Acanthoceras uit de steen gehakt

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Acanthoceras uit de steen gehakt

Bericht door Gerrit-Jan » 30 jun 2007, 17:23

Afbeelding

Hier nog even de andere vondsten uit de groeve Rheine (Breckweg) in beeld. Minder spectaculair als de Acanthoceras maar toch! Verder nog een vraag aan de prepareer deskundigen: moet in de Acanthoceras zo laten of verder prepareren? Ik ben bang hem dan teveel te beschadigen. Vind het persoonlijk ook \'mooi\' als er nog iets te zien is van het gesteente waarin het fossiel in zit. Wat is jullie mening?

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-08-2007 om 11:07 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 30 jun 2007, 17:58

Och, Gerrit Jan.
Wat smeer jij toch op die Ammo\'s dat ze zo gaan glimmen!
Persoonlijk vindt ik dit niet mooi. Ik ga altijd voor een natuurlijke uitstraling. Als je mijn oude topic \'geboorte van een ammoniet\' bekijkt heb ik deze ook geimpregneerd, maar op het moment dat hij gaat glimmen stop ik.http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 3011#28773

Wat betreft het prepareren ben ik evenals jou van mening dat een stuk mooier oogt als het nog gedeeltelijk in het sediment zit. Dit moet dan wel een substantieel deel zijn anders is de verhouding zoek. In geval van jou Acanthoceras zou ik het gesteente rechts boven sowiezo verwijderen.

PS: Leuke collectie hoor.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 30-06-2007 om 17:41 NL]

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Acanthoceras uit de steen gehakt

Bericht door Gerrit-Jan » 01 jul 2007, 13:57

Fossielenzoeker schreef:
Och, Gerrit Jan. Wat smeer jij toch op die Ammo\'s dat ze zo gaan glimmen! Persoonlijk vind ik dit niet mooi. Ik ga altijd voor een natuurlijke uitstraling.

PS: Leuke collectie hoor.

Ik heb het geimpregneerd met \'voorstrijkmiddel\' en een beetje ingevet, dus dit er makkelijk weer af te halen. Is inderdaad een beetje \'overdone\' met momenteel vind ik het wel grappig. Ga het tzt ook weer ontvetten.

P.s: Waar impregneer jij je fossielen mee en hoe vaak?

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 01-07-2007 om 13:01 NL]

Fossielenzoeker
Contacteer:
Antw: Acanthoceras uit de steen gehakt. Impregneren S35

Bericht door Fossielenzoeker » 01 jul 2007, 14:26

Ingevet ?

Voor het verstevigen van het fossiel of matrix gebruik ik aceton/velpon of in water verdunde houtlijm afhankelijk van het materiaal.

Om fossielen te beschermen of qua kleur beter uit de achtergrond te laten komen gebruik ik S35.
Dit is een soort \'steinplege\' die je in literbussen kunt kopen bij de Bodemschat in Hengelo. Het materiaal wordt normaal gesproken gebruikt om bijv. vloeren en vensterbanken van marmer, travertin, kalksteen, gneis, graniet etc te behandelen tegen vocht- en vuilopname. Het sluit de porieën van de steen. Bovendien wordt de kleur een beetje voller.

Hoe vaak ik dit doe is afhankelijk van het materiaal. Hele gladde oppervlakten één keer en poreuze oppervlakten 3, 4, 5, misschien wel 6 keer. S35 geeft een matte glans. Op het moment dat ik denk dat het gaat glanzen stop ik. Ik wil graag de natuurlijke uitstraling behouden.

De Ammo waar ik het eerder over had heb ik bijv. zovaak behandeld dat hij nét tegen glans aanzit. De kleine schelpjes die erin zitten geven door hun gladdere oppervlak een iets matte glans en steken zo mooi af.

Het opbrengen gaat heel eenvoudig met een klein kwastje. Ik giet uit de literbus een bodempje in een leeg groentepotje waarmee ik werk. Ik kan dit potje afsluiten ivm verdamping en bovendien voorkom ik zo dat er rommel van het kwastje in de literbus komt.
Veeg je kwast niet af aan de rand van de pot anders krijg je de volgende keer het deksel er niet meer af!

