Haaiengebit

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Supergraver
Antw: Haaiengebit

Bericht door Supergraver » 24 sep 2006, 17:10

No sweat Jeroen!

Ik had hetzelfde toen ze het hier op het forum over een \'ontplofte vis\' hadden.
Hilarisch, ik kwam niet meer bij van het lachen. Blijkt het dat zulke fossielen gewoon bestaan.

Gr

Martijn

Jeroen
Antw: Antw: Haaiengebit

Bericht door Jeroen » 24 sep 2006, 18:44

Supergraver schreef:
No sweat Jeroen!

Ik had hetzelfde toen ze het hier op het forum over een \'ontplofte vis\' hadden.
Hilarisch, ik kwam niet meer bij van het lachen. Blijkt het dat zulke fossielen gewoon bestaan.

Gr

Martijn
Thanx,

Bij ontplofte vis kon ik mij dan weer wel wat voorstellen.

Ik heb al heel lang een kevertje in een potje met de naam; Carabus problematicus...

http://images.google.com/images?hl=en&q ... a=N&tab=wi

Die bestaat dus ook dus ik had beter moeten weten.

Groeten

J.

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

fossielenjagers
Contacteer:
Antw: Haaiengebit [ @Jeroen ]

Bericht door fossielenjagers » 25 sep 2006, 14:19

@Jeroen: even off-topic, maar als je praat over een kevertje in een potje, bedoel je dan dat hij op \'sterk water\' staat? En zo ja, wat voor oplossing gebruik je daarvoor dan? Ik wil daar namelijk ook eens wat mee gaan experimenteren, dus misschien dat je me daar iets meer over kan zeggen.

Alvast bedankt,
Gr Bram.

[Bewerkt door fossielenjagers op 25-09-2006 om 13:23 NL]

Bram
Team Fossielenjagers

Jeroen
Antw: Antw: Haaiengebit [ @Jeroen ]

Bericht door Jeroen » 25 sep 2006, 15:25

fossielenjagers schreef:
@Jeroen: even off-topic, maar als je praat over een kevertje in een potje, bedoel je dan dat hij op \'sterk water\' staat? En zo ja, wat voor oplossing gebruik je daarvoor dan? Ik wil daar namelijk ook eens wat mee gaan experimenteren, dus misschien dat je me daar iets meer over kan zeggen.

Alvast bedankt,
Gr Bram.

Hoi Bram, sterk water (=alcohol), kan heel goed maar voor kleine insecten heb ik het nooit gebruikt, kevers met harde delen etc. gewoon droog bewaren in een buisje gaat prima. Formaline is natuurlijk een andere en betere manier om zachte dingen te bewaren maar ik heb er verder weinig ervaring mee.
J

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 25 sep 2006, 19:50

zeemeeuw schreef:
Even wat anders over de verkoop van recente haaientanden en complete kaken;
Haaien behoren op dit moment tot de bedreigde diersoorten. Met de aankoop van dit soort artikelen, meestal afkomstig uit derde wereld landen, is de kans groot dat je een bijdrage levert aan de achteruitgang van de kwetsbare haaienstand.
voor veel soorten geldt dat alleen tanden/kaken/andere haaienspullen die al in omlooop zijn of die uit een andere collectie
komen mogen verkocht worden...je mag ze dus niet meer vangen: vb great white

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Pedro

Bericht door Pedro » 25 sep 2006, 21:50

Met deze discussie kun je je snel op glad ijs begeven. Ik begrijp dat je zegt nooit kopen, als haaienliefhebber zeg ik dat ook. Als onderzoeker denk ik, wel kopen. Je kunt heel veel leren van zo\'n haaiengebit. Verder heb ik liever dat zo\'n gebit door een serieuze liefhebber wordt gekocht als door een \"toerist\" die er alleen maar mee wil opscheppen.
Alleen: Zou er voor elk gebit wat verkocht wordt, weer een haai worden gedood, om er weer een gebit van te krijgen? Natuurlijk elke dode haai is er één te veel, maar de meeste haaien gaan tegenwoordig toch dood door de haaienvinnen industrie (of zit ik fout). Daar moeten we een stop op zien te krijgen.

Pedro Janssen
Venray

Supergraver

Bericht door Supergraver » 25 sep 2006, 21:57

zeemeeuw schreef:
Re:Hieronymus

Maar hoe weet waar een tand of kaak vandaan komt en of deze niet illigaal gevangen zijn? Wie controleert dat? Ik zou zeggen: nooit kopen.
Helemaal mee eens, hoewel ik zelf twee kaakjes aan de muur heb hangen (gekregen), ben ik niet van plan meerder recente kaken cq tanden aan te schaffen. Ik walg ervan dat er bij die zogn \'gezondheids/kruiden\' winkeltjes fijngemalen haaienkraakbeen, wat zou moeten helpen tegen reuma enz, wat natuurlijk nooit wetenschappelijk is bewezen. En dan maar nog te zwijgen over die Japanse \'longline\' vissers, die de vinnen eraf kappen en de haaien zelf weer overboord gooien.

gr

Martijn

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 25 sep 2006, 22:11

Zonder een recente kaak geraak je geen stap verder als je tanden wil determineren en vooral positioneren. Er zijn echter grote collectie\'s recente kaken beschikbaar in musea en bij derden zodanig dat ik me althans niet genoodzaakt voel om ook te beginnen kaken te kopen. Het is een dubbeltje op z\'n kant eigenlijk.

Gesloten