Berging en preparatie van een Perisphinctes uit Villers sur Mer
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Berging en preparatie van een Perisphinctes uit Villers sur Mer
Mooi hoor. Het is altijd een hele klus om die ammonieten te prepareren weet ik uit ervaring. Ik heb er zelf niet echt het geduld voor. Ga je dat stukje opvullen of laat je het zo? Ik heb er zelf een paar opgevuld en ben erg tevreden met het resultaat.
Groet,
Niels
Niels
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Het missende stukje... inderdaad stom, achteraf. Ik was op dat moment in de Gloria en wist dat rap weer terug moest om de auto te gaan pakken.
Maar ik zal laten zien dat ik het gat heb opgevuld met klei.
Gr Walter
Het missende stukje... inderdaad stom, achteraf. Ik was op dat moment in de Gloria en wist dat rap weer terug moest om de auto te gaan pakken.
Maar ik zal laten zien dat ik het gat heb opgevuld met klei.
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- kalootklooier
- Contacteer:
Hoi,
Op de een of andere manier wil het niet lukken om een foto met mijn IPad te plaatsen. Het forum ziet de foto’s niet als jpg. Terwijl de extensie gewoon jpg is. Ik moet mijn laptop even aanzetten.
Gr Walter
Op de een of andere manier wil het niet lukken om een foto met mijn IPad te plaatsen. Het forum ziet de foto’s niet als jpg. Terwijl de extensie gewoon jpg is. Ik moet mijn laptop even aanzetten.
Gr Walter
- kalootklooier
- Contacteer:
Hoi,
Het is een van de beste ammonieten die ik gevonden heb. Ik ben er heel blij mee. Ik ben nog steeds van mening dat het om een Perisphinctes gaat maar Kranaosphinctes is ook een kandidaad. Hebben jullie ideeën?
gr Walter
- Everhardus
Prachtig geworden Walter, ook de reparatie !
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Inderdaad prachtig Walter,ook de reparatie.
Je ziet hier duidelijk de lengte van de woonkamer,en das toch ook weer een leuk stuk om er bij te hebben,meestal is deze woonkamer geplet of in elkaar gezakt omdat er geen structuur binnenin zit zoals bij de kamers.
Met de soort kan ik niet helpen,misschien iets voor Phil of Stijn
GR Pascal
Je ziet hier duidelijk de lengte van de woonkamer,en das toch ook weer een leuk stuk om er bij te hebben,meestal is deze woonkamer geplet of in elkaar gezakt omdat er geen structuur binnenin zit zoals bij de kamers.
Met de soort kan ik niet helpen,misschien iets voor Phil of Stijn

GR Pascal
strandjutters
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Erg mooi geworden, felicitaties !
Ps
Welke klei gebruik je om te vullen en gebruik je nog iets om het mee af te werken?
[Bewerkt door sjaak op 10-03-2018 om 09:34 NL]
Ps
Welke klei gebruik je om te vullen en gebruik je nog iets om het mee af te werken?
[Bewerkt door sjaak op 10-03-2018 om 09:34 NL]
Groet,
Niels
Niels
Hallo, leuk verslag Walter!
Ik heb dit stuk al van dichtbij gezien en het is een snoepie; door de aangroei zie ik de ammonietschelp zo op de bodem van de jurazee liggen.
groeten, Bert
Ik heb dit stuk al van dichtbij gezien en het is een snoepie; door de aangroei zie ik de ammonietschelp zo op de bodem van de jurazee liggen.
groeten, Bert
Elbert
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times

Erg leuk verteld, Walter!

Tenslotte nog een klein bijdragje van mij - dus terug naar het begin van het verhaal:
we vonden deze ammo in een groot rots op de strand tussen Villers sur Mer en Houlgate - juist een dag voor dat we terug naar huis moesten rijden. Helaas hadden wij geen werktuig dan schroevendraaiers erbij, deze om in de klei van de Marnes de Dives naar fossielen te peuteren.(Met veel success trouwens!

Zoals jullie op de fotos kunnen zien probeerde ik mijn schroevendraaier als beitel te gebruiken, en hamerde met een vuursteen erop. Maar mijn primitieve werktuig was niet geschikt voor de keihaarde matrix (Kalkoolith). En naar rond een uur kwam de vloed en wij moesten de ammo opgeven...(foto 3)
Dat was natuurlijk erg jammer! En op de volgende dag geen tijd meer om hammer en beitel te kopen en de ammo te halen...

Dus heb ik Walter op de door hem beschrevene manier over de vondst geinformeerd en was blij dat hij de mooie Perisphinctes kon redden!
Als ik de Peri nu op de fotos glimlachen zie, zo mooi geprepareerd, ben ik natuurlijk een beetje bedroefd dat het ons niet lukte hem te bergen.
Op de andere kant heeft Walter mij tijdens de preparatie op de hoogde gehouden en zo weet ik wel, dat die echt geen plezier geweest is!
In iedere geval zal ik het erg leuk vinden als ik de Peri ooit in mijn handen kan houden.
Groetjes, Xe-Nina

PS. Hoi Walter,
wat de determinatie betreft: ik heb je op steinkern.de een (mogelijke) antwoord gegeven.
[Bewerkt door Xenina op 10-03-2018 om 14:02 NL]