fossieltrip Yorkshire coast 2017
- Panoramix
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 12 times
- Contacteer:
Antw: fossieltrip Yorkshire coast 2017

Hier mooie dino afdruk op het strand van Saltwick Bay(bij Whitby), we hebben hem maar laten liggen, hij lag daar zo mooi.
Paul
Hallo,ik ben inmiddels gearriveerd, heb foto`s gemaakt en verslagen geschreven, alleen heeft m`n laptop stralende bonje met het engelse internet en kom ik er met mijn eigen machine niet op.
Ik stuur dit bericht dan ook vanaf een geleend apparaat en tracht om de juiste tekst en plaatjes op het forum te plaatsen.
Voordien moet ik nog wat technische hordes nemen en jullie weten inmiddels dat ik geen computer whizzkid ben...
Dus voor nu groeten vanuit Port Mulgrave en tot gauw! hoop ik...
groeten, Bert
Ik stuur dit bericht dan ook vanaf een geleend apparaat en tracht om de juiste tekst en plaatjes op het forum te plaatsen.
Voordien moet ik nog wat technische hordes nemen en jullie weten inmiddels dat ik geen computer whizzkid ben...
Dus voor nu groeten vanuit Port Mulgrave en tot gauw! hoop ik...
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Ik ben bijzonder benieuwd naar je verslag!
stijn
stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hallo, @Kalootklooier; mijn mail werkt hier(ook) niet...
Hoi Walter, afgezien van de internetperikelen gaat het hier uitstekend; heb wat zonnebrand en al twee kisten vol met goodies; jouw Tiltoniceras plaat is daar bij...
Vandaag, na Port Mulgrave, ammonieten in situ gevonden in Kettleness.
Weet nog niet of/wanneer ik zaken kan melden op het forum; ben nu te afgedraaid en ga lekker douchen.
Groeten van Max en mij.
Bert
[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 20:02 NL]
Hoi Walter, afgezien van de internetperikelen gaat het hier uitstekend; heb wat zonnebrand en al twee kisten vol met goodies; jouw Tiltoniceras plaat is daar bij...
Vandaag, na Port Mulgrave, ammonieten in situ gevonden in Kettleness.
Weet nog niet of/wanneer ik zaken kan melden op het forum; ben nu te afgedraaid en ga lekker douchen.
Groeten van Max en mij.
Bert
[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 20:02 NL]
Elbert
zaterdag 25 maart:
Hallo, na de laatste toebereidselen te hebben voltooid, ben ik vrijdagmiddag richting IJmuiden vertrokken, op weg naar de ferry die me naar Newcastle zou brengen.
Vanwege alle stresstoestanden de vorige keer ruim op tijd vertrokken en ik wist dat ik, bij een vlotte reis, daarna lang zou moeten wachten tot het boarden, dus heb ik een mooi boek mee genomen om de tijd te passeren: " 600 miljoen jaar leven in Europa" een boek dat een aantal meer en minder beroemde europese fossielvindplaatsen in woord en beeld beschrijft.
Een aanrader dat boek; de tijd vloog voorbij op een wel heel prettige wijze.
Eenmaal aan boord nog aardig wat info over Yorkshire doorgenomen en na nog een bioscoopje was de dag al weer om. Aangekomen in een zonnig en warm(!) Newcastle vlotjes door de paspoortcontrole en koers gezet naar Port Mulgrave, waar ik 5 kwartier later arriveerde.
Het was vanmiddag om tien over twee hoogwater, dus tegen die tijd ben ik, voorzien van mijn spullen en een laagje factor 50, afgedaald naar het strand over een gedeeltelijk nieuw aangelegd pad, dat weliswaar nog onder constructie is, maar toch al goed te gebruiken en een stuk veiliger dan de roetsjbaan die ik vorig jaar gebruikte.
Nog even en Port Mulgrave wordt weer toegankelijk voor het gebruikelijke publiek van wandelaars en geologie liefhebbers.
Eenmaal op het strand begon ik al vlot weer fossielhoudende knollen op te rapen en na eerst twee heel matige exemplaren viel mijn oog op een klein knolletje waarvan ik dacht de holle kant van een belemniet te zien uitsteken. Eenmaal in de hand, de leesbril opgezet en toen werd me duidelijk dat het geen belemniet was, maar een vrij klein ammonietje, waarvan ik me onmiddelijk realiseerde dat dit species nog niet ik mijn collectie, die toch vrij uitgebreid is, voorkwam! De naam ontgaat me nu even, maar dat komt nog wel goed (Colina ?)...Even later zag ik een stukje verderop een bekende; Ian van Jurassic Geological Supplies, hem hartelijk begroet en we hebben even bij gekletst.
Omdat Ian net max tegengekomen was, gaf hij aan terug naar huis te gaan en hij liet me, met toevoeging van nog wat zoektips, de stek.
Inmiddels had de eb ingezet en de grote golven waarmee dat gepaard gaat deden hun uiterste best om me een nat pak te bezorgen, iets dat gelukkig maar ten dele lukte. Wat niet heel erg was, want het was stralend mooi weer en alle nattigheid droogde vlotjes weer op.
Ondertussen ging het zoeken en vinden in een plezierig tempo door; zowel de grote afschuiving als de slump zijn nog immer in beweging en er komt dus nog steeds plezierig veel materiaal uit; diverse Dactylioceraten, een paar Hildoceras, een kleine Pseudolioceras en voor ik er goed en wel erg in had, was ik ook weer met max in gesprek, die me liet weten dat het zo wel weer mooi genoeg was, voor zo`n eerste dag.
En ik begon toch ook goed te merken dat ik al weer een poosje niet in het veld geweest ben, dus besloot ik wat te gaan kloppen aan de twijfelstukjes om wat gewicht kwijt te raken en zo max tevreden te houden.
