zwarte kwarts ?? steen met groene kwarts of mineralen ?
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: zwarte kwarts ?? steen met groene kwarts of mineralen ?
@Tom,
De breukvlakken en vorm komen niet overeen met Galeniet ook is de glans verkeerd. De combinatie Galeniet en Serpentijn is ook niet voor de hand liggend. Serpentijn is een omzettingsproduct van mantelgesteenten en Galeniet hoort daar niet thuis. Ik ben ook niet zeker of het groene mineraal serpentijn is.
het groene mineraal heeft duidelijk breukvlakken en is dus geen kwarts, ik denk een vorm van veldspaat. het zwarte mineraal lijkt ook breukvlakken te hebben en heeft iets weg van de zwarte varieteit van Spinel (chromite) of een zwarte granaat varieteit.
Mineralen zijn nog veel lastiger te determineren van fotos dan Fossielen dus ik durf niets met zekerheid te zeggen. Ik denk wel dat dit een zeer zeldzame vondst op het strand is.
Pim
De breukvlakken en vorm komen niet overeen met Galeniet ook is de glans verkeerd. De combinatie Galeniet en Serpentijn is ook niet voor de hand liggend. Serpentijn is een omzettingsproduct van mantelgesteenten en Galeniet hoort daar niet thuis. Ik ben ook niet zeker of het groene mineraal serpentijn is.
het groene mineraal heeft duidelijk breukvlakken en is dus geen kwarts, ik denk een vorm van veldspaat. het zwarte mineraal lijkt ook breukvlakken te hebben en heeft iets weg van de zwarte varieteit van Spinel (chromite) of een zwarte granaat varieteit.
Mineralen zijn nog veel lastiger te determineren van fotos dan Fossielen dus ik durf niets met zekerheid te zeggen. Ik denk wel dat dit een zeer zeldzame vondst op het strand is.
Pim
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
@ Huug,
Ik ben heer erg benieuwd wat je bedoeld met verkiezeld in het geval van dit gesteente. Verkiezeld is eigenlijk alleen een term die in sedimentologie wordt gebruikt voor de neerslag van kwarts of het omzetten van een mineraal in kwarts en niet in de mineralogie of Petrologie.
groet,
Pim
Ik ben heer erg benieuwd wat je bedoeld met verkiezeld in het geval van dit gesteente. Verkiezeld is eigenlijk alleen een term die in sedimentologie wordt gebruikt voor de neerslag van kwarts of het omzetten van een mineraal in kwarts en niet in de mineralogie of Petrologie.
groet,
Pim
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

hier nog wat close ups
,met verkiezeld,! dacht ik wat blokjes te zien ,maar nu onder de loupe bekeken is het groene wat lang gerekt ,
(ligt als plaatjes op elkaar ) soort van geschubt
lijkt hier en daar ook glas achtig , maar is het niet
lijkt ook of het bijna uit het zelfde materiaal bestaat ,al wijkt het zwart iets af,hopelijk werpen deze foto's iets meer licht op de zaak

gr
Huug
- Jasper den Otter
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 144 times
- Contacteer:
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:

Het is geen obsidiaan. Dat is vulkanisch glas. Dat is dit niet.
Ik zie dit topic nu pas. Ik heb ook zo’n stuk.
Ik heb het idee dat het steenkool is met een ander mineraal er op.
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Antw: Antw: zwarte kwarts ?? steen met groene kwarts of mineralen ?
mmm ook mijn eerste gedachte ,heb wel wat moeite met het gewicht , het stuk voelt zwaarder aan .sjaak schreef:
Het is geen obsidiaan. Dat is vulkanisch glas. Dat is dit niet.
Ik zie dit topic nu pas. Ik heb ook zo’n stuk.
Ik heb het idee dat het steenkool is met een ander mineraal er op.
Veldspaat werd ook al genoemd ,daar heeft het iets van weg .
Maar heb met googlen ook nog andere soortgelijke foto's gezien
Veel lijkt er op ,is moeilijk om een match te vinden .
Gr
Huug