Catalogeren, alle tips welkom!
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Catalogeren, alle tips welkom!
Vindplaats en jaartal zijn het belangrijkste.
Op elk fossiel dan wel op elk doosje met fossielen komt derhalve een code als de volgende te staan:
Steendorp of Steendorp
0601A 0601B
vindplaats = Steendorp
De code eronder:
06 01A dan wel 06 01B
de 1e twee cijfers geven het jaartal aan,
de volgende twee cijfers of het de 1e, 2e etc vindplaats is die ik dat jaar heb bezocht.
06 01 = in 2006 de 1e vindplaats die werd bezocht.
Erna kan een A,B etc volgen die iets over de laag zegt:
in dit geval: A=rupelklei, oligoceen
B= plioceen
Of:
Cadzand
06 02 A
2e vindplaats bezocht in 2006 was Cadzand
A = het Zwin; Eoceen
B zwarte Polder, Mioceen/Plioceen etc
Eea correspondeert met een map waarin gegevens over die vindplaats etc.
Je kunt zo snel doornummeren en kunt direct zien waar iets was gevonden,in welk jaar en waar in de map eea is terug te vinden.
Namen komen bij/op het fossiel zelf te staan. Dat is overigens minder belangrijk (terzijde: ik heb een kleine achterstand van 99.8% nog te doen).
Op elk fossiel dan wel op elk doosje met fossielen komt derhalve een code als de volgende te staan:
Steendorp of Steendorp
0601A 0601B
vindplaats = Steendorp
De code eronder:
06 01A dan wel 06 01B
de 1e twee cijfers geven het jaartal aan,
de volgende twee cijfers of het de 1e, 2e etc vindplaats is die ik dat jaar heb bezocht.
06 01 = in 2006 de 1e vindplaats die werd bezocht.
Erna kan een A,B etc volgen die iets over de laag zegt:
in dit geval: A=rupelklei, oligoceen
B= plioceen
Of:
Cadzand
06 02 A
2e vindplaats bezocht in 2006 was Cadzand
A = het Zwin; Eoceen
B zwarte Polder, Mioceen/Plioceen etc
Eea correspondeert met een map waarin gegevens over die vindplaats etc.
Je kunt zo snel doornummeren en kunt direct zien waar iets was gevonden,in welk jaar en waar in de map eea is terug te vinden.
Namen komen bij/op het fossiel zelf te staan. Dat is overigens minder belangrijk (terzijde: ik heb een kleine achterstand van 99.8% nog te doen).
HJ
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
HJ schreef:
..(terzijde: ik heb een kleine achterstand van 99.8% nog te doen)...
Dat bedoel ik nou...
Dus...gewoon bij 1 beginnen en doornummeren.
[Bewerkt door Pachydiscus op 12-11-2006 om 21:58 NL]
Digger
Ik denk dat ik ga voor de \'gulden middenmeg\', maw gewoon nummeren en er een afkorting van de vindplaats bijzetten, omdat dat m.i. op het eerste zicht het belangrijkste is...
Dus:
EL 001, EL 002, EL 003, CU 001, etc...
Leuke thread trouwens!
Z.
Dus:
EL 001, EL 002, EL 003, CU 001, etc...
Leuke thread trouwens!
Z.
The earth has music for those who listen.
Ik ben het met Pachydiscus eens. Houd het simpel! Ik heb ook een nummering vanaf 1, en elk fossiel kun je dus simpel terugvinden in de database.
Elk fossiel zit apart in een kartonnen vouwdoosje, met een nummer erop geschreven. De fossielen zijn nu gerangschikt in kastjes per vindplaats.
Elk fossiel zit apart in een kartonnen vouwdoosje, met een nummer erop geschreven. De fossielen zijn nu gerangschikt in kastjes per vindplaats.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Het belangrijkste is volgens mij dat je de vindplaats en de datum opschrijft;
Gegevens over de vindplaats komen in een map en moeten dus ook snel terug te vinden zijn.
Hierop richt zich mijn codesysteem (dat helemaal niet ingewikkeld, mar juist reuze eenvoudig is!).
\'Doornummeren\'heeft een groot nadeel: als je iets ruilt of weggeeft, klopt het hele systeem niet meer.
Ik zie ook het nut van een database niet zo.
Die namen: altijd leuk iets juist gedetermineerd te hebben, maar dat kan volgens mij het best bij/op/in/onder het fossiel gezet worden.
Mijn achterstand van 99.8% (eigenlijk 99.9%)slaat op het naamgeven, NIET op het catalogiseren van de vindplaatsen etc.
