Nog een trilobiet
Antw: Nog een trilobiet
De gele kleur van de fossielen is veroorzaakt door hydrothermale processen ten gevolge van het vulkanisme. Tijdens deze processen zouden er oplossingen door het gesteente circuleren die zich hebben afgezet in de holtes waar het dier (nu fossiel) gezeten had. De oplossingen bestonden uit ijzeroxiden en ijzerhydroxiden.
Uitgekristaliseerd gaf dit de gele kleur.
(Bron: klassische Fundstellen der Paläontologie, Band II Goldschneck 1990)
<:{{{{{>
Uitgekristaliseerd gaf dit de gele kleur.
(Bron: klassische Fundstellen der Paläontologie, Band II Goldschneck 1990)
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
@ Jan,
Jan, zacht weefsel fossilisatie van trilobieten komt inderdaad vooral voor in de door jou genoemde plaatsen. (de exacte lagen in de staat New York zijn niet aaneensluitend ze kunnen dus niet beschreven worden als 1 \"shale\", er zijn naar mijn weten 4 verschillende groeves waar trilo\'s met zacht weefsel zijn gevonden, waarvan er maar 2 een officiële naam dragen. dit zijn de; Walcott Rust Quarry & Beecher\'s Bed))
Vooral, maar niet alleen.
Er kan op zeer lokale schaal volgens mij op andere plekken ook zacht weefsel worden gevonden. (er hoeft maar één stofje toevallig op een plek aanwezig te zijn door een natuurlijk verschijnsel, en het fossilisatie proces verloopt anders)
Het probleem is volgens sommige alleen dat vaak de zacht weefsel delen niet snel herkent worden en met de preparatie verloren gaan. Helaas kan het dan nog steeds zoals Tomas zegt een te grote \"korrelgrootte\" waardoor je eigenlijk alleen nog maar een onherkenbaar klompje ziet van wat er van het beestje over is d.m.v. fossilisatie.
Het stuk dat ik las was een soort samenvatting van een verhaal van Levi-Setti geloof ik ja, Jan. In ieder geval zeer interessant.
@ Ceraurus/Tomas,
Bedankt voor het citeren van deze informatie uit klassische Fundstellen der Paläontologie, Tomas! Maar naar jouw weten zijn er dus o.a. door de \"grain\" in het Tsjechisch cambrium geeen duidelijke zacht weefsel vondsten gedaan?
met vriendelijke groet,
Mark
Jan, zacht weefsel fossilisatie van trilobieten komt inderdaad vooral voor in de door jou genoemde plaatsen. (de exacte lagen in de staat New York zijn niet aaneensluitend ze kunnen dus niet beschreven worden als 1 \"shale\", er zijn naar mijn weten 4 verschillende groeves waar trilo\'s met zacht weefsel zijn gevonden, waarvan er maar 2 een officiële naam dragen. dit zijn de; Walcott Rust Quarry & Beecher\'s Bed))
Vooral, maar niet alleen.
Er kan op zeer lokale schaal volgens mij op andere plekken ook zacht weefsel worden gevonden. (er hoeft maar één stofje toevallig op een plek aanwezig te zijn door een natuurlijk verschijnsel, en het fossilisatie proces verloopt anders)
Het probleem is volgens sommige alleen dat vaak de zacht weefsel delen niet snel herkent worden en met de preparatie verloren gaan. Helaas kan het dan nog steeds zoals Tomas zegt een te grote \"korrelgrootte\" waardoor je eigenlijk alleen nog maar een onherkenbaar klompje ziet van wat er van het beestje over is d.m.v. fossilisatie.
Het stuk dat ik las was een soort samenvatting van een verhaal van Levi-Setti geloof ik ja, Jan. In ieder geval zeer interessant.
@ Ceraurus/Tomas,
Bedankt voor het citeren van deze informatie uit klassische Fundstellen der Paläontologie, Tomas! Maar naar jouw weten zijn er dus o.a. door de \"grain\" in het Tsjechisch cambrium geeen duidelijke zacht weefsel vondsten gedaan?
met vriendelijke groet,
Mark
OK Mark, er zijn inderdaad meer Newyorkse quarries, waar zachte delen gevonden zijn, maar \"shale\" heeft betrekking op de steensoort.
Levi-Setti heeft in zijn boek veel aandacht besteed aan de P. davidis met veel foto\"s.
vr. groet
Jan
Levi-Setti heeft in zijn boek veel aandacht besteed aan de P. davidis met veel foto\"s.
vr. groet
Jan
De senioribus nil nisi bene
Ja Jan, maar niet alle New Yorkse zacht weefsel groeves behoren tot de Utica Shale, dat bedoel ik met niet \"aaneensluitend\", er behoren er ook tot de de \"Trenton Group\".
Tenminste, zo is mij verteld.
Toch maar eens overwegen om dat boek aan te schaffen dan, was al zeer interessant een samenvatting te lezen, bedankt voor de tip in ieder geval. Met het boek bedoel je neem ik aan het boek \"Trilobites\"?
met vriendelijke groet,
Mark
Tenminste, zo is mij verteld.
Toch maar eens overwegen om dat boek aan te schaffen dan, was al zeer interessant een samenvatting te lezen, bedankt voor de tip in ieder geval. Met het boek bedoel je neem ik aan het boek \"Trilobites\"?
met vriendelijke groet,
Mark
OK Mark. Van de Trenton Group was het me niet bekend.
