Tandje ZWP..??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Tandje ZWP..??

Bericht door Theo » 06 dec 2007, 18:26

Carcharias schreef:
Lekker hoor. Ik zal nog eens foto\'s maken. Er is toch niemand die reageerd :D

[Bewerkt door Carcharias op 06-12-2007 om 18:15 NL]
je mag het niet zo vlug opgeven,er staan honderden foto\'s op dit net waar nooit op gereageert is.Ikzelf heb het al meerdere keren meegemaakt.
Is zeker omdat niemand er iets in herkent.

Ik zie er geen lijn in,geen struktuur gewoon niets.Alleen de laatste foto doet me enigzins denken aan een fragment van een bulla,maar die anderen zeggen mij hoegenaamd niks.

Theo

Carcharias
Contacteer:
Antw: Tandje ZWP..??

Bericht door Carcharias » 06 dec 2007, 18:44

Ik dacht dat Marc Bosselaers mij had verteld dat zeehonden geen gehoorbeentjes hadden. Of in ieder geval dan niet versteend.

@ Theo: je hebt gelijk, maar ik wil graag weten wat het is. Dus ik was wat te overhaast.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Markwalvis

Bericht door Markwalvis » 31 dec 2007, 02:01

Helaas, ik moet Theo bijtreden: de laatste foto lijkt op een zijaanzicht van een bulla, maar de 3 anderen helemaal niet. Mogelijk is het een fosforietknolletje. Je zal toch nog wat meer foto\'s moeten maken (je kan zo\'n stuk ook gewoon op de scanner leggen en inscannen; dat geeft vaak veel beter resultaat!!!). Probeer nog een aantal extra aanzichten te maken ofwel moet je het life aan mij komen laten zien. Zo kan ik het niet zeggen.
Groeten, Markwalvis.

Markwalvis

Markwalvis

Bericht door Markwalvis » 31 dec 2007, 02:12

nog wat vergeten.
PS. Inderdaad, zeehonden (Pinipedia) hebben geen verbeende bulla\'s of periotica. Het binnenoor van een zeehond vergaat dus (bijna altijd; ik heb ooit één schedelfragment gevonden waar het stijgbeugeltje en het aanbeeld nog in zat, maar dat is héél erg uitzonderlijk). Ook zeekoeien (Sirenia) hebben geen verbeend binnenoor. Enkel walvisachtigen (Cetacea): tandwalvissen (Odontoceti) en baleinwalvissen (Mysticeti) dus, hebben benige bullae en periotica, die zo uitzonderlijk goed fossiliseren dat we duizenden fossiele bulla\'s en periotica hebben, en maar een handvol schedels (bij wijze van spreken dan, want ze vullen wel iets meer dan een hand). Weer groeten en tot later,
Markwalvis.

Markwalvis

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 31 dec 2007, 10:19

Hoi Mark,

Ik laat het dan wel eens live zien. Dan moet je maar mailen wanneer je weer eens komt zoeken in de Zwarte Polder.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Gesloten