Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Antw: Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
hallo
Wat foto 2 betreft het gaat hier om een vruchtkegel (lepidostrobus) waar de kleine haartjes (lepidostrobophyllum) aan vastzaten
Groeten anthonie
@ Fossilmadman hoe kom je aan die determinatie van de calamitesachtige? Op welke zichtbare delen van het fossiel baseer je je ?
Groeten Anthonie
[Bewerkt door Anthonie op 05-11-2006 om 12:07 NL]
Wat foto 2 betreft het gaat hier om een vruchtkegel (lepidostrobus) waar de kleine haartjes (lepidostrobophyllum) aan vastzaten
Groeten anthonie
@ Fossilmadman hoe kom je aan die determinatie van de calamitesachtige? Op welke zichtbare delen van het fossiel baseer je je ?
Groeten Anthonie
* Scientia et Miratio *
- fossilmadman
- Contacteer:
Antw: Antw: Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
Môge, Anthonie, GELUKKIG - iemand die zich ook met fossiele planten bezighoudt(!!!)anthonie schreef:
hallo
Groeten anthonie
Groeten Anthonie
(allereerst moet ik zeggen dat ik het ook van mij een hobby is, dus ik kan het ook mis hebben?!)
- de calamitina - als je de foto download en sterk uitvergroot (niet de zuiverste methode geef ik toe), zie je in de eerste plaats de voor de calamites achtigen specifieke lengte segmenten, de aanhechting van de \"zijtakjes\" is een punt die je kan gebruiken bij detrerminatie (vergelijken met andere stukken of afbeeldingen)
- de tweede foto in de rij heb ik ook eerst aan een conus gedacht, maar die zijn (zelfde zegels als op de stam) naar mijn gevoel te \'recht\' een conus (denk aan denneappel) zal zich bij \"natweer\" sluiten, een conus is rond (evenals een stam eigenlijk) maar een stam sluit zich niet, de zegels staan in rechte rijen er is geen kromming te zien.
__ik kan het natuurlijk mis hebben, dit hoop ik eigenlijk, want tussen de +/- 200 foto`s die ik nu ter beschikking heb (voor !!) heb ik geen conussen, wel een sporenaar (Lepidostrobus = mannelijke aar) blijf het jammer dat de getoonde fossiel een zgn indruk is en geen afdruk, (Henk)
(Henk)
Sorry Martijn dat ik jou bericht gebruik om mijn fossielen te determineren, kon het niet laten.
Bij foto 2 dacht ik idd ook aan een vruchtkegel.
Ene Henk je bent toch veel minder mad dan sommige dachten
Heel erg bedankt ! ook Anthonie
Heb nog een paar paradepaardjes maar daar heb ik nog geen foto\'s van, zal ze tzt eens posten.

Heb nog een paar paradepaardjes maar daar heb ik nog geen foto\'s van, zal ze tzt eens posten.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
- fossilmadman
- Contacteer:
Dat \"madman\" slaat op aanwezigheid tijdens veldwerk, ik kijk er naar uit om bij meer plantenfossielen te kunnen helpen, (Henk)Alfer schreef:
Sorry Martijn dat ik jou bericht gebruik om mijn fossielen te determineren, kon het niet laten.
(Henk)
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hallo Henk
Mijn verontschuldiging het is niet de conus (lepidostrobus) van de lepidodendron, maar gewoon de bast van een kleinere variant binnen de orde van de Isoëtales -> nl de lepidophloios
om even alles op een rijtje te zetten
Het gaat dus in Foto 2 om een fragment van een kleinere variant van de Lepidodenron nl de Lepidophloios
Klasse: Lycopodiopsida (Wolfsklauwachtigen)
Orde: Isoëtales (Biesvarens)
Famillie: Lepidodendraceae (schubboomachtigen)
genus: Lepidophloios
Groeten
Anthonie
Mijn verontschuldiging het is niet de conus (lepidostrobus) van de lepidodendron, maar gewoon de bast van een kleinere variant binnen de orde van de Isoëtales -> nl de lepidophloios
Het gaat dus in Foto 2 om een fragment van een kleinere variant van de Lepidodenron nl de Lepidophloios
Groeten
Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Supergraver
Hoe durf je! Het enige stukje plantenfossiel wat ik heb!Alfer schreef:

Ik hou het de volgende keer wel weer bij haaientanden:)
Gr
Martijn
- fossilmadman
- Contacteer:
Helemaal mee eens, behalve de orde, die moet zijn: Lycopodiales (wolfsklauwen),anthonie schreef:
Hallo Henk
Het gaat dus in Foto 2 om een fragment van een kleinere variant van de Lepidodenron nl de Lepidophloios.sp
Groeten
Anthonie
[Ik weet het ik ben een betweter, (maak ik mij niet geliefd mee, ok, sorrie], maar toch(Henk)
(Henk)
- fossilmadman
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
fossilmadman schreef:Helemaal mee eens, behalve de orde, die moet zijn: Lycopodiales (wolfsklauwen),anthonie schreef:
Hallo Henk
Het gaat dus in Foto 2 om een fragment van een kleinere variant van de Lepidodenron nl de Lepidophloios.sp
Groeten
Anthonie
[Ik weet het ik ben een betweter, (maak ik mij niet geliefd mee, ok, sorrie], maar toch(Henk)
_______
Die bovenste foto (Calamites achtige) blijft me toch nog intrigeren, hoe groot is het getoonde eigenlijk?(Henk)
(Henk)
Antw: Antw: Antw: Antw: Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
Je bedoelt foto nr 1 ?fossilmadman schreef:
Die bovenste foto (Calamites achtige) blijft me toch nog intrigeren, hoe groot is het getoonde eigenlijk?(Henk)
Dat is is een stuk van 13x9 cm.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
- fossilmadman
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Plantenfossiel uit omg Prum (Dui)
Ik bedoel de foto van supergraver die van 15jaar geleden uit Prüm,(Henk)Alfer schreef:Je bedoelt foto nr 1 ?fossilmadman schreef:
Dat is is een stuk van 13x9 cm.
(Henk)