Galeocerdo Aduncus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Galeocerdo Aduncus

Bericht door strandjutters » 24 aug 2017, 22:08

Hallo KoH.

Dit blijft een moeilijk gebit.

Maar je kunt ervan uit gaan dat de smalste kroon ook de voorste tanden zijn,deze tanden kun je nergens anders plaatsen in het gebit.

De tand die jij nu toont is zeker een Anterior,maar of het nu boven of onder is ,dat weet ik niet ;(

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 24 aug 2017, 22:53

Afbeelding

Hallo Pascal,

Bedankt voor je reactie!

De wortel van deze tandjes is relatief dik. Ik denk dan ook dat dit tandje uit de onderkaak komt.

Het tandje van dezelfde positie uit de bovenkaak ziet er volgens mij uit zoals op de bijgevoegde foto. Dit tandje heeft een relatief smalle wortel en hoge kroon. Aan 1 kant is de worteltak ook korter (richting het symphysaire tandje). De wortel is ook wat platter dan van het tandje uit de onderkaak.

Klinkt het logisch? Of heb jij een andere suggestie?

Ander punt wat nog open staat zijn de symphysaire tanden:
De korte / wat verdrongen wortel van de eerste anterior in de bovenkaak zou een teken kunnen zijn dat er normaal een symphysair tandje tussen gewrongen zit. Bij de onderkaak ben ik hier nog niet van overtuigd; de wortels van de onderkaakse anteriors geven in ieder geval niet hetzelfde beeld als de anteriors uit de bovenkaak.

Ik heb te weinig symphysaire tandjes (3 in totaal; waarvan 1 mogelijk een contortus is) om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. De tandjes die ik heb zijn verschillend, maar met 2 (of 3) tandjes bekeken te hebben trek je natuurlijk al snel de foute conclusie. Heb jij er toevallig enkele / zou je hier een keer foto van kunnen maken?

Groeten!

Ko

strandjutters

Bericht door strandjutters » 24 aug 2017, 23:23

Das Goed KoH,ik kijk eens wat ik heb van deze tandjes.

Maar een beetje geduld He,ik moet een hoop doosjes en tandjes bekijken om ze er uit te halen ;)

Op dit moment ben ik ook niet echt bezig met haaietanden,eerder met Perioticums van walvissen en dolfijnen.

Maar ik draai de knop eens om ;)

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 25 aug 2017, 20:43

Hallo Pascal,

Bedankt en neem je tijd.
Ik heb geen haast :)

Gehoorbeentjes... daar heb ik nog een stapeltje van liggen... eigenlijk nooit in verdiept. Zijn deze een beetje te identificeren?

Groeten

Ko

Ps: Mocht iemand anders ondertussen symphysaire tandjes hebben dan plaats gerust een foto.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 25 aug 2017, 22:23

Hallo KoH.ik denk wel dat ik alle familie,s herken van de (Tand) walvissen ;)

Maar ik ken er maar een paar op soort ;)

Van jou perioticums kan ik dus alles determineren op familie.

Ik kijk Zondag wel ff naar de tandjes,morgen ga ik zoeken.

GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 aug 2017, 20:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo KoH.hier heb ik er al een paar teruggevonden.

Laat maar weten van welk tandje je betere foto,s wil zien.

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 28 aug 2017, 21:57

Hallo Pascal,

Bedankt! Fijn dat je hier de tijd voor hebt genomen.

Het lijken me in eerste instantie 2 basis soorten. Dus toch een tandje voor boven en eentje voor beneden.

Ik las ergens dat er nogal een behoorlijke variatie aan symphysaire tandjes was voor deze soort. Zelfs binnen 1 haai zou de vorm van de symphysaire tandjes nogal kunnen verschillen.

Ik heb besloten het boek van Campagno (Sharks of the Order Carcharhiniformes ) maar te bestellen. Het schijnt dat dit boek een goede omschrijving geeft van G. Cuvier. Zodra het boek binnen is kom ik hier asap op terug. Wordt dus nog vervolgd :)

Groeten

Ko

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 aug 2017, 23:48

Das goed KoH,ik wacht wel af ;)

GR

strandjutters

KoH

Bericht door KoH » 04 sep 2017, 22:45

Hallo Pascal,

Campagno gaat er van uit dat er zowel boven als beneden een “medial” tandje zit.

(Campagno definieert de rij tandjes op de symhyse als “medial” en de grote tanden direct langs de “medial” als “symphysials”. De “symphysials” laten zich onderscheiden van de “anteriors” omdat ze sterk lijken op asymetrisch en grotere versies van de “medial” tanden.)

In de onderkaak zitten aan beiden zeiden van de medial tand een symphysair tandje en de bovenkaak beginnen meteen naast de medial tooth meteen de anteriors.

Het lijkt er dus op dat de tandjes op de 3de en 4de foto medial tandjes uit de bovenkaak zijn. De overige tandjes lijken mij medial tandjes uit de onderkaak.

Ik zal komende dagen eens proberen de rest definitief te maken.

Groeten

Ko

KoH

Bericht door KoH » 04 sep 2017, 22:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, als ik alles zo op een rijtje zet heb ik dus wel geteld 1 medial tandje uit de bovenkaak (zie foto)... is meteen zo'n vervormd ding :)

(Ter info: de tand is circa 1 cm breed)

[Bewerkt door KoH op 04-09-2017 om 21:54 NL]

Plaats reactie