DTM bot, Geweibijl!

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Roy85
Antw: DTM bot, Geweibijl!

Bericht door Roy85 » 17 jan 2016, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier zijn wat meer foto's van het vuursteentje. ik hoop dat je wat mee kan:)

Ivan

Bericht door Ivan » 17 jan 2016, 20:44

Yep.
Is bewerkt door mensen.
Denk een Kling????

Groeten,

Ivan

Roy85

Bericht door Roy85 » 17 jan 2016, 21:08

Afbeelding

Afbeelding

dan zet ik toch nog maar deze foto's bij van iets dat ik had gevonden op de zelfde plek . geen fossiel maar misschien toch oud?

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 17 jan 2016, 21:25

Geweldige vondsten, die bijl is helemaal geweldig. Ben benieuwd welke informatie daar allemaal aan gehangen kan worden. Zou ik echt laten uitzoeken als ik jou was. Als je het meer weet over je vondsten (laat ze ook goed determineren) hoor ik het graag.

Groet Maarten

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

Roy85

Bericht door Roy85 » 17 jan 2016, 21:32

ga ik ook zeker doen maarten, en wanneer ik meer weet laat ik het jullie allemaal weten!

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 18 jan 2016, 06:49

Dat iets kan een netverzwaring zijn of een weefgewicht. Zoals Niels al opmerkte, de botten een hebben verschillende ouderdom. Het klingetje is leuk. Het schedelfragment is waarschijnlijk niet oud, maar valt me wel op. De hoornpit is erg plat, hij zou van een waterbuffel kunnen zijn. Maar dat moet je laten controleren.

Charlie

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 18 jan 2016, 20:09

Geweldige vondst, die bijl - zo zie je maar hoeveel mooie dingen er uit mijn geboorteplaats komen ;-)

Mc_Crabs

Bericht door Mc_Crabs » 19 jan 2016, 19:14

Om even terug te komen bij de zogenaamde geweibijl, ben ik toch wel erg benieuwd hoe deze bijl qua werking behoorde te werken.

Aan een gaatje in de muur kun je vaak opmaken dat iemand daar mogelijk een schilderijtje of een foto heeft getracht op te hangen.

Maar aan een gat in een stuk gewei zie ik niets bijzonders, laat staan dat er een boom mee ten gronden kan worden gericht. Graag wat uitleg omtrent dit bijl-achtige object.

Heb natuurlijk wat gegoogled maar kom er niet uit. Butst men met de vlakke kant, of de ontbrekende puntige zijde, of gaat er een vuurstenenbijl in het gat, of is het gat voor de plaatsing van een langere handel?

Verzamelaar van Gesteenten, Mineralen, Fossielen, Botten en
Schelpen uit heden en verleden.

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Antw: DTM bot, Geweibijl!

Bericht door sjaak » 19 jan 2016, 19:18

Mc_Crabs schreef:
Om even terug te komen bij de zogenaamde geweibijl, ben ik toch wel erg benieuwd hoe deze bijl qua werking behoorde te werken.

Aan een gaatje in de muur kun je vaak opmaken dat iemand daar mogelijk een schilderijtje of een foto heeft getracht op te hangen.

Maar aan een gat in een stuk gewei zie ik niets bijzonders, laat staan dat er een boom mee ten gronden kan worden gericht. Graag wat uitleg omtrent dit bijl-achtige object.

Heb natuurlijk wat gegoogled maar kom er niet uit. Butst men met de vlakke kant, of de ontbrekende puntige zijde, of gaat er een vuurstenenbijl in het gat, of is het gat voor de plaatsing van een langere handel?
Kijk hier even p.59/ 60

https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... f?sequence

Hij spreekt dus van een adze wat volgens mij dit is: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dissel_(houtbewerking)

[Bewerkt door sjaak op 19-01-2016 om 19:33 NL]

Groet,

Niels

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 jan 2016, 19:41

Heel duidelijk is het niet want soms spreekt men van een bijl, maar in elk geval niet een waar je een boom mee kapt.

Dit is die van Scheveningen: http://www.rmo.nl/collectie/zoeken?object=h+1991%2F2.1

Groet,

Niels

Plaats reactie