Prep . Pseudolioceras lythense . Ammoniet Yorkshire
- Everhardus
Antw: Prep . Ammoniet Yorkshire
Nou volgens mij ben je er al lang, ziet er top uit !
Die ervaring met betrekkig tot de kern heb ik niet echt. Het valt me wel op dat naar mate je dichter bij de schaal komt het pyriet gehalte lijkt toe te nemen, maar soms is het centrum verassend makkelijk. Het zal wellicht ook te maken hebben met de laag waar de nodule uit komt maar daar heeft Bert meer zicht op dan ik.
Die ervaring met betrekkig tot de kern heb ik niet echt. Het valt me wel op dat naar mate je dichter bij de schaal komt het pyriet gehalte lijkt toe te nemen, maar soms is het centrum verassend makkelijk. Het zal wellicht ook te maken hebben met de laag waar de nodule uit komt maar daar heeft Bert meer zicht op dan ik.
Hallo, je bent goed bezig Pascal!
Ik denk niet dat het hart van de ammoniet uit pyriet bestaat; het is wel zo dat de navel, venter zo je wil, best diep is, maar uiteindelijk vind je de schaal wel weer terug.
Enne, pyriet is harder dan staal, dus doe het rustig aan, als je het tracht te forceren, gaat het meestal mis...
Ben benieuwd naar het vervolg.
groeten, Bert
Ik denk niet dat het hart van de ammoniet uit pyriet bestaat; het is wel zo dat de navel, venter zo je wil, best diep is, maar uiteindelijk vind je de schaal wel weer terug.
Enne, pyriet is harder dan staal, dus doe het rustig aan, als je het tracht te forceren, gaat het meestal mis...
Ben benieuwd naar het vervolg.
groeten, Bert
Elbert
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Marcel en Bert,bedankt.
Nu ik zeg wel pyriet maar de matrix en de kern zijn goudkleurig,net of die kleine ammonietjes die ik veel heb gevonden in CBN.
Dat het rustig aan moet met de prep Elbert,dat had ik al door
Maar ben dit gewoon van de Trilo preps,je kunt of mag dit niet forceren
Nu morgen zien we verder.
GR Pascal
Nu ik zeg wel pyriet maar de matrix en de kern zijn goudkleurig,net of die kleine ammonietjes die ik veel heb gevonden in CBN.
Dat het rustig aan moet met de prep Elbert,dat had ik al door

Maar ben dit gewoon van de Trilo preps,je kunt of mag dit niet forceren

Nu morgen zien we verder.
GR Pascal
strandjutters
- Everhardus
Pascal, wat het extra lastig maakt is dat de schaal ook deels lijkt opgebouwd uit pyrietlaagjes. Ik bemerk een patroon waarbij je richting de schaal op sommige plekken hogere concentraties pyriet krijgt in de matrix, soms zeer hoog dan bij de schaal komt. In sommige gevallen (redelijk vaak) springt de schaal er deels vanaf waarna weer een pyrietvliesje verschijnt. Dan is het tijd te stoppen alhoewel ook daaronder nog schaaldelen kunnen zitten.
Ik zou denken dat je best nog iets verder kunt gaan richting centrum afgaande op de foto. Tegelijkertijd, zo is ie ook al zeer fijn dus waarom zou je ?
Ik zie overigens weinig missers met de pen, dat is soms bij mij wel anders, die zijn heel goed te maskeren met Rember en vermoedelijk ook met bijenwas. Zou ik zeker doen, worden ze hypermooi van !!
Ik zou denken dat je best nog iets verder kunt gaan richting centrum afgaande op de foto. Tegelijkertijd, zo is ie ook al zeer fijn dus waarom zou je ?
Ik zie overigens weinig missers met de pen, dat is soms bij mij wel anders, die zijn heel goed te maskeren met Rember en vermoedelijk ook met bijenwas. Zou ik zeker doen, worden ze hypermooi van !!
- strandjutters

Hallo iedereen.
Weer een stukje verder,ik heb de foto van gisteren boven deze van vandaag geplaatst.Je ziet dat ik hier het centrum heb geprept(Laatste foto een detail van het centrum)
Dit klein ding,8 mm op de breedste rand was een ramp om vrij te krijgen,soms springt dit stukje in zijn geheel eruit,deze had ik twee uur voor nodig en ieder mm moest worden vrijgemaakt.
Maar goed nu kunnen we weer verder

GR
strandjutters
- Everhardus
Perfect Pascal, lijkt erop dat je in het centrum precies tegen dat pyriet van onder de schaal aankijkt. Heel mooi....
- strandjutters
Inderdaad Marcel,het gehele onderste deel van deze ammo is pyriet,ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn naald stomp wordt op matrix van een trilo of ammoniet,ik heb dit euvel enkel voor gehad met een vuursteen zee-egel 
Maar goed elke dag een stukje en hij moet eruit
GR
[Bewerkt door strandjutters op 26-04-2017 om 22:53 NL]

Maar goed elke dag een stukje en hij moet eruit

GR
[Bewerkt door strandjutters op 26-04-2017 om 22:53 NL]
strandjutters
Hallo, mooi werk Pascal!
En idd een P. lythense...
De andere ammonieten zullen, in vergelijk met deze, ws, een stuk eenvoudiger zijn.
Dat belooft wat...ben heel nieuwsgierig geworden.
groeten, Bert
En idd een P. lythense...
De andere ammonieten zullen, in vergelijk met deze, ws, een stuk eenvoudiger zijn.
Dat belooft wat...ben heel nieuwsgierig geworden.
groeten, Bert
Elbert
- strandjutters
Hallo Elbert,ik ben blij dat je het goed vind,je hebt er tenslotte hard voor gewerkt om ze te verzamelen,en ik zou er ziek van zijn als ik je vondsten zou verneuken.
Dit weekend begin ik aan de kleine trilo van jou,die ik zeker een opknap beurt zal geven,had je ook info bij deze trilo ?
GR Pascal
Dit weekend begin ik aan de kleine trilo van jou,die ik zeker een opknap beurt zal geven,had je ook info bij deze trilo ?
GR Pascal
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Vandaag nog wat verhalen gehoord over de tocht. Kwam een zekere kalootklooier tegen op het strand bij Bois de Code. Urenlang samen gezocht naar egeltjes.....En erg gezellig.
Time fades away (Neil Young)