Vreemd kleintje uit het Meerssen gruis.
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Antw: Vreemd kleintje uit het Meerssen gruis.
Volgens Hofker wel, maar volgens latere literatuur waar ik beschikking over heb niet. Leden van die familie hebben in ieder geval ook van die gaatjes tussen de kamers. Planorbuliniceae (als ik het zo goed schrijf) is volgens mij een beetje een vergelijkbare familie, maar pas vanaf Paleogeen/Neogeen.
[Bewerkt door KoenJ op 07-05-2017 om 14:26 NL]
[Bewerkt door KoenJ op 07-05-2017 om 14:26 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Bedankt Koen.
Het lijkt er in elk geval op dat jij mij op het goede spoor hebt gezet.
Groeten
Lugo
Het lijkt er in elk geval op dat jij mij op het goede spoor hebt gezet.
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ
Hoi Luc,
Ik heb nog eens wat gezocht. In dit artikel https://www.researchgate.net/publicatio ... gnificance wordt Planorbulina cretae genoemd, en aangegeven dat deze eerder Averculina cretae werd genoem. Die laatste is ook de soort die door Hofker genoemd werd. Zitten er trouwens kleine poriën in de buitenwand? Dat kan ik op je foto niet zien.
Ik heb nog eens wat gezocht. In dit artikel https://www.researchgate.net/publicatio ... gnificance wordt Planorbulina cretae genoemd, en aangegeven dat deze eerder Averculina cretae werd genoem. Die laatste is ook de soort die door Hofker genoemd werd. Zitten er trouwens kleine poriën in de buitenwand? Dat kan ik op je foto niet zien.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Hier nog een tekening uit 'Foraminiferen, ein Katalog typischer Formen' van Rönnfeld, 2008 van één van de geslachten van de Planorbulinacea. De perforaties tussen de kamers is goed te zien. Ik heb geen toestemming gevraagd voor het plaatsen van deze afbeelding, dus ter compensatie maak ik de (welgemeende) opmerking dat het boek van Rönnfeld fantastisch is voor iedereen die aan de slag wil met forams.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Luc,Lugo schreef:
Oliver,
ik denk dat ook de optie van bvb een Ubaghsia weinig waarschijnlijk is. Ik heb heel wat Ubaghsia's bekeken en het aantal communicatiekanalen per cel is veel kleiner en volgens een ander patroon opgebouwd. Ook zijn de boven- en onderzijde van dit fragment volledig vlak en glad. Dit klopt niet met Ubaghsia, zelfs na verdere verkalking. De cellen van dit fragment zijn ook aanzienlijk kleiner dan bij bvb Ubaghsia. Ik denk dus niet dat het een link heeft met mosdiertjes.
Daarom had ik een vraagteken voor de naam Ubaghsia
gezet. Maar goed dat jij bezwaar hebt tegen mijn "te snel" antwoord dat het om communicatieporien van bryozoa-cellen gaat. Ik heb de eerste foto vanmorgen op een gsm gezien. Nu zie ik het op het grote scherm. Communicatieporien zijn het eerder niet. Maar ik heb toch het gevoel dat het om een mosdiertje gaat.
Aan Ubaghsia heb ik gedacht, omdat deze een "plafond" (tertiaire frontale wand) vormt, die hele kolonie bedekken kan (zie foto 1).
Maar als ik jouw eerste foto goed bekijk, zijn deze buitenste wanden niet echt verbonden met het binnen liggende gedeelte. Op mijn foto 2 heb ik via pijlen diegene plekken gemarkeert, waar ik een scheidingsvlak zie. Nu is het moeielijk vanaf de foto's te bepalen, of de oppervlaktes tot het fossiel zelf behoren of tot een ander organisme, dat opgegroeid is. Het zou ook kunnen, dat de buitenste wanden tot een ander organisme behoren, op dat zich het dier (de kolonie) vastgehecht heeft. Mogelijke kandidaten zouden bvb. kalkafscheidingen van algen, schelpen of dergelijke kunnen zijn.
Ik heb nog een verdere foto van twee Ubaghsia-kolonies bijgevoegt, die over elkaar gegroeit zijn, en waarvan de bovenste kolonie een compleet gesloten "plafond" gevormt heeft.
Maar ik begrijp jouw bezwaar. En ik ben zelf ook niet 100% overtuigt van mijn idee. Het zal in feite beter zijn, het stuk eens live te kunnen zien.
Misschien is het ook geen slecht idee, een van de twee buitenwanden te verwijderen, om zo een beter zicht op het binnenste gedeelte te krijgen. Ik doe dit soort "operaties" trouwens met een nagelvijl.
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68

Bedankt voor deze afbeelding en jouw tip ivm. met het boek!KoenJ schreef:
Hier nog een tekening uit 'Foraminiferen, ein Katalog typischer Formen' van Rönnfeld, 2008 van één van de geslachten van de Planorbulinacea. De perforaties tussen de kamers is goed te zien. Ik heb geen toestemming gevraagd voor het plaatsen van deze afbeelding, dus ter compensatie maak ik de (welgemeende) opmerking dat het boek van Rönnfeld fantastisch is voor iedereen die aan de slag wil met forams.
Het blijkt een pat-situatie te worden

[Bewerkt door hubertus68 op 07-05-2017 om 20:44 NL]
Dat kereltje met die vlammende ogen, heb ik eerder al gezien.
Mooie afbeelding.
Oliver,
dat klusje met een nagelvijl lijkt mij te riskant om dit fragiele ding bij te werken. Beide vlakken van dit stukje hebben identiek dezelfde structuur. Ze zijn perfect vlak en volledig gesloten ( dus onder de bin geen poriën te bespeuren ). Ook lijken zij mij deel uit te maken van het organisme. Daarom zie ik er geen mosdiertje in en neig ik momenteel naar een foram. Ik houd het in elk geval apart om eventueel onder de elektronenmicroscoop te leggen.
Beste groeten
Lugo
Mooie afbeelding.
Oliver,
dat klusje met een nagelvijl lijkt mij te riskant om dit fragiele ding bij te werken. Beide vlakken van dit stukje hebben identiek dezelfde structuur. Ze zijn perfect vlak en volledig gesloten ( dus onder de bin geen poriën te bespeuren ). Ook lijken zij mij deel uit te maken van het organisme. Daarom zie ik er geen mosdiertje in en neig ik momenteel naar een foram. Ik houd het in elk geval apart om eventueel onder de elektronenmicroscoop te leggen.
Beste groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
een stukje flabellate koraal? de onregelmatige kamers en het formaat komen overeen met koraal soorten als Favia (recent) aleen ik weet niet of deze ook in de Meerssen gevonden worden.
groet,
Pim
groet,
Pim
- hubertus68

Hoi Pim,
er worden veel koralen in die lagen gevonden. Maar in de meeste gevallen zijn deze als opvulling bewaard.
@Luc: is het ook geen Camerapora-achtige, misschien met verkalde aperturae?
Groet,
Oliver