Zandmotor: haai
Antw: Antw: Zandmotor: haai
sjaak schreef:
Wat zijn je argumenten voor Eemien, Stiek?
Er wordt nauwelijks Eemien gevonden op de ZM.
Vroeg holoceen is ook wel eens geopperd wat ik niet eens zo onwaarschijnlijk vind.
Past beter bij de andere vondsten, waaronder ook marien. Zee was toen ook warmer dan nu.
Hier nog meer onderbouwing:
https://www.researchgate.net/publicatio ... e_Noordzee
(Artikel van Sander is nieuw voor mij, er wordt naar de witte haai discussies op fossiel.net in verwezen. )
[Bewerkt door sjaak op 29-12-2018 om 23:47 NL]
Hallo Sjaak,
Als je bedoeld dat er weinig of geen landzoogdieren worden gevonden op de zm vind ik dat vrij logisch. tijdens het emien was het gebied waaruit de zandsupletie is zee hier hebben naar mijn mening geen land zoogdieren gelopen.
Er zullen natuurlijk ook wel G.W rond gezwommen hebben in het vroeg Holoceen, maar dan zouden er volgens mij, als ze alleen uit het holoceen komen er niet zoveel gevonden worden.
groeten Hans
Hans
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Zandmotor: haai
Hoi Hans. Ik heb ook lang aan Eemien gedacht ivm de GW’s. Ik twijfel nu, omdat er dan ook andere Eemien zeedieren gevonden zouden moeten worden. Die mis ik bij HvH en de ZM volledig op enkele uitzonderingen na. Holoceen zie je wel zeehond, walrus etc. Vandaar mijn gedachte dat Holoceen wel eens waarschijnlijker kan zijn voor de “strand GW’s”. Het artikel van Sander ondersteunt deze gedachte. Het kan op een andere vindplaats natuurlijk weer anders zijn. Zou interessant zijn als er gedateerd zou kunnen worden.
Groet,
Niels
Niels
Denk aan een Neogene hastalis/oxyrhynchus, al meer gelezen over strooivondsten etc, heb de Schelde met de fiets tot in Terneuzen afgespeurd en er is altijd een kans een haaietand te vinden, ook Oligoceen/Eoceen denk dat deze uit de bedding komen of meegesleurd worden door de Schelde, natuurlijke erosie, baggerwerken etc.
De GW's die ik hier al voorbij heb zien komen, lijken me een verhaal apart.
[Bewerkt door Duys op 30-12-2018 om 10:42 NL]
De GW's die ik hier al voorbij heb zien komen, lijken me een verhaal apart.
[Bewerkt door Duys op 30-12-2018 om 10:42 NL]
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Niels vertelde me over de discussie en misschien is het handig als ik wat toelicht over mijn publicatie.
Met publicatie heb ik geprobeerd een indicatie te geven over een mogelijke ouderdom van de gevonden Gw's van de Delftlandse kust. In dit geval gaat het om zeezoogdierbotten uit het vroeg Holoceen met 'bitemarks'. Omdat ik nu bewijs had van de GW leek het me interessant om dit in ieder geval alvast te publiceren. Waarschijnlijk is dit maar een klein van verhaal en verklaard het niet alle vondsten. Vandaar dat ik in mijn publicatie ook een woordje achteraf heb geschreven met eventuele pleistocene vondsten met bitemarks.
Het onderzoek loopt nog en er ligt een GW in Groningen voor datering, maar daar weet ik helaas het resultaat nog niet van.
Er is een ding dat de recente opspuitingen gemeen hebben en dat er altijd vrij complete GW's tussen zitten van mooie kwaliteit. Op dit ogenblik lijkt de Zandmotor daar de beste plek voor te zijn. Ik geloof dat elke vaste Zandmotor-zoeker binnen no time een kleine collectie GW's in hun bezit hebben. Iets dat best opmerkelijk voor een Laat-Pleistocene (vnl. Weichselien)/ Holocene vindplaats. Dit is ook vaak de reden geweest voor deze discussies over de ouderdom van de GW's.
Ik hoop dat het zo de discussie iets opheldert.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 31-12-2018 om 16:40 NL]
Met publicatie heb ik geprobeerd een indicatie te geven over een mogelijke ouderdom van de gevonden Gw's van de Delftlandse kust. In dit geval gaat het om zeezoogdierbotten uit het vroeg Holoceen met 'bitemarks'. Omdat ik nu bewijs had van de GW leek het me interessant om dit in ieder geval alvast te publiceren. Waarschijnlijk is dit maar een klein van verhaal en verklaard het niet alle vondsten. Vandaar dat ik in mijn publicatie ook een woordje achteraf heb geschreven met eventuele pleistocene vondsten met bitemarks.
Het onderzoek loopt nog en er ligt een GW in Groningen voor datering, maar daar weet ik helaas het resultaat nog niet van.
Er is een ding dat de recente opspuitingen gemeen hebben en dat er altijd vrij complete GW's tussen zitten van mooie kwaliteit. Op dit ogenblik lijkt de Zandmotor daar de beste plek voor te zijn. Ik geloof dat elke vaste Zandmotor-zoeker binnen no time een kleine collectie GW's in hun bezit hebben. Iets dat best opmerkelijk voor een Laat-Pleistocene (vnl. Weichselien)/ Holocene vindplaats. Dit is ook vaak de reden geweest voor deze discussies over de ouderdom van de GW's.
Ik hoop dat het zo de discussie iets opheldert.
Gr,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 31-12-2018 om 16:40 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.