Stukje kaak

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Hidde
Been thanked: 100 times
Contacteer:
Antw: Stukje kaak

Bericht door Hidde » 19 mar 2017, 13:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank jullie voor de leuke reacties :)
En gaaf dat en een grote katachtige kan zijn. Heb zelf een aantal onder kaken bekeken (plaatjes kijken op Google) en vond het lastig om een kaak te vinden met twee kiezen en een hoektand.
Hierbij wat geïmproviseerde foto's alvast.

Marine mammals, dolphinately awesome

M. Stolk

Bericht door M. Stolk » 19 mar 2017, 17:18

Prachtige vondst. Is het een jong dier omdat er maar 2 kiezen zijn of zitten er voor de 2 kiezen nog afgebroken wortelresten?

Met vriendelijke groet,
Mark

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 19 mar 2017, 18:42

Zeker een mooie vondst Hidde, ben ook benieuwd welke kant de determinatie op gaat.
Een paar jaar terug werd er ook ,een opperarm van een leeuw en later ook een kaak fragment gevonden ,ik dacht ook op Texel ,of ben ik in de war met Terschelling ?
Staat ergens in een van de topics.
Ook dit stuk nu ,zeer bijzondere vondst

Gr

Huug

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 mar 2017, 19:09

Het is vreemd dat die derde kies (1e premolaar?) mist. Zou dat door een jonge leeftijd komen? Ik lijk wel een onregelmatige structuur te zien op de plek waar die zou moeten zitten. Zou het toch geen volwassen dier zijn maar aan kleinere katachtige?

Groet,

Niels

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 19 mar 2017, 19:32

Bij het vergelijken kwam ik alleen de Smilodon (sabeltand kat) tegen waarbij (ook volwassen dieren) maar 2 kiezen in de onderkaak hebben. Echter lijken deze kaken wel een stuk robuuster en zijn die van volwassen dieren natuurlijk veel groter. Ook lijkt de afstand tussen de kies en de hoektand een stuk groter in verhouding.
Ben het met jullie eens dat er iets te zien is op de plek waar de kies(1e premolar) zou moeten zitten. Live lijken dit mij juist meer op schade. Zijn in iedergeval geen wortel resten te zien. Maar het zou dus een jong dier kunnen zijn waarbij de tand nog door moet komen? Hier kon ik weinig informatie over vinden.

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 mar 2017, 19:37

Ik weet niet hoe het zit met jonge dieren, maar wel dat als een dier een kies verliest, de aveole op precies zo'n manier weer dicht groeit. Je ziet dan een ruwe structuur zoals op de foto. Verder vraag ik mij af of het kan dat de molar en pm2 al volledig zijn doorgebroken en gebruikt, maar de pm1 in het geheel niet.In deze gedachtegang gaat het dan om een ouder dier.

[Bewerkt door sjaak op 19-03-2017 om 19:41 NL]

Groet,

Niels

Hidde
Contacteer:

Bericht door Hidde » 19 mar 2017, 20:10

Erg interessant, Bedankt Niels!

Huug, hier een https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=18909 naar een leeuw van Texel. Schouderblad grotten leeuw.
En hierbij een opgevist humerus fragment van een sabeltand kat door een Texelse kotter http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=538241
Ook eentje van een grotten leeuw op het strand van texel https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... icID=14787
En een stukje over een onderkaak van een grotten leeuw http://www.texelplaza.nl/standalone/nie ... el/017596/

Iets van een leeuw vinden is bijna niet bijzonder meer als je dit achter elkaar leest ;)

[Bewerkt door Hidde op 19-03-2017 om 20:34 NL]

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 19 mar 2017, 21:40

Hallo iedereen.

Misschien een domme vraag,maar is zeehond hier al volledig uitgesloten ?

Mag ik dan ook vragen waarom ?

Zeker een mooie vondst Hidde :)

GR

strandjutters

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 20 mar 2017, 06:43

Zeehond is volledig uitgesloten, want de kaak heeft een totaal andere vorm. Deze kaak is van een volwassen dier ter grootte van een panter / Jaguar. De p3 is er uit gevallen / gehaald, waarbij de alveole bijna is dicht gegroeid. Dat kan je op de eerste foto van de tweede serie goed zien. Dit heb ik bij fossiele katachtigen nog niet gezien. Klopt het dat hij bij opdrogen mat wordt?
Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet na opdrogen. Recent of fossiel het blijft een mooi stuk.

Charlie

mammalboy

Bericht door mammalboy » 20 mar 2017, 10:53

Erg mooie vondst, Hidde!

Charlie, is hij niet wat te klein voor een volwassen panter/jaguar? Vanaf de nieuwe foto's is af te lezen dat het kaakje ongeveer 8 cm lang is en dat hij met deze lengte vrijwel compleet is. Volgens mij komt dit qua grootte in ieder geval aardig overeen met een Lynx.

Mvg. Ivo

zoeken is leven, leven is zoeken

Plaats reactie