Een leuke verrassing

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Sjacob
Antw: Een leuke verrassing

Bericht door Sjacob » 02 dec 2014, 15:18

Schitterend stukje prepareerwerk.
Mooie complete fossielen
Waar komt dit materiaal vandaan?

Zelf ben ik bezig met Balanus op Chlamys uit de Provence.
Deze zomer gevonden, letterlijk op het vakantieadres.

Alleen heb ik nog geen luchtbeiteltje zoals jij.
Het lawaai van stofzuiger en tandartsboor piept zo langzamerhand in mijn oren.
Het gaat om het resultaat, nog even volhouden, binnenkort komen de foto's.

Succes met de afronding van de klus.

Sine labore non erit siliko in manu

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 dec 2014, 19:01

Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Dit materiaal komt van mijn meest recente trip in het Ma'der bekken, Marokko. Uit de 'quadrops couche', jebel Ofaten.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 02 dec 2014, 21:03

mooi hoor!

Groet,

Niels

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 02 dec 2014, 21:07

Prachtig. Het ziet eruit als een sculptuur, en dat is het eigenlijk ook een beetje.

Groet, Anders

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2014, 12:10

Er zijn mogelijk wat complicaties met de Cyphaspis. Ik ben een cyphaspide thoraxsegement tegengekomen waar dat absoluut niet hoort te zitten. Omdat dat segment bovenop de Cyphaspis ligt, wat een ongewone locatie is voor een stuk om terecht te komen na disarticulatie, ben ik er initieel beginnen door ploegen. Het is immers niet ongewoon om tijdens het preppen schaaldelen van andere trilobieten aan te treffen.
Maar op een gegeven moment viel me op dat het om een thoraxsegment van een Cyphaspis ging, bovendien van dezelfde grootte als degene die ik aan het preppen was. Bovendien zit segment nr. 7 ook een beetje verschoven. Dus ja, misschien toch?

Binnenkort een update met foto's, incl van segement nr. 6. Kenners weten waarom dat segment voor Cyphaspiden bijzondere aandacht verdient bij de preparatie.

[Bewerkt door Frederik op 03-12-2014 om 12:11 NL]

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 03 dec 2014, 12:15

Dag Anders,
Voor de trilobieten geldt dat niet, maar wanneer ik het gesteente rond de trilobieten onder handen neem voel ik me wel een soort beeldhouwer soms. De uiteindelijke vorm die de steen krijgt is grotendeels functioneel: waar gesteente in de weg zit, wordt het zoveel als mogelijk weggenomen. Het werkt een heel stuk gemakkelijker als je wat ruimte hebt.

Naarmate de prep vordert denk ik wel eerder in termen van esthetiek: Hoe ga ik het stuk zetten, en hoe werk ik het mooi af? Het oog wil ook wat, dat spreekt voor zich. :D

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 03 dec 2014, 18:37

Dit wordt wel een heel complexe preparatie, als ook nog een aantal segmenten van de thorax gedesarticuleerd zijn. Segment 6 is inderdaad speciaal en ik hoop dat zijn stekel mooi bewaard is gebleven.

Uit ondervinding kan ik getuigen dat het prepareren van 2 of 3 trilo's in dezelfde steen het prepwerk veel ingewikkelder maakt, omdat de vrijheidsgraden om met de prepnaald het stuk in de juiste hoek te benaderen, erg beperkt worden.

Veel succes met het verdere verloop van dit project.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 dec 2014, 10:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beloofde detailfoto's. Ondanks de schade aan het cephalon en de problemen met de Cyphaspis zal het wel een leuk stuk worden. Ik schat dat de Cyphaspis ongeveer rond anderhalve centimeter zit qua totale lengte, echt niet groot dus.
Op het cephalon kan je vele lijmnaden zien van breuken en schaaldelen die zijn teruggezet. Er zijn er zelfs meer dan je op de foto's kan zien. Dit beestje is echt volgens een rampscenario gebroken, maar zoals je kan zien is dat toch nog redelijk op z'n pootjes gekomen. Rustig blijven en de adem inhouden bij het lijmen helpt. Ik maak me zelfs sterk dat, had ik alle scherven terug kunnen vinden, je er bitter weinig van zou zien in het eindresultaat. Die lijmnaden worden immers nog weggewerkt tot dunnen bleke lijntjes, maar de schaal is zo klein dat je die lijntjes nauwelijks nog zou opmerken.

De bewaringstoestand is plaatselijk erg goed, zoals je kan zien aan de Austerops. Op sommige plaatsen is het wat minder, ook dat is normaal. Het andere oog van de Austerops zat net op de breuklijn en mist verschillende scherven. Het is daar nog een grotere ramp dan met de cyphaspis. Zal ik ook eens een foto van nemen binnenkort.

Op dit punt wordt de preparatie een stuk lastiger doordat alles in mekaars weg begint te zitten, zoals Lugo terecht opmerkt.

[Bewerkt door Frederik op 04-12-2014 om 10:31 NL]

something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 04 dec 2014, 10:56

Die Cyphaspis zit toch nog zeer mooi in mekaar en is erg volledig. Prachtige rugstekel trouwens.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit het pronkstuk van je collectie gaat worden.

Groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 dec 2014, 12:00

Een leuk stuk zal het wel worden denk ik. Ik hen van dezelfde locatie, maar dan een horizont zo'n 10m hoger in het profiel, nog een blokje liggen van een voetbal groot, met 2 austerops, 2 cyphaspis en 1 Diademaproetus. En een hele hoop ruimte vanbinnen voor meer.
Dus dit is eerder een oefenstuk voor het zware werk ;)

something (TH Huxley)

Plaats reactie