Hulp gevraagd bij kokerwormen uit het Limburgse Krijt
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Hulp gevraagd bij kokerwormen uit het Limburgse Krijt
Bedoel je deze: http://www.steinkern.de/steinkern-de-ga ... 12675.html ?Spongebob schreef:
(denk jij ook aan je foto op de Steinkern-galerie?)
Oliver
- hubertus68
Antw: Hulp gevraagd bij kokerwormen uit het Limburgse Krijt
O.K., maar met dit stuk ben ik nog niet zeker, of het om een P. sexcarinatus gaat.
Het is enorm groot als ik het vergelijk met de allermeeste vondsten van P.s..
Ik laat weten als ik antwoord heb...
Groeten,
Oliver
Het is enorm groot als ik het vergelijk met de allermeeste vondsten van P.s..
Ik laat weten als ik antwoord heb...
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Hoi Tom,
het is volgens Manfred Jäger zeer waarschijnelijk de innerlijke calcietische buis van een P. (Hamulus) sexcarinatus. Het zou ook een andere Pyrgopolon kunnen zijn, want die inerlijke buisen verschillen bijna niet.
Ik ga dus een cf. voor de genusnaam zetten.
Voor iedereen, die niet weet om welk stuk het gaat: bij deze de foto.
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68
Hey Tom,
jij bent fotobeheerder. Dat wist ik nog niet. Zou jij dan bij mijn stuk 6000-0044 op fossiel.net een "cf." voor de genusnaam kunnen zetten a.u.b.?
Dankjewel!
jij bent fotobeheerder. Dat wist ik nog niet. Zou jij dan bij mijn stuk 6000-0044 op fossiel.net een "cf." voor de genusnaam kunnen zetten a.u.b.?
Dankjewel!
- Caveman
- Has thanked: 276 times
- Been thanked: 318 times
- Contacteer:

Ooit in een lens met verkiezelingen uit de Gronsveld Member dit beestje gevonden, ik vond ze wel vaker, maar niet met t dekseltje erin! +/- 2cm.
To share or not to share, that's the question!
- hubertus68
Wow Mart, dat is een super stuk!!
Volgens mij gaat het om Pyrgopolon (Pyrgopolon) mosae ciplyana.
In het werk van M. Jäger ( http://www.scriptageologica.nl/cgi/t/te ... 208a04%3A5 ) vind je afbeeldingen van de soort op afb. 5 (pag. 79).
Op bladzijde 78 staat vermeld, dat het afgebeeld stuk uit de collectie van M. van Birgelen komt. En dat het stuk uit de Kunrader kalk komt – uit een laag, die equivalent met de Gronsveld Member is. In het PDF kun je ook het dekseltje zien.
Proficiat!
Oliver
Volgens mij gaat het om Pyrgopolon (Pyrgopolon) mosae ciplyana.
In het werk van M. Jäger ( http://www.scriptageologica.nl/cgi/t/te ... 208a04%3A5 ) vind je afbeeldingen van de soort op afb. 5 (pag. 79).
Op bladzijde 78 staat vermeld, dat het afgebeeld stuk uit de collectie van M. van Birgelen komt. En dat het stuk uit de Kunrader kalk komt – uit een laag, die equivalent met de Gronsveld Member is. In het PDF kun je ook het dekseltje zien.
Proficiat!
Oliver
De eenvoudige vraag van Tom is uitgegroeid tot een interessant en leerrijk topic van een niet zo populaire groep van fossielen 
En wat een mooie vondst, Mart.
Lugo

En wat een mooie vondst, Mart.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Antw: Hulp gevraagd bij kokerwormen uit het Limburgse Krijt
Plikona schreef:
Pyrgopolon (Hamulus) sexcarinatus (Goldfuss, 1841). Waarschijnlijk heeft Goldfuss Hamulus geïntroduceerd , en is men er achter gekomen dat Hamulus een Pyrgopolon is. Daarom wordt de vroegere naam , die mischien meer dan 100 jaar in zwang was, tussen haakjes gezet. Het wordt Pyrgopolon omdat deze naam ouder is.
Hallo Louis,
Bovenstaande klopt niet helemaal, of misschien beter gezegd, helemaal niet.
Ik zou dit toch maar eens opzoeken als ik jouw was.

Ik denk n.l. dat Hamulus, door Morton uitgevonden in 1834, gewoon een subgenus is van Pyrgopolon. Verder heeft Goldfuss indertijd de sexcarinatum als Dentalium beschreven.
@ de rest:
Goed bezig jongens, mooie fossielen en wederom prachtige foto's, vooral die van Mart.
@ Oliver:
Hoever ben je al met het boek over de krijtfossielen, en wanneer kunnen we dit ongeveer verwachten?
groet,
Karel.