Smiley phacops - Ou Driss
-
Antw: Smiley phacops - Ou Driss
Dat word een prachtig stuk.
Ik had meer geluk, bij mij was de scheiding wel zeer goed.
Bij die trio van mij (ook van dezelfde locatie) was de scheiding op die kleine hollardops die erbij zat ook wel een heel stuk kleveriger. Het leek erop naarmate ik dieper de steen in ging hoe slechter de scheiding.
Maar daar weet jij wel raad mee.
Ik had meer geluk, bij mij was de scheiding wel zeer goed.
Bij die trio van mij (ook van dezelfde locatie) was de scheiding op die kleine hollardops die erbij zat ook wel een heel stuk kleveriger. Het leek erop naarmate ik dieper de steen in ging hoe slechter de scheiding.
Maar daar weet jij wel raad mee.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Traag maar gestaag, de karateristieke voorzijde van de glabella is nu goed te zien.
Bijzonder geprononceerde tuberkels op de glabella. Omdat het zo plakkerig is, leveren deze wel heel wat werk op.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Mooie vooruitgang.
Ja dat glabella is verschrikkelijk om vrij te leggen hé. Die tuberkels zijn een hel.
Herinner ze nog levendig, zweten was dat.
Ja dat glabella is verschrikkelijk om vrij te leggen hé. Die tuberkels zijn een hel.
Herinner ze nog levendig, zweten was dat.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Eindelijk nog eens een update. Ik hoop snel weer eens wat meer te kunnen preppen.
Een opmerkelijke verrassing bij deze mooi gearticuleerde Smiley: het pygidium is foetsie!
Ik ben al redelijk diep gaan zoeken ernaar, maar nergens een spoor. Voor dit soort trilobieten is dit toch wel ongewoon: zelfs bij vervellingsresten blijven thorax en pygidium vaak bij mekaar.
Het maakt het beestje er niet minder interessant op. Hopelijk vind ik het pygidium nog, maar dieper dan het vlak waar de trilobiet op rust ga ik voorlopig niet zoeken...
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Die ziet er al heel mooi uit.
Het is inderdaad raar dat het pygidium er niet zit. Dat kom je inderdaad zelden tegen dat alles er is behalve het pygidium. Hoop dat je het nog vindt maar is zo al een leuk stukje.
Hoop mee dat je terug wat meer tijd voor de prep kunt vrijmaken. Altijd leuk deze te mogen bewonderen.
Het is inderdaad raar dat het pygidium er niet zit. Dat kom je inderdaad zelden tegen dat alles er is behalve het pygidium. Hoop dat je het nog vindt maar is zo al een leuk stukje.
Hoop mee dat je terug wat meer tijd voor de prep kunt vrijmaken. Altijd leuk deze te mogen bewonderen.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Je hebt gelijk hoor, het is zo ook wel best een leuk stuk. Ik ben enkel wat verbaasd over het pygidium. Ik verwachtte het eerlijk gezegd wel te vinden, vlak bij het segment meer iets dieper. Dat zie je wel nog eens.
Een mogelijke oplossing om het te vinden is de steen doorkloppen ter hoogte van het pygidium en hopen dat de breuk door het pygidium gaat. Maar omdat de rest van de trilobiet al bloot ligt is het risico op wegspringen van schaaldelen te groot. Zeker bij dit stuk, dat al heel sterk de neiging heeft voor losspringende scherven.
Een mogelijke oplossing om het te vinden is de steen doorkloppen ter hoogte van het pygidium en hopen dat de breuk door het pygidium gaat. Maar omdat de rest van de trilobiet al bloot ligt is het risico op wegspringen van schaaldelen te groot. Zeker bij dit stuk, dat al heel sterk de neiging heeft voor losspringende scherven.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Dat geloof ik best dat je wat verbaast was. Is bij mijn weten niet echt voorkomend. Zoals je zegt kon het wat onderin verschoven zitten of eventueel iets verderop liggen. Maar niet te vinden is zelden het geval.
Maar de steen breken zoals je zegt is heel riskant met die mooie trilo al zo goed als volledig bloot. Zou zonde zijn om die te beschadigen. En al zeker als hij niet zo stabiel is als je zegt.
Je kan nog hopen opdat hij wat verderop en dieper ligt maar dan ga je natuurlijk het platte vlak verpesten rond de trilo. Maar je weet, hij kan net een mm onder de laag liggen die nu bloot ligt. Maar je weet wat je doet, van mij kan je niets leren. Kan alleen maar vol bewondering kijken naar jouw preps.
Met of zonder pygidium het blijven prachtige beestjes die smiley's. Die ogen, dat glabella en dat 'lachende' preglabella.
Maar de steen breken zoals je zegt is heel riskant met die mooie trilo al zo goed als volledig bloot. Zou zonde zijn om die te beschadigen. En al zeker als hij niet zo stabiel is als je zegt.
Je kan nog hopen opdat hij wat verderop en dieper ligt maar dan ga je natuurlijk het platte vlak verpesten rond de trilo. Maar je weet, hij kan net een mm onder de laag liggen die nu bloot ligt. Maar je weet wat je doet, van mij kan je niets leren. Kan alleen maar vol bewondering kijken naar jouw preps.
Met of zonder pygidium het blijven prachtige beestjes die smiley's. Die ogen, dat glabella en dat 'lachende' preglabella.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Ik heb gisteren de achterkant afgewerkt. Het pygidium heb ik niet meer aangetroffen. Ik zal eens proberen wat details te fotograferen van deze trilobiet.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Antw: Antw: Smiley phacops - Ou Driss
Frederik schreef:
Ik heb gisteren de achterkant afgewerkt. Het pygidium heb ik niet meer aangetroffen. Ik zal eens proberen wat details te fotograferen van deze trilobiet.
Super. Ben benieuwd

Mooi beestje, Frederik.
Het is inderdaad vreemd dat beide vrije wangen mooi aansluiten en het pygidium ontbreekt.
Misschien is dit dan toch geen vervellingsrest.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites