Hoefbeen, of niet?
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Hoefbeen, of niet?
Op de een of andere manier lijken bepaalde foto's op de foto's bij een vraag van 18-07-2008. Vast dezelfde soorten!
En dit zei de Steen er al over:
'6e foto hielbeen rund
11e foto middenhandsbeen/handwortelbeentje v.e. dolfijn of walvis achtige.
Bijna al het spul lijkt mij sub-recent (op een paar fragmenten na) en afkomstig van runderen of paarden, waarschijnlijk slachtafval.
Alleen het botje op de 11e foto is zeker wel fossiel. Lijkt mio/plioceen in ouderdom.'
Misschien heb je er wat aan bij de determinatie?
En dit zei de Steen er al over:
'6e foto hielbeen rund
11e foto middenhandsbeen/handwortelbeentje v.e. dolfijn of walvis achtige.
Bijna al het spul lijkt mij sub-recent (op een paar fragmenten na) en afkomstig van runderen of paarden, waarschijnlijk slachtafval.
Alleen het botje op de 11e foto is zeker wel fossiel. Lijkt mio/plioceen in ouderdom.'
Misschien heb je er wat aan bij de determinatie?
HJ
Antw: Antw: Hoefbeen, of niet?
ik denk dat ik het gevonden heb(over dat 'hoefbeen': de lateral malleolus. En inderdaad het sprongbeen rolde erin.
Maar weet iemand de normale naam?
Maar weet iemand de normale naam?
Antw: Hoefbeen, of niet?
Volgens mij is het bot op de eerste foto geen cubonaviculare, maar een ander voet- of handwortelbeentje (weet de naam ook (even) niet).
Sommige dieren hebben geen compleet kuitbeen, het botje wat in de evolutie van het kuitbeen overgebleven is en zich onderaan naast het scheenbeen bevindt heet os malleolare, of malleolus. Daar ziet het naar mijn mening echter niet naar uit.
Sommige dieren hebben geen compleet kuitbeen, het botje wat in de evolutie van het kuitbeen overgebleven is en zich onderaan naast het scheenbeen bevindt heet os malleolare, of malleolus. Daar ziet het naar mijn mening echter niet naar uit.