recente haaientanden

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: recente haaientanden

Bericht door Frederik » 04 jun 2008, 18:16

fitch schreef:
zo kan je ook de vraag doortrekken: hoe komt het dan dat tussen de gevonden haaientanden in belgie en nederland en de paar soorten vissetandjes, geen gigantisch aantal andere tandjes zitten? je kan zo stellen dat er fantastisch veel, in aantal en soorten, vissen aanwezig waren in de zee, die samen wel ettelijke keren meer tandjes hadden dan dat dat beperkte aantal haaien ook maar in hun hele leven kon maken...simpel ... ze waren te zacht om te fossiliseren.
Niet helemaal mee eens, deze tandjes (zowel van vissen als van kleinere haaiesoorten zoals Squalus sp.) tref je wel degelijk aan, prachtig gefossiliseerd. Hoe komt het dan dat tussen de gevonden haaientanden in belgie en nederland en de paar soorten vissetandjes, geen gigantisch aantal andere tandjes gevonden worden?

Simpel... we zeven te grof. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

fitch
Antw: Antw: Antw: recente haaientanden

Bericht door fitch » 04 jun 2008, 18:17

Frederik schreef:
fitch schreef:
zo kan je ook de vraag doortrekken: hoe komt het dan dat tussen de gevonden haaientanden in belgie en nederland en de paar soorten vissetandjes, geen gigantisch aantal andere tandjes zitten? je kan zo stellen dat er fantastisch veel, in aantal en soorten, vissen aanwezig waren in de zee, die samen wel ettelijke keren meer tandjes hadden dan dat dat beperkte aantal haaien ook maar in hun hele leven kon maken...simpel ... ze waren te zacht om te fossiliseren.
Niet helemaal mee eens, deze tandjes (zowel van vissen als van kleinere haaiesoorten zoals Squalus sp.) tref je wel degelijk aan, prachtig gefossiliseerd. Hoe komt het dan dat tussen de gevonden haaientanden in belgie en nederland en de paar soorten vissetandjes, geen gigantisch aantal andere tandjes gevonden worden?

Simpel... we zeven te grof. :D
:D

maar serieus, van de volledige populatie vissen die er toen zat vinden we hoeveel% van de soorten terug? en welke aantallen? :p

mijn laatste emmer 1mm zeefsel had welgeteld 2/3 vissesoorten opgeleverd :p

en dan had ik nog de idee dat van om het even welke kleinere soort dier (insect, vis, zoogdier,...) de populatie quasi altijd groter is dan van de grotere species, komt dan bij dat die kleinere soorten haaitjes enorm veel tandjes hebben ( vraag me geen verhoudingen, maar heel veel meer dan een grote haai),.. dan zou het toch letterlijk moeten stikken van de kleine haaientandjes in die sedimente die we zo graag zeven ..

en wat fred zegt is 100% juist, we zeven te grof...die tandjes zouden max een mm kunnen zijn...heeft iemand daar dan een microscopisch zicht op?

psII : ik heb al gezocht naar een verslag van marokko.. :D

[Bewerkt door fitch op 04-06-2008 om 17:35 NL]

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Antw: recente haaientanden

Bericht door tandenzoeker » 04 jun 2008, 18:30

misschien is 1mm nog te grof voor de tandjes van veel noordzeevisjes?

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

fitch

Bericht door fitch » 04 jun 2008, 18:36

tandenzoeker schreef:
misschien is 1mm nog te grof voor de tandjes van veel noordzeevisjes?
uhu, voor het overgrote deel wel, maar dan zou kabeljauw, wijting, zeeduivel en nog tal van andere soorten ook meer moeten te vinden zijn op 1mm .. en dat zijn ze ook niet

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 04 jun 2008, 19:22

Zanden zijn veel grootkorreligger als klei
en bij 1 mm zitten we ergens aan de limiet,bij klei is dat 1/3e mm of zelfs 1/4e

Dus ja we zeven(wassen,spoelen) te grof, maar denk niet dat het kleiner kan,of nut heefd in Antwerpen en mill,het resultaat is zo miniem.

Slijtage is een andere factor als een tand van 5cm een dagje in de branding gelegen heeft is er misschien 1/10 mm af,een tandje van 1mm is wel na een weekje weggeerodeert

Theo

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 jun 2008, 19:42

Heeeeeel goed kijken in het fijn residu levert een massa (in aantal dan) zeer kleine spitse en meestal afgesleten tendjes op, waarvan ik wel eens samples bijhoud.

(verslag Marokko nadat ik wat foto\'s heb opgekuisd, komt wel hoor)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Paralititan

Bericht door Paralititan » 04 jun 2008, 20:15

Als het inderdaad komt door te grof zeven dat er niks gevonden wordt, zouden dan in Australië enz. niet de grote tanden van de Witte Haai op het strand moeten liggen? Of liggen ze daar wel?
Groeten René

Theo

Bericht door Theo » 04 jun 2008, 20:40

Hoe zouden tanden aanspoelen ze zijn plat,zakken bij het uitvallen naar de bodem en blijven daar.
Vlak tegen de bodem is de stroming zwakker,hoe zouden ze verplaatst worden.
Misschien worden ze bedekt door een dun laagje opgedwarreld zand.

Een kadaver dat aanspoeld brengt ,volgens mij,enkel wat tanden op het strand, in verhouding zoeken we naar de bewuste speld
ge \"H**REN sjans\" hebben
m er eentje te vinden moet

Theo

Theo

Bericht door Theo » 04 jun 2008, 20:40

Hoe zouden tanden aanspoelen ze zijn plat,zakken bij het uitvallen naar de bodem en blijven daar.

Een kadaver dat aanspoeld brengt ,volgens mij,enkel wat tanden op het strand, in verhouding zoeken we naar de bewuste speld

[Bewerkt door Theo op 04-06-2008 om 19:40 NL]

Theo

Paralititan

Bericht door Paralititan » 04 jun 2008, 20:57

Theo schreef:

[Bewerkt door Theo op 04-06-2008 om 19:40 NL]
Dat ze naar de bodem zakten zei ik in het begin ook al, maar die theorie leek eerst door iedereen verworpen te worden. Maar hoe komt het dan dat haaientanden wel naar de bodem zakken, en schelpen niet? Komt dat inderdaad doordat haaientanden een andere dichtheiden hebben?
Groeten René

Gesloten