Raadselachtig fossiel (?Aulacocerida?) uit Devonische kalk Gerlostein, Duitsland
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 636 times
Antw: Antw: Raadselachtig fossiel (?Aulacocerida?) uit Devonische kalk Gerlostein, Duitsland
Als het fossiel de steen induikt, lijkt het al gauw dat een (vermeend) uiteinde spits toeloopt.Lugo schreef:
Ik volg Pascal; alhoewel de foto niet heel duidelijk is, lijkt het toch dat de twee uiteinden spits uitlopen.
Daarom is een afgebroken trilobietenstekel erg onwaarschijnlijk.
Lugo
Misschien kan Johan ontdekken of het inderdaad verder de steen ingaat.
Time fades away (Neil Young)
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Raadselachtig fossiel (?Aulacocerida?) uit Devonische kalk Gerlostein, Duitsland
hier heb ik geen verstand van. heeft ook wel iets van een zee egel stekel, maar dat zal wel niet kunnen in het Devoon.
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
Antw: Raadselachtig fossiel (?Aulacocerida?) uit Devonische kalk Gerlostein, Duitsland
Haha, ik weet ook niet veel van Devonische fossielen,
hoewel Gerolstein de eerste plek was waar ik fossielen in situ heb gezocht.
Bij een poging tot determineren kun je de boel ook omdraaien i.p.v. 'lijkt op'.
Kijk naar de vindplaats/afzetting waar het fossiel uit afkomstig is en
kijk dan wat mogelijk is qua fossielinhoud.
Belemnieten en relatief grote zeeegelstekels vallen dan m.i. af.
Even gegoocheld: wat denken jullie bijv. van dit trilootje Cyphaspis
Heeft een mooi stekeltje van plm 2 cm
https://www.google.nl/search?q=Cyphaspi ... g&dpr=1.25
[Bewerkt door Spongebob op 07-03-2015 om 22:43 NL]
hoewel Gerolstein de eerste plek was waar ik fossielen in situ heb gezocht.
Bij een poging tot determineren kun je de boel ook omdraaien i.p.v. 'lijkt op'.
Kijk naar de vindplaats/afzetting waar het fossiel uit afkomstig is en
kijk dan wat mogelijk is qua fossielinhoud.
Belemnieten en relatief grote zeeegelstekels vallen dan m.i. af.
Even gegoocheld: wat denken jullie bijv. van dit trilootje Cyphaspis
Heeft een mooi stekeltje van plm 2 cm
https://www.google.nl/search?q=Cyphaspi ... g&dpr=1.25
[Bewerkt door Spongebob op 07-03-2015 om 22:43 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Tom,is het stuk in situ gevonden ?
Het komt ook uit de omgeving van Gerlostein !
Als het laat Devoon kan zijn,zoals Johan zegt,dan kan het best wel een Belemniet zijn.
GR
Het komt ook uit de omgeving van Gerlostein !
Als het laat Devoon kan zijn,zoals Johan zegt,dan kan het best wel een Belemniet zijn.
GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Belemniet kan je op basis van de ouderdom uitsluiten. Voor een stekel van een Cyphaspis is dit veel te groot en te dik. De textuur van het fossiel komt in mijn ogen niet overeen met een trilobietenschaal.
Ik ken zee-egel stekels uit het Devoon, maar dit ziet er toch wat anders uit.
Ik ken zee-egel stekels uit het Devoon, maar dit ziet er toch wat anders uit.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Spongebob
Het eerste trilootje op google heeft een staartstekel van plm 2 cm, dus daar kan ik je geen ongelijk gevenFrederik schreef:
Voor een stekel van een Cyphaspis is dit veel te groot en te dik. De textuur van het fossiel komt in mijn ogen niet overeen met een trilobietenschaal.

Op basis van alleen de foto kom ik niet verder dan een 'stukje'
Ik ga met Frederik erin mee dat ik er ook niet zo vlug iets trilobiet achtigs in zie. Maar textuur kan verschillen en je zou het in het echt moeten zien.
Speculeren over stekels is begrijpelijk en leuk. Maar zelfs al zou het een stukje Trilobiet zijn.... trilobietjes prepareren en determineren is een kunst, fragmenten juist herkennen misschien nog wel meer.
stekels die doorsneden van een thorax segment bleken. Een dik oog op een steeltje..... De meest reusachtige ceratarges die ik ooit gezien had was toch echt een ongelukkig gebroken brachiopode
Ik ga met Frederik erin mee dat ik er ook niet zo vlug iets trilobiet achtigs in zie. Maar textuur kan verschillen en je zou het in het echt moeten zien.
