kreeftachtigen uit het Limburgse krijt
Antw: kreeftachtigen uit het Limburgse krijt
Lugo,
Het gaat hier inderdaad zoals ylfossils al wist te vertellen, om een Hemipneustes fragment naast de mondopening.
Het gaat hier inderdaad zoals ylfossils al wist te vertellen, om een Hemipneustes fragment naast de mondopening.
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Voor de liefhebber: toevallig kwam ik het artikel tegen waarin Protocallianassa faujasi tot Mesostylus wordt benoemd: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... lmHhLva7_A
Ik weet niet wie bepaalt dat een naam een 'nomen protectum' wordt. Uiteindelijk geef ik er de voorkeur aan dat evolutionaire verwantschap bepaalt wat de naam wordt; overige nomenclatuur is nog kunsmatiger.
[Bewerkt door KoenJ op 14-01-2017 om 22:00 NL]
Ik weet niet wie bepaalt dat een naam een 'nomen protectum' wordt. Uiteindelijk geef ik er de voorkeur aan dat evolutionaire verwantschap bepaalt wat de naam wordt; overige nomenclatuur is nog kunsmatiger.
[Bewerkt door KoenJ op 14-01-2017 om 22:00 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Leuk Koen. Het lijkt er op dat er in het artikel een onderscheid gemaakt wordt tussen beide. Ik zal het snel doorlezen (maar eerst even Studio Sport kijken).
Of nog beter, morgen in Borger vragen aan John Jagt.........
Of nog beter, morgen in Borger vragen aan John Jagt.........
Time fades away (Neil Young)
Johan en Dirk,
jullie hebben het bij het rechte eind; dit is inderdaad een fragment van de area rond de mondopening van een Hemipneustes. Ik was wat misleid door de uit elkaar lopende rijen poriën, maar bij nauwkeuriger onderzoek van een Hemipneustes kan ik die inderdaad vlak bij de mondopening ook terugvinden.
Bedankt voor het aanbrengen van de oplossing.
Lugo
jullie hebben het bij het rechte eind; dit is inderdaad een fragment van de area rond de mondopening van een Hemipneustes. Ik was wat misleid door de uit elkaar lopende rijen poriën, maar bij nauwkeuriger onderzoek van een Hemipneustes kan ik die inderdaad vlak bij de mondopening ook terugvinden.
Bedankt voor het aanbrengen van de oplossing.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Foto 1 Betreft de cephalothorax van een Paranecrocarcinus (Pseudonecrocarcinus) quadriscissus
Foto 2 betreft de schaar van eerdergenoemde soort. In 1854 werd door Bosquet ook een soortgelijke schaar opgetekend en toegewezen aan de soort Stephanometopon granulatum (http://www.scriptageologica.nl/16/nr147/a09). Hier is echter geen sprake van een nieuwe benaming zoals in het interessante artikel wat Koen heeft gedeeld. Maar eerder een correctie naar de eigenaar van de schaar.
Foto 3 betreft een schaar die met enige voorzichtigheid is toegeschreven aan Paranecrocarcinus (Pseudonecrocarcinus) quadriscissus. Dit voornamelijk door de structuur van de schaar (de kleine bobbels) echter is de vorm van deze schaar anders. Dus dit zou een tweede schaar van de soort kunnen betreffen. Staat uiteraard nog ter discussie.
Vergeten te vermelden deze zijn alle drie gevonden in de Nekum member, groeve Romontbos.
Groeten,
Arno
[Bewerkt door Indagator op 15-01-2017 om 18:17 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Je hebt het helemaal goed Johan! John Jagt bevestigde je opmerking hier op het forum.ylfossils schreef:
@ Arno: Mesostylus faujasi is de nieuwe naam van Protocallianassa faujasi. De naamgeving van Mertin is in voege van 1941, echter Desmaret noemde Mesostylus reeds in 1822. Bij naamgeving gaan ze steeds terug tot de eerste vermelding. Ik begrijp de verwarring, want ikzelf had ook al mijn exemplaren als P. faujasi in de administratie ingevuld. Échter, winterweer is uitstekend om wat correcties allerhande uit te voeren.
Dat betekent dat ook ik m'n 2 overgebleven kreeftenscharen moet omnoemen naar Mesostylus faujasi. Het zal nog wel een tijd duren voordat Mesostylus algeheel zal zijn ingevoerd in de verzamelaarswereld, maar ook in de literatuur.
Bijgevoegd een foto van de grote schaar van (volgens John) een mannelijk exemplaar.
[Bewerkt door Spongebob op 15-01-2017 om 22:19 NL]
Time fades away (Neil Young)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Beste fossiel.netters,
bij deze een paar foto's van kreeften/kreeftachtigen die ik in diverse groeves rond Maastricht gevonden heb.
@Arno: Leuke topic trouwens!
Mooie vondsten die jullie gedaan hebben.
Bij deze wil ik ook de website van Mart Deckers aanbevelen. Hij heeft op deze een groot aantal kreeftachtigen afgebeeld: http://palaeopage.nl/krabben/index.html
---------------------------------------------------------
Foto 1: Een leuke detailfoto van een Mesostylus faujasi (dat is echt even wennen) met resten van serpuliden (groeve 'T Rooth, Emael member)
Foto's 2+3: Beide scharen van M. faujasi vermoedelijk met resten van een voormaals gekleurd patroon (groeve Romontbos, Emael member)
Foto 4: ongedetermineerde dactylus (groeve 'T Rooth, vermoedelijk Nekum member)
Foto 5: ongedetermineerde schaar van een lid uit de familie Homolidae. Mogelijk gaat het om het genus Zygastrocarcinus. (Groeve 'T Rooth, Gronsveld of Schiepersberg member)
Foto's 6 + 7: schilden van Binkhorstia ubaghsii (groeve Romontbos, Nekum member)
Foto's 8 + 9: diverse ostracoda (groeve Romontbos, Nekum member)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: kreeftachtigen uit het Limburgse krijt
Prachtig topic!
Gezien Mesostylus dan blijkbaar toch een aanvaard junior synoniem is, heb ik meteen alle records in ons determinatiesysteem aangepast. Voila!
Gezien Mesostylus dan blijkbaar toch een aanvaard junior synoniem is, heb ik meteen alle records in ons determinatiesysteem aangepast. Voila!
Spongebob schreef:
Je hebt het helemaal goed Johan! John Jagt bevestigde je opmerking hier op het forum.
Dat betekent dat ook ik m'n 2 overgebleven kreeftenscharen moet omnoemen naar Mesostylus faujasi. Het zal nog wel een tijd duren voordat Mesostylus algeheel zal zijn ingevoerd in de verzamelaarswereld, maar ook in de literatuur.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Frederik,
Hartstikke goed dat je dat meteen hebt opgepikt. Is het een idee om in de omschrijving te zetten dat dit genus eerder Protocallianassa heette? Dit vanwege de brede verspreiding van deze naam en het grote aantal fossielenzoekers in het Limburgse?
Hartstikke goed dat je dat meteen hebt opgepikt. Is het een idee om in de omschrijving te zetten dat dit genus eerder Protocallianassa heette? Dit vanwege de brede verspreiding van deze naam en het grote aantal fossielenzoekers in het Limburgse?
Groeten,
Koen
Koen