Verweerde zee-egel in rood vuursteen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Verweerde zee-egel in rood vuursteen?

Bericht door webmaster » 01 feb 2017, 09:16

Blijft leuk foto's van zwerfsteenvondsten!
Het probleem met lettertekens is opgelöst.

[Bewerkt door webmaster op 01-02-2017 om 09:18 NL]

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 01 feb 2017, 19:06

Fascinerend, dat een vuursteen tot Helgoland kan worden getraceerd. Is iemand daar wel eens geweest? Schijnt ook een fossielenvindplaats te zijn.

Groet,

Niels

Spongebob
Has thanked: 421 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 01 feb 2017, 20:03

Afbeelding

Nu ik deze foto van je zie twijfel ik aan Helgoland als herkomstgebied. Er veel witte spikkeltjes. Lijken me toch bryozoënresten te zijn. Ik ben benieuwd wat Harry Huisman erover zegt.
sjaak schreef:
Is iemand daar wel eens geweest? Schijnt ook een fossielenvindplaats te zijn.
Ik ben er vele jaren geleden eens geweest; ik geloof drie dagen in totaal. Gekampeerd op 'Düne'; het tweede eiland, waar ook het vliegveldje is.

Mijn zwager was toen bezig met een afstudeeropdracht over algen (recent). Terwijl hij aan het inventariseren, tellen, meten etc. was, keek ik met een scheef oog naar fossielen. Helgoland is erg interessant; niet alleen geologisch. Diverse geologische perioden zijn er door zoutbewegingen in de ondergrond naar boven gedrukt.
Een nadeel was dat je met een grote schare dagjesmensen tegelijk op het hoofdeiland werd gedropt. Die verdween aan het eind van de middag met overvolle duty free-tassen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Helaas had ik destijds door onkunde nauwelijks belangstelling voor de bijzondere rode vuursteen. Heb van het hoofdeiland een stukje chrysocol en van Düne een aantal fossielen. Zal ze eens posten op het forum.

Time fades away (Neil Young)

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 01 feb 2017, 20:42

Dank voor je reactie. Helgoland trekt mij ook aan, niet zozeer om de fossielen maar omdat het zo'n rare rode berg is in de Noordzee. Erg makkelijk bereikbaar is het niet.

Groet,

Niels

stroet
Been thanked: 13 times

Bericht door stroet » 02 feb 2017, 07:30

Hallo,

Bedankt voor de reactie Spongebob,

Ik ben ook wel benieuwd wat dhr. Huisman erover zou zeggen.
Ondanks dat er veel wit zichtbaar is, kan ik, met een loepje, geen duidelijke vormen van bryozoënresten onderscheiden zoals de kenmerkende takvormige/raatvormige patroontjes. Het zijn meer witte vlekjes dan herkenbare patroontjes. Maar misschien is dit ook wel toe te schrijven aan bryozoën. Dat weet ik niet. Het blijft toch een aparte vondst.
Vuurstenen blijven fascineren.

Vr.gr. Stroet

RS

Plaats reactie