posterior carcharias

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: posterior carcharias

Bericht door Frederik » 02 mar 2014, 22:03

"je" :D

Done.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Mega_Lo

Bericht door Mega_Lo » 02 mar 2014, 22:12

Dankje :)

Pangeaman
Antw: Antw: posterior carcharias

Bericht door Pangeaman » 02 mar 2014, 22:22

strandjutters schreef:
Hallo Nikola,Carcharias ,sp is een niet beschreven soort uit het Eoceen,vandaar ,sp.

Carcharias taurus is een wel beschreven soort uit het miocen-Plioceen,dus geen ,sp.

SP,staat voor onbeschreven soort,volgens mijn kennis.

GR
Pascal,
Jeroen heeft gelijk,

hij schrijft '' Zo kan je hetzelfde achtervoegsel ook gebruiken wanneer je tandjes van een bepaald genus niet uit elkaar kan houden. Wanneer je bij posteriors van het genus Carcharias niet kan zeggen over welke soort het gaat (vb. acutissima, reticulatus,...) dan is het vaak veiliger om ook hier achter het genus een "sp.-tje" te plaatsen. Je geeft daarmee enkel aan dat je er van uit gaat dat het om een tandje van het genus Carcharias gaat, enkel over de soort ben je onzeker dus laat je die in het gewisse. Vandaar hier wellicht de keuze voor Carcharias sp.''

Als je bij een bepaald tandje er niet meer zeker van bent over welke soort het gaat, doordat het tandje teveel ''slijtage'' heeft opgelopen , dan is het veilger/verstandiger door er .sp achter te zetten.

en als er helemaal bijna geen herkennings punten meer zijn , dan ga je nog een stapje terug en wordt het Odontaspididae indet
Gr Frank

[Bewerkt door Pangeaman op 02-03-2014 om 22:26 NL]

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

gigi

Bericht door gigi » 02 mar 2014, 22:29

Afbeelding

Hallo,

Gisteren nog dit tandje in m'n residu gevonden, lijkt alsof het topje afgebroken is maar dat is nt zo.....is een kuiltje!
Deze tandjes zijn idd moeilijk tot op soort te brengen.

Groeten,
Gio

Minilodon

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 02 mar 2014, 22:36

Wel Nikola,over die striatie's dat vraag ik mij ook steeds af,ik ga er dan ook sterk vanuit dat het een onbeschreven soort uit waarschijnlijk Oligocene tijdperk betreft,iets gelijk aan de kleine zandhaaitjes.Maar dat is mijn mening,ik moet er nog wat bijvinden om een onderzoek te kunnen starten,maar ik ben laat ons zeggen goed op weg,ik haal het topicje wel weer eens boven ,dan zie je ook wat verschillen tussen deze tandjes.Ik vind op deze vindplaats maar eigenlijk één soort Odontaspididae en dat deze posterior tandjes van deze soort zouden zijn,daar heb ik sterk mijn twijfels over,ook is het zo dat je niet alleen posteriors vind zonder de grote tanden van deze soort,dit vraagt om antwoorden :D.

GR

Hallo Frank,Jeroen heeft zeker gelijk,maar ik wou het ff weten,in zover plaats ik niet Carcharias ,sp bij mijn tandjes in mijn verzameling,tot ik het zeker weet.Ik heb zeer veel posterior tandjes van Striatolamma macrota dit is ook een Odontaspididae,maar deze zijn telkens wel een paar mm groot(5-10 mm)bij deze soort hier spreken we over tandjes van 1mm tot 4 mm max en kunnen dus nooit van een grote haai geweest zijn,soms word hier niet op de maat gelet,dit zijn extreem kleine tandtjes,zonder een loep vind je deze niet.

[Bewerkt door strandjutters op 02-03-2014 om 23:11 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 02-03-2014 om 23:19 NL]

strandjutters

Plaats reactie