Is dit een pijlpunt? Gevonden op maasvlakte 1

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Duys
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Is dit een pijlpunt? Gevonden op maasvlakte 1

Bericht door Duys » 12 okt 2013, 13:39

Ik zou niet weten hoe. Op basis van typologie? Zelfs als dat zou werken, persoonlijk denk ik van niet, dan heb je aan 1 vondst niet genoeg[/quote]

Klopt en de techniek van afslag, vorm, formaat.
Bij ons in de bibliotheek staat er een prachtig boek, 1000blz, allemaal vuursteenvondsten.
Era, plaats etc
Vooral techniek, grote afkloppen etc, het is ook een mode, mensen die toen leefden, kozen later voor een betere en andere look en techniek!:)
Duys

[Bewerkt door Duys op 12-10-2013 om 13:40 NL]

Suzy Q
Antw: Antw: Antw: Antw: Is dit een pijlpunt? Gevonden op maasvlakte 1

Bericht door Suzy Q » 12 okt 2013, 16:06

cru84 schreef:
Ik zou niet weten hoe. Op basis van typologie? Zelfs als dat zou werken, persoonlijk denk ik van niet, dan heb je aan 1 vondst niet genoeg
Ik ben erg benieuwd waarom je denkt dat een losse en enkele vuursteenvondst op basis van typologie alleen niet nauwkeuriger te dateren zou zijn dan "steentijd". Heb je hier ervaring mee?

Er kan m.i. wel degelijk een wat betere datering dan Steentijd gegeven worden, op basis van vormtypologie, techniek van afslaan en retoucheren, en herkomst vuursteen. 

Ook bij een enkele losse vondst die niet in de primaire context is teruggevonden is dat goed mogelijk. Uiteraard blijft het dan nog steeds bij een globale datering en niet tot op de 50 jaar nauwkeurig.

Typochronologie als relatieve dateringsmethode is een van de pijlers van archeologisch onderzoek. Net als stratigrafie. Je denkt dat je met typologie niks kan in het geval van een enkele losse vondst? Heel precies is er niet te dateren, dat klopt, maar zeer zeker veel preciezer dan jij vooronderstelt.

goed kijken is hééééééél belangrijk

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Is dit een pijlpunt? Gevonden op maasvlakte 1

Bericht door scherven » 12 okt 2013, 16:43

hallo, een hele discusie die opgang is gekomen. We zijn allemaal niet zo te vreden met de antwoorden zie ik.
het ding kan zowel Paleolitisch(Würmijstijd) zijn als mesolitisch later kan ook nog. Als ik het heel goed bekijk zit er een mooie patine op, dit zou kunnen wijzen dat het ding heel lang aan de oppervlakte heeft gelegen .
Wees tevreden met de antwoorden of stuur een vraag naar b.smit (at) cultureelerfgoed (dot) nl
verbonden aan de RCE. Deze man werkt aan opgravingen aan de Yangtze haven in de Maasvlakte. Doe er wat foto,s bij dan moet het lukken. Sucsses. Gr.Ben

[Bewerkt door Frederik op 12-10-2013 om 19:48 NL]

0000000000

sabihealing

Bericht door sabihealing » 06 mei 2014, 16:19

Zie nu pas deze hele discussie inderdaad gevonden op maasvlakte 1 maar daar spoelen telkens weer nieuwe vondsten aan zoals mijn een stuk hertenkaak met kiezen :) Heb er een stukje verder ook een halve mammoet atlas en een ander groot stuk bot van mammoet gevonden vorig jaar :) Ik ga een mailtje sturen ik vond het ook heel bijzonder om te vinden :)

sjaman

sabihealing

Bericht door sabihealing » 06 mei 2014, 16:30

Dank je vond het ook erg bijzonder :)

sjaman

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 06 mei 2014, 16:41

Ben benieuwd. Zou mij niets verbazen als het een stuk ouder dan mesolithisch is.

Ik sprak een tijdje geleden een Belgische vuursteen expert die was verbonden aan het MV2 project en ook de website oervondstchecker. Hij was geintereseerd in dit soort vondsten. Helaas ben ik zijn gegevens kwijt. Misschien dat iemand deze man kent?

[Bewerkt door sjaak op 06-05-2014 om 16:42 NL]

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 06 mei 2014, 18:59

Een makkelijke manier is dit stuk op oervondstchecker plaatsen. Dan komt alles vanzelf goed.

Charlie

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 06 mei 2014, 19:36

Hallo was die Belgische man Dimitri de Loecker, deze man is onderzoeker aan de Universiteit van Leiden en werkte mee aan Maasvlakte 2. dus ik zou zeggen mail deze instelling.
Groet Ben

0000000000

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Antw: Is dit een pijlpunt? Gevonden op maasvlakte 1

Bericht door sjaak » 06 mei 2014, 19:48

scherven schreef:

Hallo was die Belgische man Dimitri de Loecker, deze man is onderzoeker aan de Universiteit van Leiden en werkte mee aan Maasvlakte 2. dus ik zou zeggen mail deze instelling.
Groet Ben
Dat was hem inderdaad!

Groet,

Niels

sabihealing

Bericht door sabihealing » 07 mei 2014, 18:58

Antwoord van Dr B Smit:Hallo Sabien,
Bedankt voor je email met foto’s van een zeer fraaie vondst.
Wat je gevonden hebt is een zogenaamde Levallois-spits. Deze dateert uit de periode van ongeveer 300.000-40.000 voor Chr. Omdat het een losse vondst is is hij niet veel nauwkeuriger te plaatsen. Wat wel te zeggen is dat hij waarschijnlijk gemaakt is door Neanderthalers (zie ook even bijgevoegd bestand) en dat deze spits waarschijnlijk gebruikt is als speerpunt voor de jacht op groot wild.
Als het mogelijk is zou ik de vondst een keer in het echt willen zien en als het kan laten fotograferen en tekenen. Kan dat?
Zou je me ook nog preciezer kunnen doorgeven waar je deze spits hebt gevonden, op het strand van Maasvlakte 1 of Maasvlakte 2?

sjaman

Plaats reactie