Opgepast op Marktplaats!

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Antw: Opgepast op Marktplaats!

Bericht door Smaug » 08 apr 2014, 09:42

Halsteren ligt wel heel dicht bij de woonplaats van een eerdere oplichter...

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Alopias

Bericht door Alopias » 08 apr 2014, 10:04

hallo,

Frank en vele anderen zijn hier al van op de hoogte via FB. Ik heb gisteren een mail naar Marktplaats gestuurd en wacht nog op een antwoord. Tevens heb ik Peter Tak ook gemaild omdat die foto's mogelijks van hem komen, hij ging er voor kijken.
Ik had die verkoper enkele maanden geleden al een mail gestuurd, maar heb geen antwoord gehad.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Alopias

Bericht door Alopias » 08 apr 2014, 10:19

die verkoper is hoogstwaarschijnlijk Nixje van het forum (dezelfde tanden?) en zou al in Halsteren en Nijmegen gewoond hebben. Blijkbaar verhuist hij graag ;)

groeten
Aaron

Alopias

Bericht door Alopias » 08 apr 2014, 11:38

Ik heb antwoord gekregen van iemand van Marktplaats. Het zou inderdaad om een fraudeur gaan. De verkoper is intussen geblokkeerd en de advertenties zijn verwijderd.

groeten
Aaron

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 08 apr 2014, 11:47

Hallo, als je de opstelling en taalgebruik ziet weet je al dat het niet klopt. Ze gebruiken de zelfde taal als die bank oplichters. Niet in trappen dus.
Ben.

0000000000

franky
Been thanked: 12 times

Bericht door franky » 08 apr 2014, 12:35

"die verkoper is hoogstwaarschijnlijk Nixje van het forum (dezelfde tanden?)"

Inderdaad, deze tanden staan bij de verzameling van Nixje.
Ik zou zeggen account verwijderen, foto's weg, opsporen en aanklagen.
het is alleen jammer dat onze politie meer interesse heeft in het uitdelen van boetes dan in het oppakken van oplichters.

groeten van de brabantse bende

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 08 apr 2014, 14:54

Nixje is hier al lang geblokkeerd en we weten ook al lang wie dit is, met naam en toenaam. Het profiel verwijderen we niet, je ziet dat het nog van pas komt (de foto's worden herkend). De politie is eveneens op de hoogte van deze oplichter, en er is ook al wat mee gedaan in termen van begeleiding als ik me niet vergis. Er is in ieder geval een periode geweest dat verschillende gedupeerden hun verloren geld hebben terug gezien (anderen wachten nog steeds). Zoals je ziet volgen we dit vanuit het team Fossiel.net behoorlijk nauw op.

Maar het is blijkbaar erg verleidelijk om opnieuw het foute pad in te gaan. Spookprofieltje aanmaken, adres en telefoonnr. van derden gebruiken, snel wat erop, snel het geld cashen, en weer weg. En het circus begint opnieuw.

Wees alert allemaal. Het is een goede zaak dat we mekaar hierbij helpen.
Misschien wil er iemand eens een aanzet doen voor een artikeltje met tips en trics om frauderende fossielenverkopers te herkennen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 08 apr 2014, 15:56

een sticky in het aanbod forum is misschien een goeie.
Zodra iemand zeker weet dat het frauduleus is.

Link, tekst en betreffende plaatje erin

mensen die ergens op willen reageren en ook op het forum zitten checken eerst ffkes fossielnet voor ze aankoop doen. zoiets spreekt zich ook rond binnen de kennissenkring etc

geen garantie dat je niet de boot in gaat, maar misschien voorkomt het in ieder geval een beetje ellende.

Mij is altijd gezegd, lage prijzen, populaire items en weinig reviews. Grote kans dat het frauduleus is, aan de andere kant doe je mensen die niet veel aanbieden of juist beginnen dan ook te kort.

Zelf je spullen ophalen en ter plekke betalen... ipv met de post
Vaak is het al genoeg als je zoiets voorstelt.

Toch wil ik ook eens de situatie omdraaien.
mensen die continu bieden op aanbiedingen en niks van zich laten horen.
Afspraken die gemaakt worden mbt ophalen of betalingen en vervolgens niet nagekomen worden door de kopende partij

Ik kweek/heb gekweekt met tropische kikkertjes, het "overschot" heb ik regelmatig aangeboden.
Hoeveel avonden of weekendjes ik voor niks thuis heb gezeten.
Aggressief benaderd via mail.
Mensen die dieren opkomen halen en vervolgens zo intimiderend mogelijk alsnog korting eisen.
Wat mij ook opviel was een stortvloed van dezelfde personen (heel vaak jongeren die een bepaalde hobby niet Mogen uitvoeren van hun ouders) die gewoon op elke advertentie reageren die ze tegenkomen.

Volgens mij was het op marktplaats of bij de vondst in het verleden zo (nu weet ik het niet?) dat als je een artikel aanbood dat meer dan 500 euro was ofzo dan moest je betalen voor de advertentie.
het is me al gebeurd dat advertenties verwijderd waren van mij omdat men melding had gehad dat ik artikelen tegen een te hoge prijs had aangeboden zonder de advertentie te betalen.
heel vreemd ging daar meestal iemand aan vooraf die absurd eisen ging stellen, kortingen, dieren per envelope opsturen?

oeps...

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 08 apr 2014, 17:25

Ik ben alleszins blij dat hier iets mee gedaan wordt. We hebben allemaal een fijne hobby, en 't zou dan ook niet mogen dat iemand schade ondervindt gewoon omdat hij zijn hobby wil uitoefenen. 't Moet plezant blijven. Ook van mijn kant dus een welgemeende dankjewel aan iedereen die zo'n zaken opmerkt en verspreid, op een fatsoenlijke en discrete manier.

Frederik, 't is ook goed om te horen dat er achter de schermen weet is over welke personen het gaat. Een publieke schandpaal hoeft niet, maar het is wel fijn om te weten dat er een vorm van opvolging van zulke 'probleemgevallen' bestaat. Top!

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 13 apr 2014, 00:06

Hallo Frederik,
ik had een bod geplaatst, om de persoon uit de tent te lokken zeg maar, hij vroeg via de mail 50 euro voor de Somni,
.
ik heb daarna het telefoonnummer gebeld wat er bij stond, bleek dat ie het nummer van twee oude mensen te gebruiken, die man was helemaal over de ''rooie'' zeg maar, hij noemde de adverteerder een oplichter,
ik wilde gewoon kijken of ik bij de adverteerder langs kon komen, hij woont 10 minuten van mij vandaan.
maar ja ; hij gaf geen reactie meer,
was voor mij helemaal duidelijk dat het niet klopte.
dus mensen , bij twijfelachtige zaken, gewoon hier melding maken op Fossielnet.
gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

Gesloten