Gegevens over de vindplaats komen in een map en moeten dus ook snel terug te vinden zijn.
Hierop richt zich mijn codesysteem (dat helemaal niet ingewikkeld, mar juist reuze eenvoudig is!).
\'Doornummeren\'heeft een groot nadeel: als je iets ruilt of weggeeft, klopt het hele systeem niet meer.
Ik zie ook het nut van een database niet zo.
Die namen: altijd leuk iets juist gedetermineerd te hebben, maar dat kan volgens mij het best bij/op/in/onder het fossiel gezet worden.
Mijn achterstand van 99.8% (eigenlijk 99.9%)slaat op het naamgeven, NIET op het catalogiseren van de vindplaatsen etc.
HJ
Antw: Antw: Catalogeren, alle tips welkom!
Ik zie het probleem niet helemaal. Het geeft toch niet als er af en toe een nummertje ontbreekt? Zolang dat nummer dan ook uit de database geschrapt wordt...Henk Jan schreef:
Maar zoals gezegd is het belangrijkste om bij elk fossiel de vindplaats en andere basisgegevens te kunnen achterhalen. De registratiemethode maakt dan eigenlijk niet heel veel uit.
Kennis telt!
waar trouwens heel erg veel informatie in kan zitten is een soort dagboek,
maar dan een verzameldagboek,
maw datum, vindplaats, onderzochte lagen, schetsen van de outcrop, vondsten (je kan verwijzen naar de collectienrs), met welke personen je er was, wat die voor speciaals gevonden hebben,
het best is dat je dat zo snel dag zelf nog of dag erna neerschrijft
let wel, dit vervangt niet je vindplaatsenfiche, maar geeft gewoon snel een overzicht wat je de laatste jaren vooral bezocht hebt,
databases kunnen veel linken!!
@HJ ik zie ook geen enkel probleem met doornummeren en later ruilen of weggeven,
vermits ik me nogal toeleg op een groep uit een bepaalde tijdsperiode, en m\'n stapelplaats beperkt is, gaan bepaalde fossielen sowieso richting de ruil en weggeef collectie,
deze komen niet meer in m\'n nummeringsysteem terrect, let wel ze zijn wel nog steeds voorzien van een etiket met alle info!!! en het \'dagboek\' vermeld deze vondsten nog wel zdd geen info verloren gaat
mvg stijn
maar dan een verzameldagboek,
maw datum, vindplaats, onderzochte lagen, schetsen van de outcrop, vondsten (je kan verwijzen naar de collectienrs), met welke personen je er was, wat die voor speciaals gevonden hebben,
het best is dat je dat zo snel dag zelf nog of dag erna neerschrijft
let wel, dit vervangt niet je vindplaatsenfiche, maar geeft gewoon snel een overzicht wat je de laatste jaren vooral bezocht hebt,
databases kunnen veel linken!!
@HJ ik zie ook geen enkel probleem met doornummeren en later ruilen of weggeven,
vermits ik me nogal toeleg op een groep uit een bepaalde tijdsperiode, en m\'n stapelplaats beperkt is, gaan bepaalde fossielen sowieso richting de ruil en weggeef collectie,
deze komen niet meer in m\'n nummeringsysteem terrect, let wel ze zijn wel nog steeds voorzien van een etiket met alle info!!! en het \'dagboek\' vermeld deze vondsten nog wel zdd geen info verloren gaat
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
je reactie geeft weinig blijk van inzicht in het nut van het nummeren
als je echt wil, nummer je chaotisch (volgens wiskundigen zit hierin ook een soort orde), maar bekijk het praktisch: hoe weet je dan welk nummer je al gebruikt hebt,
zulk willekeurig systeem heeft trouwens veel weg van de ingewikkelde systemen,
het belangrijke aan nummeren is, omdat alle info niet op het fossiel zelf geschreven kan worden, is dat het nummer dat wel op het fossiel staat of kleeft, verwijst naar hetzelde nummer op een etiket, in een logboek, database etc waar de volledige info staat,
als je echt wil, nummer je chaotisch (volgens wiskundigen zit hierin ook een soort orde), maar bekijk het praktisch: hoe weet je dan welk nummer je al gebruikt hebt,
zulk willekeurig systeem heeft trouwens veel weg van de ingewikkelde systemen,
het belangrijke aan nummeren is, omdat alle info niet op het fossiel zelf geschreven kan worden, is dat het nummer dat wel op het fossiel staat of kleeft, verwijst naar hetzelde nummer op een etiket, in een logboek, database etc waar de volledige info staat,
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996