Daarna de spullen ingepakt, nog wat eten en drinken, een laatste Hildoceras op geraapt en heel tevreden over deze eerste middag aan de terugtocht begonnen; over het nieuw aangelegde pad was de klim plezierig makkelijk, al moest ik toch nog wel een paar keer uitblazen. Tijdens een van die pauzes hoorde ik wat geritsel en zag ik een beweging in de periferie van mijn zicht; ik keek wat beter; op een honderdtal meters links van me stond, aan de klifrand, een reegeitje op haar dooie gemak te eten en liet zich ogenschijnlijk helemaal niets gelegen laten aan mijn aanwezigheid.
Even later verdween ze weer en was het voor mij ook tijd om verder te gaan; ik moet nog zoveel doen vandaag: auto lossen, spullen in de Old Stables een plekje geven, internet geregeld krijgen, eten, camera opladen, blog schrijven en spullen voor morgen klaar maken enzovoort...
Tot morgen, Bert
[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 21:03 NL]
[Bewerkt door Elbert op 30-03-2017 om 17:58 NL]
[Bewerkt door Elbert op 30-03-2017 om 18:00 NL]
Elbert
- Everhardus
2e dag; Boulby:
Gewekt door het eerste daglicht en met de schitterende weersvoorspelling in gedachten besloten naar Boulby te gaan voor een dubbel tij. Net na 7 uur reed ik naar Hummersea en eenmaal daar aan gekomen ben ik het pad gevolgd en werd ik getracteerd op een teleurstelling; "path closed" de trap naar het strand heeft, tijdens een zware storm met springtij in januari jongstleden zwaar te lijden gehad. Maar de engelse health&safety regels zijn zo strikt, dat ik doorgelopen ben om het zelf te bekijken en daarna te besluiten wat te doen.
Well, de trap is idd naar de vaantjes; hing in een rare hoek naar het strand(foto), maar toch zag ik, na een inspectie, er wel brood in om het toch een poging te geven. Het was weliswaar ongemakkelijk en voor het doorsnee publiek ongetwijfeld een brug(lees trap) te ver, maar ik kwam betrekkelijk eenvoudig veilig beneden.
De wandeling, of eigenlijk de scrambeling, naar White Stones verliep vlot (foto`s 2,3,4,) en eenmaal daar aangekomen begon ik al snel weer goed en veel materiaal te vinden; eerste vondst een Dactylioceras athleticum (foto 7) en een enkel midden Lias fossieltje.(5)
Om niet meteen weer bonje met max te krijgen had ik bedacht het zoeken te onderbreken voor een verkenning van het Boulby cliff path en te bezien of het voor mij een optie is om dat pad te gaan gebruiken.
Op Youtube is het filmpje "Boulby cliffrope walk" te vinden; dat geeft een goede indruk...
Al lopend in de glorieuze zonneschijn die richting uit werd het me snel duidelijk dat het pad voor mij van weinig waarde zal zijn; er zitten te veel punten tussen White Stones en dat pad waar je door het opkomende water heel snel wordt afgesneden en dus pas laat weer terug kan; niet wat ik nodig heb daar.
Wel leuk om te zien dat er net een schip met aliens in het water geland was(...foto 8.)
Ook merk ik inmiddels dat ik wat roestig ben; m`n rechterknie is bijzonder pijnlijk als ik gewicht zet op het been dat bij die knie hoort...
Terug op de stek het eerst gegeten en daarna het zoeken hervat en een eerste sessie steentjes geklopt (op nadrukkelijk aangeven van max) Met de dag van gister nog in de benen(knie) het rustig aan gedaan en de vondsten liepen snel terug, dus had max geen reden voor commentaar. Inmiddels bijna hoog water, dus ben ik de cliff es wat nadrukkelijker gaan bekijken; die cliff bestaat uit materiaal dat in de loop van de tijd van boven uit de cliff omlaag is gevallen en bevat een ratjetoe van midden- en boven Lias materiaal.
De storm, die de trap zo heeft toegetakeld, heeft ook deze cliff aanzienlijk geerodeerd en ik haalde er vlot zo veel materiaal uit dat ik wel kon stoppen met zoeken, want ik zou het nooit kunnen sjouwen ware ik doorgegaan. Beste vondst: een dikke Hildoceras van ca. 15 cm. En nadat ik alle stukken nog had doorgenomen en geklopt waar nodig, had ik net als vorige keer een hoop tijd over; dit besteed aan tukkie doen, rond hinken en stratigrafie bestuderen.
Tegen zes uur was het water weer zover af gegaan dat ik de terugtocht heb aangevangen en na een paar honderd meter begon ook mijn linkerknie te protesteren en werd het in plaats van lopen meer strompelen. Na een lange pijnlijke wandeling kwam ik, in het halfduister, weer bij de scheve trap terug. De klim had ik al gevreesd, maar het viel me nog mee. Het stukje naar de auto was weer wat minder...
Net als vorige keer had ik de hoofdlamp nodig om bij de auto te geraken.
Tot morgen, Bert
[Bewerkt door Elbert op 29-03-2017 om 21:38 NL]
Elbert
Prachtig beschreven en mooie vondsten!
Marine mammals, dolphinately awesome
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi Bert,
Jammer dat ik er niet ben, zeker met dit weer is het daar geen straf!
Hoe is het met de slum? Is daar van de zomer nog wat van over als ik er ben?
Doe voorzichtig met je knie!
Gr Walter
Jammer dat ik er niet ben, zeker met dit weer is het daar geen straf!
Hoe is het met de slum? Is daar van de zomer nog wat van over als ik er ben?
Doe voorzichtig met je knie!
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein