ENCI-excursie 15 juli 2017
Antw: enci 15/07 Enchodus?

Voor mij was de laatste excursie zeker ook succesvol. Alle vondsten (alweer ....) uit het Horizont van Lichtenberg, dat gelukkig nog steeds toegankelijk is:
Foto 1: Archaeolamna kopingensis
Foto 2: Squalicorax Sp.
Foto 3: Enchodus.
Foto 4: Pseudocorax affinis.
Foto 5: Carcharias (?)
Foto 6: de kleinere vondsten; midden links Anomotodon plicatus, midden rechts Squatina hassei, boven kleine Pseudocorax affinis (posterior positie ??) en onder Palaeogaleus faujasi.
Foto 7: Zee-egeltje Oolopygus pyriformis. Heb niet eerder zo'n knik in de bodem gezien. Iemand een idee hoe deze vorm tot stand komt?
Groeten,
Dirk
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Ik zie mooie vondsten voorbij komen!
Een mooi mosa tandje Oliver. Soort durf ik niet te zeggen vanaf deze ene foto. Misschien anderen wel?
Hoewel er bovenin de groeve wel aardig was gegraven heb ik niet heel veel gevonden. Wel hadden we een steenkern van een flinke nautilus te pakken na een kwartier. Natuurlijk zat die een blok kalksteen v Laumont (van 1 bij 0,5 meter) wat zo ongeveer de hardste kalksteen van de hele groeve is. Uithakken was niet echt een optie; bij elke hamerslag wordt zo'n steenkern een stuk kleiner. dus dan maar zagen. Na een lange tijd kwam hij eindelijk los. Ik ben nog bezig met de preparatie. Foto's van het eindresultaat volgen misschien later.
Groeten
Lars
Een mooi mosa tandje Oliver. Soort durf ik niet te zeggen vanaf deze ene foto. Misschien anderen wel?
Hoewel er bovenin de groeve wel aardig was gegraven heb ik niet heel veel gevonden. Wel hadden we een steenkern van een flinke nautilus te pakken na een kwartier. Natuurlijk zat die een blok kalksteen v Laumont (van 1 bij 0,5 meter) wat zo ongeveer de hardste kalksteen van de hele groeve is. Uithakken was niet echt een optie; bij elke hamerslag wordt zo'n steenkern een stuk kleiner. dus dan maar zagen. Na een lange tijd kwam hij eindelijk los. Ik ben nog bezig met de preparatie. Foto's van het eindresultaat volgen misschien later.
Groeten
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik ben zeer benieuwd Lars!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Mooi spul!
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- Caveman
- Has thanked: 266 times
- Been thanked: 304 times
- Contacteer:
Antw: Antw: enci 15/07 Enchodus?
Het zou een afwijking kunnen zijn Dirk, ik zou m graag wat verder schoongemaakt zien, alleen om er zeker van te zijn dat t geen 2 exemplaren zijn~!dirk schreef:
Voor mij was de laatste excursie zeker ook succesvol. Alle vondsten (alweer ....) uit het Horizont van Lichtenberg, dat gelukkig nog steeds toegankelijk is:
Foto 1: Archaeolamna kopingensis
Foto 2: Squalicorax Sp.
Foto 3: Enchodus.
Foto 4: Pseudocorax affinis.
Foto 5: Carcharias (?)
Foto 6: de kleinere vondsten; midden links Anomotodon plicatus, midden rechts Squatina hassei, boven kleine Pseudocorax affinis (posterior positie ??) en onder Palaeogaleus faujasi.
Foto 7: Zee-egeltje Oolopygus pyriformis. Heb niet eerder zo'n knik in de bodem gezien. Iemand een idee hoe deze vorm tot stand komt?
Groeten,
Dirk
To share or not to share, that's the question!
- Caveman
- Has thanked: 266 times
- Been thanked: 304 times
- Contacteer:

Mijn vondsten van deze keer, een stuk Enchodus kaak uit de Top van de Lanaye Member. Het tegenstuk was er helaas niet meer. Een klein stukje heeft nog n viertal tandjes, de rest is weg.
Het tweede stuk ruim uitgezaagd uit de Valkenburg Member, omdat ik dacht een zee-egel van de grootte Cardiaster of Diplodetus te pakken te hebben. Alleen een stuk van het droge (lichte) gedeelte op de derde foto was zichtbaar. Bij preparatie bleek ik dus een groot stuk Hemipneustes oculatus te pakken te hebben. Helaas aan een kant nog n centimetertje weggezaagd, maar nog steeds zeker de moeite!
Groetjes Mart
[Bewerkt door Caveman op 23-07-2017 om 21:15 NL]
To share or not to share, that's the question!