schoonmaken zee-egels.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: schoonmaken zee-egels.

Bericht door Frederik » 14 okt 2014, 16:13

Dat ziet er al netjes uit.
Is dat houtlijmbadje nodig?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Dirk
Antw: Antw: schoonmaken zee-egels.

Bericht door Dirk » 14 okt 2014, 16:53

Frederik schreef:
Dat ziet er al netjes uit.
Is dat houtlijmbadje nodig?
Beste Frederik,
Ik doe dat voor de zekerheid.
De fossieltjes zijn gevuld met fijne mergel, en in oudere exemplaren (die ik al jaren terug heb gevonden) bleek de inhoud langzaam maar zeker los te komen en uit te lopen, een lege huls achterlatend; deze wordt dan ultra breekbaar.
Het is dus een voorzorgsmaatregel om ze goed te kunnen bewaren.
Groeten,
Dirk

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 okt 2014, 19:53

Hallo Dirk,je kunt in de kont van de egel zeer voorzichtig wat water-lijm oplossing laten insijpelen ,dit zal de mergel zeker samenhouden + je behoud de natuurlijke schoonheid aan de buitenkant.Want lijm legt sowieso een film op je egel die later dan verkleurd of loslaat.

GR

strandjutters

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 14 okt 2014, 19:59

Wat de conservatie betreft is Mowilith het middel nummer 1:
verkleurt niet, is 100% verwijderbaar en is steviger dan houtlijm.
En: houtlijm verkleurt na een bepaalde tijd.

Ik gebruik houtlijm alleen voor het vestigen van de matrix, omdat hij
goedkoper is dan Mowilith.

Groeten,
Oliver

Dirk

Bericht door Dirk » 14 okt 2014, 20:57

Oliver: weer bedankt voor het advies!

Pascal: toptip! Ik zal deze nu volgen, want Mowilith ken en heb ik niet. Misschien op 09-11 eens mee kennis maken?!
Het is logisch de houtlijmoplossing alleen in de openingen in te druppelen, want alleen daaruit kan de mergel uitlopen. Stom, dat ik dat niet eerder heb bedacht. Leeftijd, denk ik .....
Overigens heb ik nog nooit last gehad van verkleuring (welke richting moet ik denken?)en /of loslatende film. Maar misschien duurt dat langer, ik gebruik deze oplossing nu een 10 jaar. Ik zal mijn andere egels, met name de eerste Hemipneustes exemplaren, goed in de gaten houden.
Groeten,
Dirk

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 okt 2014, 21:19

Hallo Dirk,hangt veel af van soort en hoeveelheid dat je de lijm verdunt,maar het kan geel worden,ook vind ik dat je de pracht van het fossiel verpest door er een laag al dan niet blinkend op te plaatsen.

Ik ben voor puur natuur :)

GR

strandjutters

Indagator
Been thanked: 1 time

Bericht door Indagator » 16 okt 2014, 23:01

Hoi Dirk,

mooie zee-egels en overigens ook tanden in je andere topic;)

@Oliver Mowilith is een kunsthars van een niet-geplastificeerde waterige dispersie op basis co-polymeren vinyl- acetaat en etheen. Dergelijke harsen verkleuren net als houtlijm ook onder invloed van UV-licht na heel lange tijd. Dus dat is geen goed argument; echter zal de hars denk ik wel sterker zijn zoals je al aangaf maar of dat verschil groot genoeg is om het dure Mowilith te gebruiken weet ik niet.

Daarnaast moet je ook uitkijken welke Mowilith je kiest aangezien er veel soorten zijn met verschillende toepassingen. Ik heb er ook meegewerkt in verven en het is niet het meest frisse spul dus wees voorzichtig ermee (geld overigens ook voor Paraloid™ B 72). Draag plastic handschoenen voor je bescherming;)

Groeten,
Arno

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 okt 2014, 00:13

Paraloid B72 is zeker een degelijk alternatief en naar wat ik gelezen heb (literatuur over archeologische conservering) nog net iets minder gevoelig voor vergeling, voor zover dat al een issue is. Bijkomend voordeel is dat het een stuk gemakkelijker om te keren is.
Ik zou een zeer dunvloeibare oplossing gebruik en inderdaad enkel in de openingen van de egel druppelen. Je hebt echt heel weinig nodig dan.
In geval van Paraloid is het vooral het solvent, aceton, dat een vervelend goedje is. Buiten doen.
Maar Mowilith is wellicht ook degelijk spul, althans naar horen zeggen. Weet iemand welke Mowilith gebruikt wordt?
Wat je verwijzing naar 9-11 betreft: Mowilith zit (nog) niet in ons aanbod. Paraloid wel, zowel in korrelvorm als in kant-en-klare oplossing.

[Bewerkt door Frederik op 16-10-2014 om 00:13 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 17 okt 2014, 10:01

Hallo samen,

Ik gebruik het Mowilith van Krantz (kleine korreltjes). 500g kosten ongeveer 17 Euro.
En 500g zijn zeer veel als je hiermee alleen de fossielen conserveert. Ik heb de doos al 2 jaren en ze is nog niet eens half leeg. Maar als je natuurlijk begint ook de matrix met dit spul te vestigen, dan bruik je het natuurlijk sneller op, daarom gebruik ik hiervoor een houtlijm-oplossing.

Het Mowilith zelf is niet gevaarlijk (tenmindste als je het niet opeet), het is inderdaad de aceton, die enorm op de luchtwegen slaat en de huid aangrijpt. Dus heb ik bij gebruik altijd handschoenen aan. En je moet het beste buiten aan de vrisse lucht werken – nooit binnen.

Op Steinkern had eens een professioneele preparator geschreven dat Mowilith het beste en universeel te gebruikende middel voor conservatie is. Dat gaf voor mij toen de uitslag.

Hier een Link naar een Website (helaas op duits), die de pros en contras van diverse middelen op de basis van praktisch onderzoek toont: http://de.einlassen.wikia.com/wiki/Fossilien_Einlassen

Ik denk dat iedereen zelf probeeren moet, welk middel voor welk fossiel het beste is. Ik ben toen ook met haarspray of secondenlijm begonnen...
Maar ik moet zeggen dat ik met Mowilith de beste ervaringen gemaakt heb.

Ten laatste: ik gebruik het spul meestal alleen maar als het fossiel breekbaar/fragiel is. Ik heb het dus nog nooit op een intacte Hemipneustes of een goed bewaarde haaientand gesmeert.

Beste groeten,
Oliver

hubertus68
Antw: Antw: schoonmaken zee-egels.

Bericht door hubertus68 » 17 okt 2014, 10:09

Wat je verwijzing naar 9-11 betreft: Mowilith zit (nog) niet in ons aanbod. Paraloid wel, zowel in korrelvorm als in kant-en-klare oplossing.
Nu heb die zin van Dirk met "nine/eleven" pas begrepen ;-)
De Duitsers zijn soms een beetje langzamer...

Plaats reactie