Het Zuid-Limburgse Carboon
Antw: Het Zuid-Limburgse Carboon
Bedankt voor alle info! Zeker de moeite waar om de komende tijd eens nader te bekijken.
Ik heb in de Determinatiehoek een topic geplaatst met de vondsten die ik vorige week op het Hendrik-mijnstort gedaan heb: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=19361
Ik heb in de Determinatiehoek een topic geplaatst met de vondsten die ik vorige week op het Hendrik-mijnstort gedaan heb: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=19361
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Het lijkt me onverstandig om met een geologenhamer op een beitel te gaan hameren. De verhoudingen in slagkracht en sterkte komen daarbij in het gedrang, waardoor er schade ontstaat aan je (al dan niet dure) geologenhamer. Tim is niet voor niets "vuistjes-mens" geworden, omdat beitelen m.b.v. een mokertje veel beter gaat. Je moet alleen het gewicht van de moker en het type beitel afstemmen op het gesteente dat je te lijf gaat.Carboon schreef:
Zelf neem ik altijd een beitel + vuistje mee, maar een beitel + geologenhamer zal ook prima gaan, lijkt me. Ben gewoon meer een vuistjes-mens, denk ik
Bij verkeerde keuzes kun je bovendien schade toebrengen aan je eigen armgewrichten.
Time fades away (Neil Young)
Ik heb uiteindelijk de punthamer meegenomen, maar hard slaan was nergens nodig. Het materiaal op het Hendrik-mijnstort is doorgaans fragiel genoeg om zonder inzet van veel kracht stenen bij te kunnen werken.
Doorgaans gebruik ik zelf ook liever een vuistje, aangezien ik meestal werk met harde, Devonische gesteenten. Ik heb wel eens hardere materialen proberen bij te werken met een combinatie van beitel plus punthamer, maar dat gaat vaak überhaupt niet. Overigens zonder schade aan de hamer.
Doorgaans gebruik ik zelf ook liever een vuistje, aangezien ik meestal werk met harde, Devonische gesteenten. Ik heb wel eens hardere materialen proberen bij te werken met een combinatie van beitel plus punthamer, maar dat gaat vaak überhaupt niet. Overigens zonder schade aan de hamer.