Speculeren over stekels is begrijpelijk en leuk. Maar zelfs al zou het een stukje Trilobiet zijn.... trilobietjes prepareren en determineren is een kunst, fragmenten juist herkennen misschien nog wel meer.
stekels die doorsneden van een thorax segment bleken. Een dik oog op een steeltje..... De meest reusachtige ceratarges die ik ooit gezien had was toch echt een ongelukkig gebroken brachiopode
oeps...
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Even ter opheldering:
- Zoals Tom (Spongebob) aangaf duikt het object aan de rechterkant de steen in. Het stekeltje (of wat het ook is) loopt dus aan de linker kant spits toe, aan de rechterkant niet
- Het stuk is in situ gevonden in een wandje langs een weggetje naar de Akdoliet steengroeve in Pelm, bij Gerolstein.
- De gesteentes in de steengroeve zelf zijn volgens mij van midden-Devoon ouderdom, dus zal dit stuk ook midden of wellicht laat Devoon zijn.
- Belemniet zelf is inderdaad uitgesloten omdat die pas sinds het onder Jura voorkomen. Ik heb verder weinig verstand van de belemniet-achtige cephalopoda uit het Devoon (zoals Aulacoceirda), dus daar kan ik niet over oordelen.
- Ik ken geen Paleozoische zee-egels met zulke grote stekels. Ik ben geen expert op het gebied van Devoon materiaal, maar ik vermoed idd dat een zee-egelstekel uitgesloten is.
Al met al is het dus nog steeds een raadsel! Ik zal het stuk aanstaande zaterdag naar de beurs meenemen, zodat mensen die meer verstand van Devoon materiaal hebben er naar kunnen kijken.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 08-03-2015 om 12:33 NL]
Even ter opheldering:
- Zoals Tom (Spongebob) aangaf duikt het object aan de rechterkant de steen in. Het stekeltje (of wat het ook is) loopt dus aan de linker kant spits toe, aan de rechterkant niet
- Het stuk is in situ gevonden in een wandje langs een weggetje naar de Akdoliet steengroeve in Pelm, bij Gerolstein.
- De gesteentes in de steengroeve zelf zijn volgens mij van midden-Devoon ouderdom, dus zal dit stuk ook midden of wellicht laat Devoon zijn.
- Belemniet zelf is inderdaad uitgesloten omdat die pas sinds het onder Jura voorkomen. Ik heb verder weinig verstand van de belemniet-achtige cephalopoda uit het Devoon (zoals Aulacoceirda), dus daar kan ik niet over oordelen.
- Ik ken geen Paleozoische zee-egels met zulke grote stekels. Ik ben geen expert op het gebied van Devoon materiaal, maar ik vermoed idd dat een zee-egelstekel uitgesloten is.
Al met al is het dus nog steeds een raadsel! Ik zal het stuk aanstaande zaterdag naar de beurs meenemen, zodat mensen die meer verstand van Devoon materiaal hebben er naar kunnen kijken.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 08-03-2015 om 12:33 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo fossiel.netters,
ik vind de determinatie-poging een beetje chaotisch.
Ten eerste: Johan moet betere fotos plaatsen. Op de eerste fotos
is niets herkennbaar!
Ten tweede: Belemnieten zijn het eerste gevonden in het Onder-Carboon
en niet pas in het Jura!!!
Maar dus veel later dan de lagen, die in Gerolstein ontsloten zijn.
Betere fotos (close-ups) zullen ons echt verder brengen!
Beste groeten,
Oliver
ik vind de determinatie-poging een beetje chaotisch.
Ten eerste: Johan moet betere fotos plaatsen. Op de eerste fotos
is niets herkennbaar!
Ten tweede: Belemnieten zijn het eerste gevonden in het Onder-Carboon
en niet pas in het Jura!!!
Maar dus veel later dan de lagen, die in Gerolstein ontsloten zijn.
Betere fotos (close-ups) zullen ons echt verder brengen!
Beste groeten,
Oliver
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Raadselachtig fossiel (?Aulacocerida?) uit Devonische kalk Gerlostein, Duitsland
Ben, in Gerolstein is er devoonisch gesteente ontsloten!scherven schreef:
Hallo, hier een plaatje van vrml. jou fossiel. je heb het goed een Aulacoceras deze belemniet kwam voor in het Trias. 2e op het plaatje.
groet,Ben
Trias is veeeeeel later!
Mijn tip: Vraag de experts op steinkern.de! Daar zitten vele Devoon-kenners!
Beste Groeten,
Oliver