Gebruik het alleen in geventilleeerde ruimten. het middel heeft een Andreaskruis op de bus staan.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 01-07-2007 om 20:44 NL]

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 01 jul 2007, 14:50

Bedankt voor de tip, want ik heb het idee dat dat voorstrijkmiddel van Knauf ook een beetje aan de steen \'vreet\'. Ik heb na behandeling op de Acanthoceras enkele plekken ontdekt die behoorlijk aangevreten zijn (poreus), plus dat je volgens mij een kleurverschil krijgt (steen wordt lichter).

Is S35 ook in de gebruikelijke bouwmarkten te krijgen en zo ja is dat ook onder deze naam/ aanduiding of is het alleen in bepaalde speciaalzaken te krijgen zoals bodemschat?

Groet

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 01 jul 2007, 15:20

Dit antwoord moet ik je schuldig blijven. Wellicht zijn er bij de bouwmarkten wel alternatieven te koop. Vraag me niet welke.
Ik heb S35 aangeschaft na een tip van een collega verzamelaarpreparatuur en het bevalt mij goed.

Heeft dat voorstrijkmiddel van Knauf een lage PH? Met andere woorden is het zuur?

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 01-07-2007 om 14:24 NL]

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 01 jul 2007, 16:41

Fossielenzoeker schreef:

Heeft dat voorstrijkmiddel van Knauf een lage PH? Met andere woorden is het zuur?
Staat er niet op (sowiezo niets over de inhoud!). Denk dat ik het toch met enige voorzichtigheid ga gebruiken.

Groet

P.s: je Austeniceras uit Wettringen blijft mooi om naar te kijken. Kun je ze nu nog zo vinden. Meen me te herinneren uit een vorige discussie dat je ze daar zo niet meer vindt omdat alles wordt kapot getrild? Echter jou discussie \'geboorte van een ammoniet\' is vrij recent. Hoe zit het nou. En op welke tijdstippen en dagen kun je het best naar de fabriek in Wettringen gaan? Voorschriften?? etc.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 01-07-2007 om 15:43 NL]

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 01 jul 2007, 18:52

Dag gerrit Jan.
We schieten zo van het ene in het andere onderwerp.

Het topic waar jij naar verwijst weet ik zo niet meer te vinden. misschien kun je volledigheidshalve voor de lezers de LINK nog even plaatsen. Mijn Ammo waar jij het over hebt is inderdaad vrij recent, vorig jaar, gevonden. Deze zat in een groot blok steen en was gelukkig maar voor een klein deel beschadigd. Dit formaat kun je hier nog wel vinden.
De Ammo\'s waar ik het over heb in het andere topic zijn veel groter. Door andere methode van ontginning vindt je deze grote exemplaren hier niet meer, hetzij in stukken.

Het kalkwerk bij Wettringen ligt net ten noorden van het dorpje bij een aantal grote windmolens. Kan niet missen. De groeve is voor verzamelaars jaren gesloten geweest ivm aangebrachte vernielingen.
Sinds enkele jaren kun je er weer zoeken. Ik heb nog geen problemen ondervonden. Je kunt aan de overkant van de weg parkeren. Meldt je gewoon even aan bij der, dem, das (weet ik veel) Buro. Maak even een praatje en vraag om toestemming. Dan weten ze ook dat je in de groeve bent.
Draag altijd je helm en eventueel een reflecterend veiligheidshesje voor de zichtbaarheid.

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 02 jul 2007, 16:35

Fossielenzoeker schreef:
Dag gerrit Jan.
We schieten zo van het ene in het andere onderwerp.

Het topic waar jij naar verwijst weet ik zo niet meer te vinden. Misschien kun je volledigheidshalve voor de lezers de LINK nog even plaatsen.
Topic waarnaar ik refereer zit tussen een van deze http://www.fossiel.net/forums/search.ph ... mit=zoeken
maar je geeft het antwoord al.

Bedankt voor al je reacties en tips.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 03-07-2007 om 13:15 NL]

Erik-B

Bericht door Erik-B » 31 jul 2007, 22:41

zo gerrit-Jan dat is een mooie Acantho die je gevonden hebt.ik zelf heb met de acanthoserassen geen geluk.heb wel een kleine.maar mog geen mooie grote.wel heb ik een supergave pusozia van +- 60 cm.ik snap best dat je hem in de groeve geprepareerd hebt.als je zo,n zwaar fossiel naar boven moet torsen ben je kapot.ik weet het nog met die pusozia van me.hahaha dat was echt afzien.heb er superlang over gedaan.hebben jullie ook mooi turrelieten van deze groeve?

Gesloten