Haaientandje Mill

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Haaientandje Mill

Bericht door stiek » 25 aug 2015, 23:12

strandjutters schreef:
Bedankt voor de info Hans,wat denk je zelf dan van dit tandje ?

Lamna nasus kwam toch voor in het plioceen van Mill ?

GR
Ook in het mioceen.

Gr Hans

Hans

Ewoudploeg
Antw: Haaientandje Mill

Bericht door Ewoudploeg » 26 aug 2015, 09:59

Misschien een onhandige suggestie van iemand die er nog (steeds) niet veel kijk op heeft, maar zou retroflexus nog een optie kunnen zijn? Die dingen die op bijspitsjes lijken, zijn dat wel bijspitsjes, of is de wortel wat onhandig verweerd?

Groet! Ewoud en Maartje

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 26 aug 2015, 10:20

Het is wel degelijk een Lamna nasus.

Groetjes,

Gunther

Germa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Germa » 26 aug 2015, 10:21

Zojuist even op die retroflexus gegoogeld, kom er wel foto's van tegen maar dan wel zonder maataanduiding. Misschien nog even verder googelen.

Het zou, wat mij betreft, zomaar kunnen Ewoud, misschien dat de tandenkenners er wat meer over kunnen zeggen. Ik ben heel blij met dit tandje, maar ik merk wel dat het determineren van tanden net zo ingewikkeld is als de botten en ik ben nog druk doende me vooral daarin te verdiepen. (ZOveel te leren... ;) )

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 26 aug 2015, 12:07

Afbeelding

Hallo Germa,

Met het determineren van haaientanden, ka je het beste beginnen met te kijken welke soorten er voor kunnen komen op de vindplaats waar je het tandje van hebt.
Zo kan je dan al verschillende soorten uitsluiten die mogenlijk op jou tandje lijken, maar die niet voorkomen op de betreffende vindplaats.
Zo hebben alle tandposities in de kaken van de haai verschillende vormen.
Dus het kan een heel gepuzzel zijn om erachter te komen tot welk geslacht en soort een haaientandje behoort.
En als je er niet uitkomt gewoon op het forum zetten, dan weten anderen soms wel te vertellen wat het is, mogelijk met onderbouwing van de determinatie.

Jou tandje is inderdaad Lamna nasus.
Bijgevoegde foto toont tandjes van Lamna nasus, met haaienneus van Lamna nasus die een enkele keer ook fossiliseert.
Ook uit Mill.

Groeten Hans

Hans

Germa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Germa » 26 aug 2015, 13:17

Ik had inderdaad al een mooie fotopagina gevonden met haaientanden uit Mill, maar werd er niet veel wijzer van:
http://www.radofoto.nl/johansharktooth/mill.htm

Ik stort me weer op de botfragmenten die we afgelopen maandag ook gevonden hebben in Mill en ga deze ontzettend leuke bijvangst een mooi plekje geven in onze verzameling op naam van de Lamna Nasus

Vind het prachtig dat zo'n dier tegenwoordig nog steeds rondzwemt.
Alleen, niet meer in Mill. ;)

Plaats reactie