Fossiel amphibie of reptiel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Mc_Crabs
Antw: Fossiel amphibie of reptiel?

Bericht door Mc_Crabs » 07 okt 2016, 14:00

Mogelijk omdat het een brok Limoniet houdende, versteende klei, met krimpscheuren betreft.

Door warmte en uitdroging ontstaan barsten / krimpscheuren op de buitenste laag van de klei, en ontstaat het zogenaamde en kenmerkende schildpadpatroon. Al is klei vaak zwart, grijs tot lichter wit van kleur.

De rood / bruine (roest) kleur geeft aan dat de betreffende klei mogelijk het mineraal Limoniet bevat, een ijzer- en zuurstofhoudend hydroxide. Niet te verwarren met ijzer, Limoniet is geen ferromagnetisch metaal, en daartoe niet magnetisch.

Een meer correcte omschrijving zou zijn: Limoniet houdende, versteende klei, met krimpscheuren.

Verzamelaar van Gesteenten, Mineralen, Fossielen, Botten en
Schelpen uit heden en verleden.

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 07 okt 2016, 15:50

@Mc_Crabs: hartelijk dank voor de uitleg, dat verklaart het e.e.a.!

Voortaan houden we het op "limoniet houdende, versteende klei met krimpscheuren".

Groetjes,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 07 okt 2016, 16:04

kleiijzersteen hoor ik ook wel eens, al weet ik niet hoe je dat spelt

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 07 okt 2016, 18:06

Ik heb nogal wat moeite met de naam limoniet. Ook harde stenen worden limoniet genoemd. Bij deze stenen lost volgens mij het ijzer in reducerende omstandigheden vrij vlot op. Iets dat ik bij de harde stukken niet verwacht. Heb ik hier met foute benamingen te maken, of kijk ik er verkeerd tegen aan. Ik heb deze stukken ook wel eens ijzeroer genoemd, is deze bruikbaar?

Charlie

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 07 okt 2016, 19:16

Het blijven leuke dingen deze steentjes. Het is weliswaar hard geworden klei ruim doortrokken met een ijzerbestanddeel. Klei-ijzersteen lijkt me een goede benaming. IJzeroer denk ik ook wel, hoewel ikzelf dan meer aan 'banken' of brokken van dergelijke banken denk. 'Versteende klei' kan dat wel? Johan is geoloog en zou kunnen helpen: volgens mij is klei al een soort gesteente. Versteend gesteente zou dan een beetje vreemd zijn toch? ???

Time fades away (Neil Young)

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 07 okt 2016, 22:11

Conform deze http://www.zwerfsteenweb.nl/steensoorte ... niet..html hoeft het niet perse versteend als in oud te zijn, maar kan Limoniet ook in enkele tientallen jaren gevormd worden. Ze zeggen alleen niets over klei en/of versteend gesteente helaas.
Verder is het een van de weinige afzettingsgesteente die ook in Nederlandse bodem gevormd kunnen worden.

Interessant topic!

[Bewerkt door Hidde op 07-10-2016 om 21:18 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 07 okt 2016, 22:17

Zo nu en dan tref je er ook fossielen in aan zoals hout, slakkenhuizen of kernen daarvan en bladafdrukken.

Groet,

Niels

Plaats reactie