Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Antw: Yorkshire coast: 2 stukken hout of bot?

Bericht door sjaak » 14 mei 2018, 21:08

Masterofearth schreef:
De comment van sjaak dat bot materiaal vaak plakt is niet waar voor het overgrote deel van het botmateriaal dat wordt gevonden over de wereld en is volledig afhankelijk van het type fossilisatie process. Het klopt wel voor de fossiele botten die vaak aan de Nederlandse kust worden gevonden maar zeer zeker niet voor veel andere locaties. Als het bot volledig fossiliseerd en de porien worden opgevuld met mineralen zoals in deze stukken het geval lijkt te zijn hoeft het fossiel niet te plakken. Ook de vele saurier en zeereptielen botten uit Amerika en de engelse kust plakken niet omdat ze vaak massief gemineraliseerd zijn.
Ok. Ik was misschien te stellig. Maar ik heb dinosaurus en zeereptiel uit de Boulonnais (Jura), dat wel degelijk plakt net als Pleistoceen materiaal. Dat materiaal is zwaar versteend. Dat plakken is een goed hulpmiddel omdat hout niet plakt.

Overigens verdwijnt het plakken na behandeling met een impregnatiemiddel.

Verder vind ik de lijnstructuur op foto 6 beter bij hout passen. De foto's van de andere vondst vind ik onduidelijk.

Misschien nog wat close-ups plaatsen. Je zou het aan de structuur moeten kunnen zien.

[Bewerkt door sjaak op 14-05-2018 om 20:25 NL]

Groet,

Niels

Plaats reactie