Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?
Antw: Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?

Tegen beter weten in heb ik vandaag toch weer aan dit project gewerkt. Het bloed kroop weer eens waar het niet gaan kan. De contouren zijn nu al beter zichtbaar gemaakt en omdat ik daarbij ook door de gipsdelen heb geslepen/geschuurd, is de boel opnieuw weer in de houtlijm met kalkpoeder gezet. Het stuk is nu aan het drogen, maar aan de donkere delen is duidelijk te zien dat die niet origineel zijn, maar opvullingen.
En Bert, is dit ongeveer wat je in gedachten had met die niet al te strakke lijnen?
[Bewerkt door adekker op 20-04-2014 om 19:57 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Hallo Andre, dat ziet er prima uit! Nu de kleur nog en hopla...mooi stuk.
Complimenten hoor.
groeten, Bert
Complimenten hoor.
groeten, Bert
Elbert

Vandaag maar eens verder gewerkt aan dit bakbeest. De te donkere delen met de opgevulde gips heb ik 3x met verdunde plakkaatverf ingestreken. Het oogt op dit moment nog wat cement-achtig, maar het moet nog de tijd hebben om goed te drogen. Morgen bekijk ik dan of een verdere behandeling met een andere kleur nodig is. Maar tot nu toe ziet het er alweer een stukje beter uit.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Dit word een prachtstuk Andre.
GR Pascal
GR Pascal
strandjutters
Dank je Pascal. Maar het werk is nog niet gedaan. Nu het stuk langzaam opdroogt, zie ik dat sommige delen toch iets te licht uitslaan. Ik denk dat het verstandig is om morgen met een natte penseel (uitsluitend kraanwater gebruiken) deze delen nog eens goed uit te borstelen en uit te strijken.
Maar het gaat goed komen en ik ben stiekem al erg trots op mijn allereerste restauratie- preparatieproject.
Maar het gaat goed komen en ik ben stiekem al erg trots op mijn allereerste restauratie- preparatieproject.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ja das eens iets anders dan slijpen en opblinken.
Ik heb ook nog een paar steentjes gevonden waar ik graag nog iets meer wil van weten.
Plaats zo nog eentje.
GR en veel geluk met je project.
Ik heb ook nog een paar steentjes gevonden waar ik graag nog iets meer wil van weten.
Plaats zo nog eentje.
GR en veel geluk met je project.
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?
En terecht! Hoewel dit soort restauraties niet helemaal mijn ding is, vind ik het best wel een interessante 'zoektocht'. Goed dat je de tijd neemt om het zo goed te documenteren en te delen.adekker schreef:
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Heb zelf in het verleden wel eens gewerkt met in terpentine verdunde jachtlak, waardoor het een heel lichtgele kleur krijgt alsof het nat is.
Sommige CBN stukken hadden precies die kleur en ik vond die daardoor net wat beter uitkomen.
Ik heb zelf ook een paar van die bakbeesten in de tuin staan die ik misschien nog eens met verdunde blanke lak of misschien met een osteofix oplossing te lijf ga om verdere aantasting door weer en wind te vertragen en die "wet look" te geven, waardoor alles naar mijn mening net wat beter uitkomt.
Even uitproberen op een andere stuk of op de achterkant ofzo als je zoiets van plan bent.
Sommige CBN stukken hadden precies die kleur en ik vond die daardoor net wat beter uitkomen.
Ik heb zelf ook een paar van die bakbeesten in de tuin staan die ik misschien nog eens met verdunde blanke lak of misschien met een osteofix oplossing te lijf ga om verdere aantasting door weer en wind te vertragen en die "wet look" te geven, waardoor alles naar mijn mening net wat beter uitkomt.
Even uitproberen op een andere stuk of op de achterkant ofzo als je zoiets van plan bent.
Groet,
Niels
Niels
- Livingstone
Leuk om dit te volgen André! Bij elke foto gaat het er mooier uit zien en je bent terecht trots! Heb je al een plekje gevonden om hem neer te zetten als hij helemaal klaar is?
[Bewerkt door Livingstone op 24-04-2014 om 07:24 NL]
[Bewerkt door Livingstone op 24-04-2014 om 07:24 NL]
Groeten, Coby

Na het opdrogen bleken de opgevulde gipsdelen nog altijd te duidelijk zichtbaar. Op de een of andere manier moesten ze minder netjes en vlekkeriger. Maar hoe?
Schuur en kelder nagezocht op bruikbare middelen, maar helaas... niets gevonden. En ineens viel mijn oog op een stuk rode baksteen. Hmm, dat zou misschien kunnen werken. Dus heb ik een stukje baksteen fijngemaakt en door de verdunde lijm gemengd. Daarmee heb ik de gipsdelen in-getamponeerd en vervolgens alles laten drogen. De delen vielen te rood uit, helaas. Met verdunde witte plakkaatverf heb ik ze in fasen 3x weer ingestreken. Het resultaat ziet u nu op deze foto. Nog steeds is het iets te rood, maar wellicht vind ik daarvoor later nog een betere oplossing. Voorlopig stopt hier mijn reconstructie. Het stuk gaat een mooie plek krijgen in de woonkamer, zodra het weer voldoende gedroogd is.
[Bewerkt door adekker op 24-04-2014 om 16:56 NL]