Foto achtergrond, niet offici

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jeroen
Antw: Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !

Bericht door Jeroen » 25 jun 2007, 14:57

Fossielenzoeker schreef:
een houten bak die van binnen zwart is geverft. In het midden van de bak staat rechtop een houten stokje van 1 cm diameter. Op dit stokje dat ongeveer 25 cm hoger staat dan de bodem bevestigd hij met kneedpasta het te fotograferen fossiel.
Klinkt als een leuk doe het zelf projectje.

j

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Alfer
Contacteer:
Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !

Bericht door Alfer » 25 jun 2007, 19:01

Ik heb net de fossielen van Robert nog eens zitten bekijken en ik moet toch eerlijk toegeven dat zwart ook best fraai kan zijn ;)

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 26 jun 2007, 09:12

Zwart doet het fossiel oplichten waardoor er meer detail naar voren komt.
Wit overheerst heel sterk en lijkt het fossiel donkerder te maken. Dit omdat je ogen zich instellen op de hele foto en niet alleen op het fossiel.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times

Bericht door De DinoDolsjes » 26 jun 2007, 09:58

Sta op het punt zo langzamerhand foto\'s te gaan maken van mijn collectie maar had me er nog niet eerder in het thema \"kleur van de achtergrond\" verdiept.
Alles overzienende wordt het toch zwart.
Rest van de tips is ook zeer handig.

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Hoplites

Bericht door Hoplites » 26 jun 2007, 13:22

Zelf vind ik wit als achtergrond niet mooi. Alhoewel ik wel denk dat het een beetje van het fossiel afhangt. Als het fossiel wittig is is zwart logischer. Als het fossiel zwart is, is het weer wat minder, zou een andere kleur, bv bleekblauw niet wat zijn?Het viel me nu op dat bij een witte achtergrond je de schaduw duidelijk ziet (tenzij die weggeshopped is natuurlijk) en bij zwart heb je daar uiteraard geen last van.

Hoplites

Pedro

Bericht door Pedro » 26 jun 2007, 19:39

Zelf heb ik nog geen mening gegeven over de achtergronden.
Wit vind ik zelf ook niet helemaal geslaagd, omdat het inderdaad een beetje \"pijn\" aan de ogen doet.
Zwart maakt het fossiel iets los van de achtergrond, maar ik vind wel dat het fossiel nu iets contrast arm overkomt. Bij de foto\'s van topic: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 4653#43852
heb ik de fossielen eerst voor een witte achtergrond gezet. Dit omdat ik ze ook gefotografeerd had (zonder schaduwen, mbv een lichttent) op een witte ondergrond. De ondergrond bij de zwarte foto\'s heb ik via fotoshop gedaan. Wellicht moet ik daarom de foto\'s voor een zwarte ondergrond iets contrastrijker maken. Ik geloof sowieso dat bij zwartwit fossielen (in de meeste wetenschappelijke publicaties) zwart de beste ondergrond is. Ik zal dat beide nog eens uittesten.
Ook zal ik de achtergrond nog eens als middengrijs laten zien. Misschien is dat ook wel mooi.

Pedro Janssen
Venray

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 27 jun 2007, 00:43

Afbeelding

Dag iedereen,
...
Als je een bakje ineenknutselt met ruit bovenop is het een goed idee de (zwarte) bodem niet vlak te leggen, maar onder ongeveer dezelfde hoek als die waarin het licht invalt. De lamp verlicht de bodem dan haast niet en die blijft diep zwart.
Wie zo’n kastje wil bouwen leze ook eens na wat Frederik daar ooit over schreef op dit forum.
...
Ik merk ook dat vrijwel iedereen hier foto’s plaatst in kleur. Het zal wel liggen aan het onderwerp zeker, maar voor de objectjes die ik fotografeer merk ik dat kleur zelden enige relevante informatie toevoegt. Ik laat ze dus weg, behalve voor recent materiaal, als hieronder.
Alvania cancellata (da Costa, 1778)
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 27 jun 2007, 19:13

Ik sluit me aan bij Alfer. Vind persoonlijk wit mooier.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2007 om 22:33 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 27 jun 2007, 19:22

Neen GJ, geen pecten maar een Anadara, een bivalve van een geheel andere familie met een taxodont slot (slot met gelijke tanden). Ouderdom is wrsch Mioceen.

HJ

Frisian-old-age
Antw: Antw: Foto achtergrond, niet officiële poll !

Bericht door Frisian-old-age » 27 jun 2007, 19:52

Gerrit-Jan schreef:
Ik sluit me aan bij Alfer. Vind persoonlijk wit mooier.

Off topic:
@Age; is de schelp op foto 2 een Pecten? Die zijn plat maar toch doet de tekening van de schelp me erg denken aan een afdruk in een steen die ik in Rheine heb gezien.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 27-06-2007 om 18:18 NL]
Hoi Gerrit-Jan,
Ik denk niet dat het Pecten zijn.Wat ze wel zijn , tast ik in het duister.Iemand een vermoeden?

groetjes,

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Gesloten