Twee kaken en mysterieus object
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Twee kaken en mysterieus object
Dank. Ik snap je redenatie.Toch heb ik moeite er een jong eland of reuzenhert in te zien op basis van lengte van de kiezenrij alleen, gelet op onderlinge variatie. Ik heb bijvoorbeeld een kaakfragment van een jong paard dat ook al vrij groot is.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times

Niels, twee voorbeelden uit mijn collectie. De eerste is een koe (vaars), waarbij de M2 ook al doorgebroken was. De kaak was slachtafval, gezien de conditie vrijwel zeker van na de oorlog. De koe is dan wel iets kleiner dan de meeste huidige koeien. Ik heb gemeten vanaf de alveole van de P2 tot achter de M1 en dit naar boven afgerond. Ook heb ik gekeken naar mijn foto's en maten (iets groter dan de koe) van de onderkaak van een jonge bison bonasus uit de collectie van Museum Wiesbaden (foto's mag ik niet zo maar gebruiken). De vorm van het email in de kiezen kwam niet overeen. De tweede foto is van een eenjarig edelhert uit mijn collectie. Deze heb ik ook weer vergeleken met de collectie Wiesbaden ook hier kwam de maat en de vorm weer overeen. Van de eland zijn er in de collectie Wiesbaden alleen volwasen dieren. Reuzenhert heb ik in Naturalis gemeten en gefotografeerd. Er is daar geen onderkaak met een dP4, bovendien is de onderkaak van het reuzenhert ter hoogte van de M1 opvallend dik. De kiezen van het reuzenhert komen het meest overeen met het edelhert. Bij de eland blijft hij slank. De vorm van onderkaken van jonge herten en runderen veranderen snel met het ouder worden en lijken in het begin veel op elkaar. Kortom aan de hand van deze gegevens heb ik een voorlopige conclusie getrokken dat deze kaak een keer vergeleken moet worden met die van een jonge eland. Overigens ik heb me een tijdje geleden in dit onderwerp verdiept om enkele stukken uit de collectie van het Museum Wiesbaden goed te kunnen determineren. Een deel van de collectie moet nog gepubliceerd worden.
Ik hoop mijn conclusie zo voldoende onderbouwd te hebben.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Dank voor je verhelderende toelichting, Charlie. Dit soort meetgegevens zijn reuze handig voor determinatie. Zie ook andere discussies over koe/ wissent, hond/ wolf etc. Uiteindelijk zal vergelijking (hopelijk) de doorslag geven.
Groet,
Niels
Niels