Sneak previews nieuwe website
Antw: Sneak previews nieuwe website
Beste Frederik en webmaster,
Wat gaat u doen met schaduwlezers en het beschermen van vindplaatsen?
Is hierover nagedacht?
Het huidige systeem biedt al een zekere vorm van bescherming maar is toch niet ideaal (iedereen kan inschrijven op het forum en toegang krijgen tot die informatie). Voor sommige vindplaatsen is die 'publiciteit' geen probleem, maar wat met kwetsbare vindplaatsen of uitzonderlijke maar kleinschalige ontsluitingen?
En wat met het melden van gesloten vindplaatsen en vindplaatsen met een beperkte toegang? Men kan zich inbeelden dat iemand zich gemakkelijk kan inschrijven om die informatie te bekomen en zich een laars lapt aan het feit dat deze vindplaatsen hetzij gesloten of beshermd zijn aangezien het enige dat hen motiveerd de fossielen zijn die er kunnen gevonden worden.
Wat gaat u doen met schaduwlezers en het beschermen van vindplaatsen?
Is hierover nagedacht?
Het huidige systeem biedt al een zekere vorm van bescherming maar is toch niet ideaal (iedereen kan inschrijven op het forum en toegang krijgen tot die informatie). Voor sommige vindplaatsen is die 'publiciteit' geen probleem, maar wat met kwetsbare vindplaatsen of uitzonderlijke maar kleinschalige ontsluitingen?
En wat met het melden van gesloten vindplaatsen en vindplaatsen met een beperkte toegang? Men kan zich inbeelden dat iemand zich gemakkelijk kan inschrijven om die informatie te bekomen en zich een laars lapt aan het feit dat deze vindplaatsen hetzij gesloten of beshermd zijn aangezien het enige dat hen motiveerd de fossielen zijn die er kunnen gevonden worden.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dag Helix,
De druk op vindplaatsen -zeker in dichter bevolkte regio's zoals hier- neemt inderdaad toe, en ik deel je bezorgdheid over dit onderwerp. Enerzijds levert het faciliteren van toegang tot informatie heel wat op, anderzijds heeft het ongewenste neveneffecten. Ik vermoed dat vooral "dagjesmensen" gebaat zijn bij een al te laks systeem wat dit betreft (met alle gevolgen vandien). Het is mijn ervaring dat de echte "plunderaars" over veel meer informatie beschikken dan in ons systeem staat, maar goed.
Het blijft zoeken naar een balans, maar een mogelijke strategie om hiermee om te gaan, is om eerder te werken met stratigrafische definities van locaties ('formatie A of facies B in de regio van stad C') dan met geografische definities (locatie A op coördinaat X,Y).
Een doorgedreven hervorming van het systeem is niet nodig om meer die richting uit te gaan. Het is wel een werk van lange adem, en van het tailor-made aanpassen van locatiebeschrijvingen om rekening te houden met specifieke gevoeligheden. Wat dat betreft moet er meer gecommuniceerd worden met partijen die zicht hebben op deze gevoeligheden, en voor een aantal regio's vindt die communicatie inmiddels plaats, maar het is een traag proces.
Daarnaast moet je ook niet teveel verwachten van een doorgedreven restrictief vindplaatsenbeleid op websites zoals deze. Problematieken met quads en moto's, vandalisme door plaatselijke jeugd, illegale kleiduifschieters, etc... zullen blijven hun invloed uitoefenen op de toegankelijkheid van locaties.
Een strictere regulering qua aansprakelijkheid van privé-eigenaren (o.a. vanuit de EU) en een restrictievere natuurwetgeving en handhaving (opnieuw o.a. ook vanuit de EU) hebben samen wellicht een veel grotere invloed op de houding van privé-eigenaars en overheden om mensen op hun terrein toe te laten dan alles van het bovenstaande.
Zoals met alles, kosten vs. baten afwegen. Maar laat ik wel duidelijk meegeven dat je steeds specifieke cases kan aankaarten en dat we open staan om entries in de locatie-database te herzien.
De druk op vindplaatsen -zeker in dichter bevolkte regio's zoals hier- neemt inderdaad toe, en ik deel je bezorgdheid over dit onderwerp. Enerzijds levert het faciliteren van toegang tot informatie heel wat op, anderzijds heeft het ongewenste neveneffecten. Ik vermoed dat vooral "dagjesmensen" gebaat zijn bij een al te laks systeem wat dit betreft (met alle gevolgen vandien). Het is mijn ervaring dat de echte "plunderaars" over veel meer informatie beschikken dan in ons systeem staat, maar goed.
Het blijft zoeken naar een balans, maar een mogelijke strategie om hiermee om te gaan, is om eerder te werken met stratigrafische definities van locaties ('formatie A of facies B in de regio van stad C') dan met geografische definities (locatie A op coördinaat X,Y).
Een doorgedreven hervorming van het systeem is niet nodig om meer die richting uit te gaan. Het is wel een werk van lange adem, en van het tailor-made aanpassen van locatiebeschrijvingen om rekening te houden met specifieke gevoeligheden. Wat dat betreft moet er meer gecommuniceerd worden met partijen die zicht hebben op deze gevoeligheden, en voor een aantal regio's vindt die communicatie inmiddels plaats, maar het is een traag proces.
Daarnaast moet je ook niet teveel verwachten van een doorgedreven restrictief vindplaatsenbeleid op websites zoals deze. Problematieken met quads en moto's, vandalisme door plaatselijke jeugd, illegale kleiduifschieters, etc... zullen blijven hun invloed uitoefenen op de toegankelijkheid van locaties.
Een strictere regulering qua aansprakelijkheid van privé-eigenaren (o.a. vanuit de EU) en een restrictievere natuurwetgeving en handhaving (opnieuw o.a. ook vanuit de EU) hebben samen wellicht een veel grotere invloed op de houding van privé-eigenaars en overheden om mensen op hun terrein toe te laten dan alles van het bovenstaande.
Zoals met alles, kosten vs. baten afwegen. Maar laat ik wel duidelijk meegeven dat je steeds specifieke cases kan aankaarten en dat we open staan om entries in de locatie-database te herzien.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Het vijfde symbool (groen) zijn verenigingen.
We zijn van mening dat lokale verenigingen een erg belangrijke rol spelen (en vaak ook heel goed werk leveren) om mensen samen te brengen en te introduceren in deze hobby, en verder te laten professionaliseren. We kiezen er dan ook expliciet voor om verenigingen te ondersteunen, en om ervoor te zorgen dat mensen hun weg vinden naar deze verenigingen. Vandaar dat we besloten hebben om deze ook letterlijk op de kaart te zetten. Hoewel we ons in de eerste plaats richtten op verenigingen in de Benelux, hebben we er op het ogenblik van schrijven al 147 in de database, over 19 landen!
Maar we zijn nog meer van plan.
Vanuit het idee dat fossiel . net en verenigingen mekaar heel goed kunnen aanvullen, starten we ook actieve samenwerking met elkaar op in de vorm van partnerschappen. Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking met HONA, waarmee we 3 november voor de tweede keer een beurs organiseren.
Nu hebben jullie alvast een eerste beeld van wat er aan ruimtelijke data in onze database beschikbaar zal zijn. Binnenkort zullen we een volgend onderdeel van de nieuwe website onder de loep nemen.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ziet er goed uit. Ik merk al dat er veel meer info en mogelijkheden op de nieuwe site komen. Vooral het aangeven van verenigingen lijkt mij een goed idee.
Marijn
Marijn
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Wow, ik ben echt enthousiast! Kan niet wachten tot hij live gaat!
Succes!
Groeten, Gerard
Succes!
Groeten, Gerard
Hallo Frederik en de rest van het fossiel.net-team,
Dat ziet er al erg goed uit!
Ook ik kan niet wachten tot de site online gaat, ik ben razend benieuwd!
Misschien wat om het tijdens de fossiel.net-beurs te lanceren?
Grtz mendel
Dat ziet er al erg goed uit!
Ook ik kan niet wachten tot de site online gaat, ik ben razend benieuwd!

