papegaaivis?
Antw: papegaaivis?
Raf_N schreef:
Vandaag hebben we in de ENCI groeve (lichtenberg horizont) dit fossiel gevonden, men heeft ons verteld dat het een papegaaivis zou kunnen zijn. Kan iemand dit bevestigen en eventueel de latijnse naam geven?
mvg
Hoi,
Ben je zaterdag ook in de ENCI geweest?
Veel gevonden?
zoeken is leven, leven is zoeken
Antw: Antw: papegaaivis?
Die inhammen hebben mij op het verkeerde been gezet, ze zien er op elke tand ongeveer hetzelfde uit zodat het lijkt alsof er een wortel heeft gezeten.jbas schreef:
Het zijn tanden van de vis Anomoeodus. Deze komt voor in het laat-krijt van Europa, Afrika en Noord-Amerika.
De \"inhammen\" aan 1 zijde zijn niet de basis van wortels maar kleine beschadigingen. De tanden zijn oorspronkelijk aan beide zijden afgerond, de wortels van dit exemplaar zitten aan de zijde waar de tanden in nog het gesteente zitten ingebed.
Jouw site ken ik trouwens al langer, k gebruik ze om een idee te krijgen wat type tanden we gevonden hebben. Bedankt voor de determinatie en als je foto\'s die ik hier post voor je site wil gebruiken mag dat van mij.
mammalboy: we zijn nu zaterdag in de ENCI geweest ja, t volgende hebben we gevonden: een Heterodontus rugosis, een zestal enchodus, negen Pseudocorax affinis, een Palaeogaleus faujasi, een Centrophoroides appendiculatus en dan nog twee tanden waarvan ik vermoed dat het Ganopristis leptodon is (vanavond zal ik een foto posten, samen met een andere niet geidentificeerde tand).
Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik niet al deze tanden zelf heb gevonden, mn lief heeft meegezocht

Antw: Antw: Antw: papegaaivis?
Raf_N schreef:Die inhammen hebben mij op het verkeerde been gezet, ze zien er op elke tand ongeveer hetzelfde uit zodat het lijkt alsof er een wortel heeft gezeten.jbas schreef:
Het zijn tanden van de vis Anomoeodus. Deze komt voor in het laat-krijt van Europa, Afrika en Noord-Amerika.
De \"inhammen\" aan 1 zijde zijn niet de basis van wortels maar kleine beschadigingen. De tanden zijn oorspronkelijk aan beide zijden afgerond, de wortels van dit exemplaar zitten aan de zijde waar de tanden in nog het gesteente zitten ingebed.
Jouw site ken ik trouwens al langer, k gebruik ze om een idee te krijgen wat type tanden we gevonden hebben. Bedankt voor de determinatie en als je foto\'s die ik hier post voor je site wil gebruiken mag dat van mij.
mammalboy: we zijn nu zaterdag in de ENCI geweest ja, t volgende hebben we gevonden: een Heterodontus rugosis, een zestal enchodus, negen Pseudocorax affinis, een Palaeogaleus faujasi, een Centrophoroides appendiculatus en dan nog twee tanden waarvan ik vermoed dat het Ganopristis leptodon is (vanavond zal ik een foto posten, samen met een andere niet geidentificeerde tand).
Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik niet al deze tanden zelf heb gevonden, mn lief heeft meegezocht
Leuke vondsten zeg! Ik weet niet of je me gezien hebt maar ik was de jongste van iedereen.
Antw: papegaaivis?
Ja we hebben jou gezien, je had een witte helm dacht ik? Mn lief had een gele bouwvakkershelm en ik een witte alpinistenhelm, we zaten in het midden van de groep bij een uitstekende hoek.mammalboy schreef:
Leuke vondsten zeg! Ik weet niet of je me gezien hebt maar ik was de jongste van iedereen.
Heb jij nog iets mooi gevonden? want dat laagje van de lichtenberg horizon afgraven is best wel zwaar werk...
Antw: Antw: papegaaivis?
Raf_N schreef:Ja we hebben jou gezien, je had een witte helm dacht ik? Mn lief had een gele bouwvakkershelm en ik een witte alpinistenhelm, we zaten in het midden van de groep bij een uitstekende hoek.mammalboy schreef:
Heb jij nog iets mooi gevonden? want dat laagje van de lichtenberg horizon afgraven is best wel zwaar werk...
Ik had een witte helm op. Ik heb best redelijk gevonden. Veel Belemnieten, koralen, zeeëgels, schelpen en een paar mooie tandjes. Jullie gingen toch al eerder weg?
Antw: Antw: Antw: papegaaivis?
We zijn maar n paar minuten voor de rest vertrokken dacht ik, ze hadden toen al gevraagd om de groeve te verlaten. t was in elk geval al na één uur.mammalboy schreef:
Ik had een witte helm op. Ik heb best redelijk gevonden. Veel Belemnieten, koralen, zeeëgels, schelpen en een paar mooie tandjes. Jullie gingen toch al eerder weg?
Antw: Antw: Antw: Antw: papegaaivis?
Zaten jullie bij die ene hoek die best veel uitstak? Wij waren pas rond 1.30 vertrokken, we zaten net in een stuk wat vol zat met fossielen!Raf_N schreef:We zijn maar n paar minuten voor de rest vertrokken dacht ik, ze hadden toen al gevraagd om de groeve te verlaten. t was in elk geval al na één uur.mammalboy schreef:
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: papegaaivis?
Yup, daar zaten we. Waarschijnlijk gaan we volgende keer weer (18 juni), en hopelijk kunnen we dan weer op dezelfde plaats verder zoekenmammalboy schreef:
Zaten jullie bij die ene hoek die best veel uitstak? Wij waren pas rond 1.30 vertrokken, we zaten net in een stuk wat vol zat met fossielen!