schelp met krassen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
TheRock
Antw: schelp met krassen

Bericht door TheRock » 15 jun 2015, 11:11

Antwoord van mn vriendin, tweedejaars BSc archeologe:
"De krassen lijken te recht, te lang en te evenwijdig om van een predator af te komen. Ik ben geen expert dus ik zou het heel goed helemaal fout kunnen. Maar ze lijken op krassen gezet door een mens, danwel recent danwel ouder."

[Bewerkt door TheRock op 15-06-2015 om 10:11 NL]

- Riemer

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 15 jun 2015, 11:45

Hallo Maarten, je verhaaltje even gelezen over de Spisula. Als ik de krassen bekijk op de uitvergroting op je link zie ik dat de krassen dicht groeien van onderaf er zit een dikker randje om al de krassen. Opvallend is dat ze op het blauwe randje dat horizontaal op de schelp zit naar boven lopen. De 2e van rechts heeft al een dichtgroei. Er is een PDF van vergroeiingen van Spisulas(Vergroeiingen op schelpen)Google. Misschien heeft het daar mee te maken. Dat de krassen door mens of dier zijn aangebracht lijkt me sterk. Zo,n schelp heeft heel wat mee gemaakt in zijn leven. Volgens mij Holoceen.
Groet,Ben.

0000000000

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 15 jun 2015, 17:20

Had nog een leuke fantasie Sjaak, denk ook niet dat dit exemplaar door mensen is bewerkt, maar voor mijn volgende Jean Auel boek, misschien wel een prehistorisch onderzoek naar leven en dood, waarom de tekeningen vervagen op dode exemplaren en brengen verse tekeningen terug leven, beetje zoals magie rond mensen die patronen op hun lichaam schilderen.
Met de knipoog natuurlijk!
Duys

Plaats reactie