goniatiet uit Noord-Limburg

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Patrick
Antw: Antw: goniatiet uit Noord-Limburg

Bericht door Patrick » 28 sep 2006, 13:13

Ammun Rah schreef:
een goniatiet is indd een nog oudere vertegenwoordiger van de cephalopoden dan de ammonieten, hebben geleed van het Devoon tot Perm, terwijl ammonieten van het Trias tot Krijt hebben geleefd (voor absolute ouderdom zie tijdstabel site)

en misschien kan wilipedia ook wel helpen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Goniatite

mvg stijn
Bedankt,weer wat bijgeleerd, had er nog nooit van gehoord, zo zie je maar weer het nut van dit forum!!

Patrick

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: goniatiet uit Noord-Limburg

Bericht door Stijn » 28 sep 2006, 14:06

mja, met de gaten bedoel je de navel of umbilicus, in het geval van een goniatiet,
maar ik zag geen sutuur, zoals op de andere foto die je poste, waar enkele bijzonder mooie Carboon goniatieten opstaan, proficiat,
wat niet wegneemt dat het de woonkamer kan zijn, die tegen een chert knol aanligt,
jij hebt het laatste woord, zoals je zei, zonder het specimen echt te zien, kan ik het ook niet uitsluiten,

mvg, stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

agaathunter

Bericht door agaathunter » 29 sep 2006, 18:56

Hoi Stijn,

Op deze foto\'s zijn inderdaad geen situurlijnen te zien, maar met heel veel moeite kan ik wel situurlijnen zien in het echt.
De kleur van deze lijnen is lichtgeel op een witte ondergrond, dus bijna niet te herkennen.
Verder staan beide holtes (navels) precies tegenover elkaar en worden ze naar binnen toe smaller.
Typisch iets voor ammonietachtigen.
De goniatieten komen hier in de grindgaten uit het carboon. Ook de agaten, die men er vindt stammen merendeels uit deze tijd. Hiermee kan men de agatisering van de goniatiet ook enigszins verklaren.
Misschien heb ik je nu nog een klein beetje meer kunnen overtuigen.
Bovendien degenen die hem ter plekke hebben gezien en ook wel de nodige kennis hebben, komen tot dezelfde conclusie als ik zelf.

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Pachydiscus
Been thanked: 11 times

Bericht door Pachydiscus » 02 okt 2006, 16:43

Ja, ik heb hem in het echt bekeken en het is inderdaad een Goniatiet. Met name als je de navel bekijkt; ze liggen precies t/o elkaar en zoals Ed zelf al schreef; Als je hem in de hand hebt en heel goed bestudeert dan zie zelfs de sutuurlijnen. Maar het is inderdaad een heel andere\"conservering\" dan de goniatieten die men er normaal vindt. Hij is ook moeilijk te fotograferen. Maar in ieder geval: het is er een.

Digger

Gesloten