Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Antw: Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.

Bericht door FossilDude » 03 okt 2014, 18:02

scherven schreef:
Hallo Frederik, bedankt voor je reactie. Hier 2 foto,s van het zand. Het is zeldzaam schoon en fraai vooral de kleuren. Er zit werkelijk van alles in ook ostracoden waar ik nog mee bezig ben. Bij de forams zijn het meest Quinquloculina,s ze hebben een mooi zwart-wit schaaltje, ik weet alleen niet of dit calciet is of argoniet. Verder wat Elphidium,s. Verder prachtige gekleurde gastropoden meest tussen de 1-2mm groot. Vermoedelijk zijn deze recent alhoewel er ook wel geheel gefossieliceerde bij zijn. Bryozoën in overvloed. Kortom fantastisch materiaal. Ik heb ca. 200 gram zand mee genomen.
Groet,Ben

Hoi Ben,

Quinqueloculina behoort tot de Miliolida en die hebben van nature altijd een kalkskelet dat bestaat uit calcietkristallen (dus niet van aragoniet). Daarom blijven ze vaak redelijk goed bewaard in fossiele assemblages.

Wat mij betreft zien de exemplaren van Elphidium er wel erg recent uit. (Wat ze overigens niet minder mooi maakt!)

Groet,
Johan

[Bewerkt door FossilDude op 03-10-2014 om 18:03 NL]

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Kleine spul uit Tarifa-Spanje. Straat van Gibraltar.

Bericht door scherven » 03 okt 2014, 22:12

hallo Johan, deze zwart witte forms Quinqueloculina had ik nog niet eerder uit Spanje, wel in andere kleuren. Ze zien er echt porceleinachtig uit. Of het geheel fossiel is kan ik niet zeggen gezien de geologische gesteldheid van de omgeving zou ik zeggen ja. Ik kan niets over de forams vinden die in de streek gevonden worden. De kreet aragoniet werd gebezigd in een nederlandse beschrijving. Ik zou niet weten hoe ze er dan uit zien.
Bedankt voor je reactie, groet,Ben

0000000000

Plaats reactie