Misschien wat om het tijdens de fossiel.net-beurs te lanceren?

Grtz mendel
Facta non verba- Geen woorden maar daden
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Antw: Antw: Sneak previews nieuwe website
Mendel schreef:
Misschien wat om het tijdens de fossiel.net-beurs te lanceren?![]()

Zoals gezegd, we gaan stof genoeg hebben om over te praten tijdens de beurs.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Vandaag eens een stevig voorproefje waarin ook een aantal nieuwe functionaliteiten, zijn samengegoten in één beeld. Hou er rekening mee dat dit 'work in progress' is, dus er zal wellicht nog wel wat wijzigen, zeker qua layoutmatige details.
Bijgevoegd is een screenshot van de 'body' van de nieuwe website (hoe de header eruit ziet, houden we nog even voor ons). Je ziet een deel van de glossariumterm 'Trilobita'.
Het glossarium is een nieuw en krachtig onderdeel van de website. Deze woordenlijst bevat op dit moment zo'n 450 technische termen, en groeit nog steeds aan (en na lancering wellicht ook met jullie hulp! ). Sommige termen zijn voorzien van een korte toelichting, andere zijn erg uitgebreid en lijken meer op een artikel, zoals het voorbeeld aantoont.
Woorden uit het glossarium worden op de website automatisch voorzien van kruisverwijzingen. Elk van de woorden met een lijntje onder is aanklikbaar, en dat brengt je naar de bijhorende glossariumterm. Naast 'trilobita' brengen ook de woorden 'trilobiet' en 'trilobieten' je naar deze pagina. Maar ook vanuit andere forumonderdelen zijn dit soort links mogelijk. Als er iets niet duidelijk is, kan je via het glossarium dus gemakkelijk doorklikken.
Ook taxonomisch zal je lekker kunnen rondklikken. Zo kan je zien dat je bij Trilobita in de inleiding de link naar 'geleedpotigen (Arthropoda)' ziet. Vanuit de glossariumterm 'Arthropoda' kan je niet enkel terugklikken naar 'Trilobita', maar ook naar 'Arachnida', 'Hexapoda', 'Merostomata', 'Myriapoda', 'Ostracoda' en 'Crustacea'. En als ik daarbij vertel dat deze termen gekoppeld zijn aan andere databases (naast het glossarium), gaan jullie misschien spontaan glimlachen. Ik alvast wel.
Daarnaast zie je nog een aantal leuke details. Zo zie je een kopje "populairste artikelen" (ook nieuw dat dat wordt bijgehouden). Het woord artikelen komt linksboven ook terug, in het tabblad van de beheersmodule. De glossariumtermen vallen onder de noemer 'artikelen', maar er zijn meer soorten artikelen dan enkel de glossariumtermen.

Graag jullie impressies, suggesties, ideeën, ...
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)