Gastropoden 't Rooth

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Gastropoden 't Rooth

Bericht door hubertus68 » 10 mei 2016, 21:48

Hoi Marijn,

goed recherchewerk! Dit ziet men niet vaak op het forum. Maar dit laat de topics toch heel erg interessant worden.

Jij hebt mij overtuigt dat het om een exemplaar uit de familie Aporrhaidae zou kunnen gaan.
Maar het blijft giswerk: a) omdat de vleugel (als de soort een vleugel heeft) niet bewaard is en b) omdat de mondopening niet te zien is.

Een kanshebber in deze familie is Helicaulax stenoptera (Goldfuss). Jullie vinden diverse afbeeldingen op de reeds genoemde website: http://www.stromboidea.de/?n=Species.He ... Stenoptera

Hoe groot/klein is het stuk trouwens, Koen?

Groeten,
Oliver

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 10 mei 2016, 22:39

Hallo Oliver,

Zou kunnen, toch zie ik nog wel wat verschillen tussen Helicaulax stenoptera en Koen's exemplaar.
Zo zie je bijv. dat de H. stenoptera 2 sterkere spiralen op zijn winding heeft: http://www.steinkern.de/images/berichte ... optera.jpg
Dit is ook te zien op de tekening van Weintzettl.
Echter kan ook dit weer variatie zijn.
Om dat te weten, moet iemand eigenlijk de originele beschrijving door Goldfuss gaan lezen en kijken of dat dat overeen komt met de soort die we hier hebben.
In dit boek van Ernest Favre staat hij overigens ook beschreven: https://books.google.nl/books?hl=nl&lr= ... ra&f=false
Hier is die 2e sterke spiraal ook waarneembaar.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 10-05-2016 om 21:42 NL]

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 10 mei 2016, 23:00

Erg leerzaam! Bedankt voor jullie uitzoekwerk!

Terechte opmerking over de maat, Oliver. Ik was inderdaad vergeten er een schaaltje bij te leggen. De afdruk meet 38 mm.

Ik moet voor de Helicaulax wel even wat literatuur opzoeken; dat 'ie in de Aachener Groenzand voorkomt, betekent natuurlijk niet dat 'ie ook in de Nekum-kalk/ Laumont voorkomt. Scheelt toch weer enkele miljoenen jaren.

Groeten,
Koen

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 11 mei 2016, 18:41

Ik denk dat dit antwoord geeft op de vraag: http://steinkern.de/steinkern-de-galeri ... 13750.html
Hij staat als Fusus oblique plicatus in Binkhorst.
Of het echt het zelfde soort is zoals ze hier vermeldden weet ik niet, gezien Binkhorst hem met een hele andere mondopening afgetekend heeft.
Ik denk dat hier nog wel wat onderzoek bij nodig is.

[Bewerkt door Marijn14 op 11-05-2016 om 17:41 NL]

KoenJ

Bericht door KoenJ » 11 mei 2016, 19:21

Hoi Marijn,

Mijn exemplaar is volgens mij van precies dezelfde soort als de Alaria in jouw link. Ik zie veel overeenkomsten, en het begin van de opening wat in mijn exemplaar te zien is gelijk aan het begin van de 'Alaria'. De vraag is dus nog, als ik je goed begrijp, of het exemplaar op steinkern wel goed gedetermineerd is.

Groeten,
Koen

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 11 mei 2016, 19:45

Ja en nee.
Mijn vraag was meer of dat Alaria obliqueplicata en Fusus oblique plicatus daadwerkelijk het zelfde zijn.
Echter is het exemplaar in Binkhorst maar 18 mm.
Dit zou dus een jong exemplaar zijn voor deze soort.
Deze hoeft dus nog geen vleugel ontwikkeld te hebben.

Langs de andere kant als we er vanuit gaan dat het exemplaar van Binkhorst volwassen was, klopt de mondopening van Binkhorst veel beter met een slak uit de voormalige Turridae.
Het zou dus het zelfde of beiden heel anders kunnen zijn.
En om dat met zekerheid vast te stellen, zou je ze eigenlijk met elkaar en met andere vondsten moeten vergelijken.
Ik zal zo de plaat even inscannen, dan kan je zelf zien wat ik bedoel.

Edit: Sorry voor dit warrige gedoe :)
Ik vraag me idd af of de determinatie van Steinkern correct is.

[Bewerkt door Marijn14 op 11-05-2016 om 19:30 NL]

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 11 mei 2016, 20:15

Afbeelding

Hierbij de foto van Fusus oblique plicatus zoals in Binkhorst.
Ik kan verder geen andere oblique plicatus vinden door Binkhorst beschreven in 1861.
Ze moeten het dus haast wel over het zelfde hebben.

Jouw schelp heeft overigens ook nog geen knik op de bovenkant van de winding en de radialen lopen niet standaard naar links uit.
Wat dan de naam wel mag zijn van jouw schelp en die van Steinkern weet ik niet.
Ik heb nog wat boeken besteld over het Deense Maastrichtiaan (Ik ben ook bezig met het determineren van de slakken enzo uit Maastricht), misschien dat hij daar in staat.

Anders is het misschien nieuw.
Ik had ook al een mogelijk nieuwe Orthochetus (slak) gevonden voor Maastricht.
Zoveel is er de laatste 100 jaar niet gewerkt aan de fauna.

[Bewerkt door Marijn14 op 11-05-2016 om 19:28 NL]

KoenJ

Bericht door KoenJ » 12 mei 2016, 15:23

Bijzonder dat er 100 jaar eigenlijk niks aan gedaan is. De gastropoden liggen, zeker in Pyrgopolon -lagen letterlijk voor het oprapen. Tijd voor een nieuw standaardwerk (vrijwilligers? ;) )

Ik dacht trouwens dat het werk van Kaunhowen een herziening was van het werk van Binkhorst. Dat is blijkbaar niet het geval, want je F. oblique plicatus komt er niet in voor. Kijken of ik het werk van Binkhorst nog ergens op de kop kan tikken dan!

Groeten,
Koen

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 12 mei 2016, 17:26

Slakken van Binkhorst zijn idd niet altijd afgebeeld in Kaunhowen.
Daarom is het handig ze beiden te hebben.
Wel staan deze vaak beschreven of vermeld in de tekst.
Kan natuurlijk zijn dat dit onder een andere naam is.

Dat dat nieuwe standaard werk er nog niet is (En er over Bivalven volgens mij nooit een standaard werk geweest is), sta ik ook van te kijken.
Ook in de ENCI nu is het echt niet moeilijk om ze te vinden.
Determineren is voor mij tot nu toe ook geen groot probleem(op de te incomplete na natuurlijk), zolang ik het stuk maar in mijn handen heb.
Dat het alleen een afdruk is, is ook haast geen probleem als je er goede afgietsels van maakt.
Misschien is het idd een idee om zoiets te gaan maken vanuit NGV Limburg of fossielnet.
Krijtverzamelaars genoeg hier.
Als er meer mensen zin hebben om een uitgebreide herziening van de fauna te maken (incl. Bivalven), zou ik hier iig graag deel van uit maken.

[Bewerkt door Marijn14 op 12-05-2016 om 16:31 NL]

joshua116
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door joshua116 » 12 mei 2016, 19:20

Hoii ik weet niet of er over ge praat is maar ik had nog een vraag over hoe je die mooie afdruk heb kunnen maken ?

Plaats reactie