Poll: Welke hamer gebruik je?
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
Wat betreft mijn geologenhamers heb ik 25 jaar geleden een 900 grams punthamer met lederen handvat gekocht van Estwing.
Een jaar of zes terug heb ik een 800 grams beitelkop met kunststof handvat gekocht óók van Estwing.
Het zijn echte kwaliteitshamers. Kwalitatief véél beter dan Forgecraft. Met name in de harde gesteentes zijn de punten van Forgecraft veel sneller beschadigd en stomp.
Ik adviseer iedereen die serieus met deze hobby bezig wil een beetje meer geld uit te geven en direct een hamer voor het leven te kopen.
De prijzen zijn echt niet astronomisch.
Een jaar of zes terug heb ik een 800 grams beitelkop met kunststof handvat gekocht óók van Estwing.
Het zijn echte kwaliteitshamers. Kwalitatief véél beter dan Forgecraft. Met name in de harde gesteentes zijn de punten van Forgecraft veel sneller beschadigd en stomp.
Ik adviseer iedereen die serieus met deze hobby bezig wil een beetje meer geld uit te geven en direct een hamer voor het leven te kopen.
De prijzen zijn echt niet astronomisch.
Robert Mensink
Antw: Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
Allemaal fake, ik begin nu zelfs al te twijfelen aan dat gezichtvincko schreef:
Zie foto

Terug naar het onderwerp, ik heb twintig jaar geleden een punthamer (800 gram, kop gehard, merk nu onbekend) gekocht die ik tot nu toe zelden gebruik.
Mijn favoriet tot nu toe is een Skandia vuistje (vanwege de oranje kleur) en verschillende brede en één smalle beitel voorzien van een rode handbeschermer.
Bevalt prima, ook hoef ik mij vanwege de relatief lage aanschafprijs niet al te veel zorgen te maken over een eventueel verlies.
De enigste zorgen is het op tijd slijpen van de beitels maar daar hebben we een technische dienst voor

Ik zie voorlopig nog geen reden iets anders aan te schaffen.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
Antw: Antw: Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
Hahaha ik kom niet meer bij. Oke, tis wel allemaal fake en met Photoshop gemaakt e.d. maar de Estwing hamers erachter heb ik ook echt.Alfer schreef:
Allemaal fake, ik begin nu zelfs al te twijfelen aan dat gezicht![]()
Het helmpie is wel helemaal fake. En die kop....tjsa geloof me maar...die is echt...tis triest maar waar...
Heb ook snel een afspraak gemaakt met Robert Schoemacher

Greetz René
Verba volant, fossilis manent
Mijn hamer is een Forgecraft met een beitelkant, overigens de merkloze voorganger die uit de 2.50 bak kwam met platte kant doet het ook nog steeds prima maar ligt minder goed in de hand.. En ja, ik hak het liefst in steen waar wel fossielen inzitten, dus geen basalt e.d. en tot nog toe ziet de hamer er prima uit..
Het 1000 gram vuistje heb ik net aangeschaft bij de bouwmarkt op aanraden van de mensen hier en het bevalt enorm. Toch wonderlijk hoe stenen splijten als je er met een vlak ding op slaat. Overigens zijn, zoals Alfer opmerkte, handschoenen geen overbodige luxe ivm wegschietende steensplinters

En trouwens een bril ook niet, blijf erbij dat iedereen zo\'n ding moet hebben.
Groeten
J
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
Voor de duidelijkheid.Jeroen schreef:
Toch wonderlijk hoe stenen splijten als je er met een vlak ding op slaat.
Groeten
J
Het doorslaan van stenen gebeurt bijna niet met de punt of beitelkop van een geologenhamer.
Deze sla je door de midden mbv de onderste rand van de platte achterkant.
Robert Mensink
Ik gebruik een Estwing, maar heb al dikwijls gezien, en vernomen hier op het forum, dat die meer gebruikt wordt om op puinhellingen stenen om te draaien en losse stenen weg te halen, dan om daadwerkelijk stenen te splijten. Ik gebruik hiervoor liever een set beitels en diverse hamers (van zeer lichte tot zware mokers) die je in elke doehetzelfzaak kunt krijgen.
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
Antw: Antw: Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
Fossielenzoeker schreef:Voor de duidelijkheid.Jeroen schreef:
Toch wonderlijk hoe stenen splijten als je er met een vlak ding op slaat.
Groeten
J
Het doorslaan van stenen gebeurt bijna niet met de punt of beitelkop van een geologenhamer.
Deze sla je door de midden mbv de onderste rand van de platte achterkant.
Hoi Robert,
Bedankt! In dat geval weer wat geleerd, ik sloeg namelijk met beide kanten nogal eens en het gaat nu met het vuistje ook een heel stuk beter

Het is alleen opvallend hoe bijvoorbeeld de onderkant van de steen erafvalt ahw terwijl je toch aan de bovenkant slaat.
Ik zal nog veel gaan oefenen.
groeten
J
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
- fossielenjagers
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Poll: Welke hamer gebruik je?
VETTE LOL... goed begin van de zaterdagavond!!vincko schreef:Het helmpie is wel helemaal fake. En die kop....tjsa geloof me maar...die is echt...tis triest maar waar...Alfer schreef:
Allemaal fake, ik begin nu zelfs al te twijfelen aan dat gezicht![]()
Heb ook snel een afspraak gemaakt met Robert Schoemacher
Greetz René

Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers