Strandvondsten Oostende 2
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Re: Strandvondsten Oostende 2
Hoi,
Hier een stappenplan uit een archeologisch rapport voor Vlaanderen:
TOEVALLIGE VONDST VAN MENSELIJK SKELETMATERIAAL BIJ
GRAAF- EN BOUWWERKEN, LANDBOUWACTIVITEITEN, …
2.1. DE VINDER VERWITTIGT DE POLITIE
Bij elke vondst van menselijk skeletmateriaal wordt eerst en altijd de politie verwittigd en worden de
graafwerken op deze locatie gestaakt, ook in geval van twijfel of het aangetroffen skeletmateriaal menselijk
van oorsprong is.
2.2. POLITIE BEOORDEELT OF HET OM EEN VERDACHT OVERLIJDEN GAAT
De politie komt ter plaatste en doet de nodige vaststellingen, inclusief een gedetailleerde fotografische
opname. Indien zij oordeelt dat er verdachte elementen zijn, wordt het parket verwittigd. De politie
bewaakt de locatie tot het parket de zaak overneemt. Het agentschap Onroerend Erfgoed wordt in deze
stap enkel op uitdrukkelijke vraag van politie en/of parket verwittigd.
Indien het parket na onderzoek concludeert dat het geen verdacht overlijden betreft maar het over ouder
menselijk skeletmateriaal gaat, handelt zij volgens stap 2.4 of 2.5, al naargelang er wel of geen indicaties
zijn voor een oorlogsslachtoffer (2.3). Als in het kader van het onderzoek door het parket reeds menselijk
skeletmateriaal en/of geassocieerde vondsten in beslag werden genomen, worden deze integraal ter studie
overgemaakt aan het agentschap Onroerend Erfgoed.
2.3. POLITIE MAAKT EEN INSCHATTING VAN DE AARD EN OUDERDOM
Wanneer de politie op basis van eventueel aanwezige vondsten, de fysieke staat van het skeletmateriaal of
de vondstlocatie oordeelt dat het om ouder menselijk skeletmateriaal gaat (meer dan 30 jaar), noteert zij
minstens volgende elementen:
• Is er sprake van meerdere beenderen die samen werden aangetroffen? Gaat het om beenderen in
anatomisch verband?
• Is er sprake van vondsten die duidelijk met het menselijk skeletmateriaal geassocieerd kunnen
worden, zoals restanten van kledij, wapens, of medaillons?
• Is er sprake van structuren (in steen, hout, metaal) of grondsporen (bv. Ver kleuringen) die met de
beenderen in verband gebracht kunnen worden en die data kunnen verschaffen over plaats en
omstandigheden van overlijden?
• Werd het menselijk skeletmateriaal aangetroffen op een plaats waar logischerwijs geen menselijk
skeletmateriaal verwacht zou worden (bv. indicaties voor kerkhof en/of slagveld)? Of omgekeerd,
zijn er op basis van de locatie van de vondst aanwijzingen over de aard en datering?
Hier gevonden (let op, je haalt met deze link een pdf binnen! Niet schrikken dus
):
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... TWZ7_11b1W
Dus ik zou zeggen: Ga ermee naar de politie.
Hier een stappenplan uit een archeologisch rapport voor Vlaanderen:
TOEVALLIGE VONDST VAN MENSELIJK SKELETMATERIAAL BIJ
GRAAF- EN BOUWWERKEN, LANDBOUWACTIVITEITEN, …
2.1. DE VINDER VERWITTIGT DE POLITIE
Bij elke vondst van menselijk skeletmateriaal wordt eerst en altijd de politie verwittigd en worden de
graafwerken op deze locatie gestaakt, ook in geval van twijfel of het aangetroffen skeletmateriaal menselijk
van oorsprong is.
2.2. POLITIE BEOORDEELT OF HET OM EEN VERDACHT OVERLIJDEN GAAT
De politie komt ter plaatste en doet de nodige vaststellingen, inclusief een gedetailleerde fotografische
opname. Indien zij oordeelt dat er verdachte elementen zijn, wordt het parket verwittigd. De politie
bewaakt de locatie tot het parket de zaak overneemt. Het agentschap Onroerend Erfgoed wordt in deze
stap enkel op uitdrukkelijke vraag van politie en/of parket verwittigd.
Indien het parket na onderzoek concludeert dat het geen verdacht overlijden betreft maar het over ouder
menselijk skeletmateriaal gaat, handelt zij volgens stap 2.4 of 2.5, al naargelang er wel of geen indicaties
zijn voor een oorlogsslachtoffer (2.3). Als in het kader van het onderzoek door het parket reeds menselijk
skeletmateriaal en/of geassocieerde vondsten in beslag werden genomen, worden deze integraal ter studie
overgemaakt aan het agentschap Onroerend Erfgoed.
2.3. POLITIE MAAKT EEN INSCHATTING VAN DE AARD EN OUDERDOM
Wanneer de politie op basis van eventueel aanwezige vondsten, de fysieke staat van het skeletmateriaal of
de vondstlocatie oordeelt dat het om ouder menselijk skeletmateriaal gaat (meer dan 30 jaar), noteert zij
minstens volgende elementen:
• Is er sprake van meerdere beenderen die samen werden aangetroffen? Gaat het om beenderen in
anatomisch verband?
• Is er sprake van vondsten die duidelijk met het menselijk skeletmateriaal geassocieerd kunnen
worden, zoals restanten van kledij, wapens, of medaillons?
• Is er sprake van structuren (in steen, hout, metaal) of grondsporen (bv. Ver kleuringen) die met de
beenderen in verband gebracht kunnen worden en die data kunnen verschaffen over plaats en
omstandigheden van overlijden?
• Werd het menselijk skeletmateriaal aangetroffen op een plaats waar logischerwijs geen menselijk
skeletmateriaal verwacht zou worden (bv. indicaties voor kerkhof en/of slagveld)? Of omgekeerd,
zijn er op basis van de locatie van de vondst aanwijzingen over de aard en datering?
Hier gevonden (let op, je haalt met deze link een pdf binnen! Niet schrikken dus

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... TWZ7_11b1W
Dus ik zou zeggen: Ga ermee naar de politie.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
Weet er iemand hoe dit in België gebeurt? Ik vind enkel informatie over Nederlandse richtlijnen (wel typisch).Max pijpelink schreef: ↑10 mar 2021, 13:02Ik denk het coldcase team. Zij kunnen er verder naar kijken en als het niks menselijks is krijg je het terug. Of zeg ik dit verkeerd?
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
ik denk dat je dan het best de politie inlicht. die zullen verder kunnen kijken lijkt me.Ivaldir schreef: ↑10 mar 2021, 19:38Weet er iemand hoe dit in België gebeurt? Ik vind enkel informatie over Nederlandse richtlijnen (wel typisch).Max pijpelink schreef: ↑10 mar 2021, 13:02Ik denk het coldcase team. Zij kunnen er verder naar kijken en als het niks menselijks is krijg je het terug. Of zeg ik dit verkeerd?
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
De Belgische richtlijnen staan hierboven toch aangegeven in het bericht van Richard (Smaug)? Politie bellen en dan kijken wat ze er mee doen. Je had toch ook een menselijke wervel gevonden? Houd ons op de hoogte!
Groet,
Niels
Niels
Een menselijke wervel heb ik nog niet gevonden. Door slechte weergave op mijn gsm had ik het bericht met de Belgische richtlijnen niet gezien