Ik bedoel inderdaad Trilobites. Ook los van het gedeelte dat gaat over de ontdekking van de Paradoxides davidis een fraai en belangrijk boek met veel platen.
vr.groet
Jan
Ik bedoel inderdaad Trilobites. Ook los van het gedeelte dat gaat over de ontdekking van de Paradoxides davidis een fraai en belangrijk boek met veel platen.
vr.groet
Jan
Meer info over Trenton Group :
http://www.mcz.harvard.edu/Departments/ ... nintro.htm
Meer info over o.a. Walcott Rust Quarry (Deel Trenton Group) en er is op de gelinkte pagina in kwestie ook een foto te zien van een Ceraurus met zacht weefsel fossilisatie!
http://www.walcottrustquarry.com/?fusea ... rryHistory
De laatste website is opgericht door Extinctions dot com, omdat de Walcott Rust Quarry onlangs \"heropend\" is, en zij nu trilobieten uit de vindplaats in kwestie aan bieden op het internet.
Nouja, dan ook maar even een link naar de pagina in kwestie waar de museale stukken te koop aan worden geboden.
(Klik op de naam b.v. Ceraurus, om daarvan meer fossielen te zien, er zijn tientallen unieke stukken.)
http://www.trilobites.com/site/index.cf ... 73&level=3
Nogmaals bedankt voor de tip, en platen maken een boek altijd nog leuker, vooral als er trilobieten op te vinden zijn!
met vriendelijke groet,
Mark
[Bewerkt door MarkW op 09-03-2008 om 12:42 NL]
http://www.mcz.harvard.edu/Departments/ ... nintro.htm
Meer info over o.a. Walcott Rust Quarry (Deel Trenton Group) en er is op de gelinkte pagina in kwestie ook een foto te zien van een Ceraurus met zacht weefsel fossilisatie!
http://www.walcottrustquarry.com/?fusea ... rryHistory
De laatste website is opgericht door Extinctions dot com, omdat de Walcott Rust Quarry onlangs \"heropend\" is, en zij nu trilobieten uit de vindplaats in kwestie aan bieden op het internet.
Nouja, dan ook maar even een link naar de pagina in kwestie waar de museale stukken te koop aan worden geboden.
(Klik op de naam b.v. Ceraurus, om daarvan meer fossielen te zien, er zijn tientallen unieke stukken.)
http://www.trilobites.com/site/index.cf ... 73&level=3
Nogmaals bedankt voor de tip, en platen maken een boek altijd nog leuker, vooral als er trilobieten op te vinden zijn!
met vriendelijke groet,
Mark
[Bewerkt door MarkW op 09-03-2008 om 12:42 NL]
Mark, Tomas en eventueel andere in trilobieten geïnteresseerden
Kijk eens naar de prachtige (en prijzige!:()complete ventrale en dorsale exemplaren van Triarthus eatoni op www.indiana9fossils.com van Merv Feick. Alles lijkt er goed herkenbaar op en aan te zitten.
vr.groet
Jan
[Bewerkt door nestor op 19-03-2008 om 11:54 NL]
[Bewerkt door nestor op 19-03-2008 om 11:55 NL]
Kijk eens naar de prachtige (en prijzige!:()complete ventrale en dorsale exemplaren van Triarthus eatoni op www.indiana9fossils.com van Merv Feick. Alles lijkt er goed herkenbaar op en aan te zitten.
vr.groet
Jan
[Bewerkt door nestor op 19-03-2008 om 11:54 NL]
[Bewerkt door nestor op 19-03-2008 om 11:55 NL]
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Nog een trilobiet
Resten van weke delen worden ook gevonden in het Onder Ordovicium van Zagora (Marokko). Hier krijg je een interessante kijk op de aanzet van de overgang van een \"typische\" Cambrische fauna naar het begin van de \"typische\" Paleozoische fauna. Over dit gebied werd onlangs een artikel gepubliceerd in Nature (verslag hier: http://www.bio-medicine.org/biology-new ... ry-1831-1/ ), en is er een artikel op komst in de Nederlandstalige editie van National Geographic Magazine (april)nestor schreef:
Vwb zacht weefsel weet ik verder alleen van Bundenbach, de Burgess Shale in Canada en de Chengjang-formatie in China. Ook wordt er wel gesproken over vondsten in de Utica-Shale bij New York.
[Bewerkt door tandenzoeker op 19-03-2008 om 20:33 NL]
[Bewerkt door tandenzoeker op 19-03-2008 om 20:33 NL]
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
@Nestor,
Inderdaad, zeer bijzondere stukken daar uit New York. Ik heb vernomen dat er in zomer \'08 een veiling zal zijn waar enkele topstukken uit deze vindplaats worden geveild, waaronder een stuk met meer dan 10 Triarthrus trilobietjes met zacht weefsel als het kroonjuweel!
@Tandenzoeker/Wim
Jij hebt de vindplaats in kwestie in Marokko toch bezocht? In ieder geval bijzonder interessant, de vondsten daarvan zullen zeker een belangrijke toevoeging zijn aan \"wat we al weten\". Je had daar toch ook vondsten gedaan in de afvalhopen van deze afgraving?
met vriendelijke groet,
Mark
Inderdaad, zeer bijzondere stukken daar uit New York. Ik heb vernomen dat er in zomer \'08 een veiling zal zijn waar enkele topstukken uit deze vindplaats worden geveild, waaronder een stuk met meer dan 10 Triarthrus trilobietjes met zacht weefsel als het kroonjuweel!
@Tandenzoeker/Wim
Jij hebt de vindplaats in kwestie in Marokko toch bezocht? In ieder geval bijzonder interessant, de vondsten daarvan zullen zeker een belangrijke toevoeging zijn aan \"wat we al weten\". Je had daar toch ook vondsten gedaan in de afvalhopen van deze afgraving?
met vriendelijke groet,
Mark