Fossielen uit 't Rooth

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Fossielen uit 't Rooth

Bericht door Plikona » 23 aug 2008, 23:59

Het boek van Anne Schulp is inderdaad een goede handleiding in die zaken. Voor diegenen die dit niet hebben en alles willen weten over reversibility en andere waterglas en betonemulsies: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 4667#44124

Flash

Bericht door Flash » 24 aug 2008, 17:46

Ik verdun mijn houtlijm altijd veel minder. Verhouding 1:4 of 1:5.

Grrr Edo

mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk

pearl

Bericht door pearl » 24 aug 2008, 22:45

Ik dompel bijna alle fossielen in verdunde voorstrijkmiddel, heel goedkoop en geen gevaarlijke dampen.
gr
pearl:)

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

franky
Been thanked: 12 times

Bericht door franky » 26 aug 2008, 21:25

Afbeelding

Ik gebruik sinds enkele jaren dit spul. verdunnen met water 1:5. goed in laten trekken. Zorg dat het fossiel eerst goed droog is. Werkt perfect voor mergelfossielen en ik heb er ook al mammoetkiezen mee geconserveerd. Verkrijgbaar bij Karwei, formido, etc

groeten van de brabantse bende

Paralititan

Bericht door Paralititan » 27 aug 2008, 17:26

Hey, heel erg bedankt iedereen! Dus ik denk dat ik de houtlijm dan 1:25 verdun. Maar hoe lang moet ik het er in laten liggen? Op de conserveren en prepareren pagina staat een paar uur. Is dat een goede tijd, of beter iets korter of langer?
Gr. René

agaathunter

Bericht door agaathunter » 27 aug 2008, 18:13

Hoi Franky,

Ik ben ook zeer tevreden over mijn behandelingen met hechtemultie.
Een aanrader voor iedereen!

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 aug 2008, 18:24

Ik heb op dergelijke fossielen zowel met aceton-velpon als met houtlijm geëxperimenteerd (onderdompelen of herhaaldelijk instrijken).

In mijn ervaring, en naar mijn uiteraard subjectieve mening, geeft de combo aceton-velpen mooiere resultaten. De houtlijm laat een lichte glans achter, terwijl de velpon meer 'naturel' oogt. Daarbij is een oplossing in aceton m.i. veel efficienter (lees: sneller) in vergelijking met een oplossing op waterbasis.

Nadeel blijft natuurlijk dat het een vettig goedje is. Enkel te bewaren in een goed afsluitbare houder, en regelmatig controleren.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plikona

Bericht door Plikona » 27 aug 2008, 18:39

Zucht,

blijkbaar hebben mijn herhaalderlijke betogen over het 'reversible' conserveren van fossielen geen enkel nut gehad. Bij velpon/aceton is dit wel het geval. Niet tevreden met het resultaat, of je wil het fossiel na een tijdje wel vrijleggen nadat je het geconserveerd had in de matrix...even wat aceton eraan en je kunt je fouten herstellen. Met houtlijm/betonemulsie/voorstrijkmiddel/compaktuna kan dit echter niet meer.
Indien je de combinatie Velpon/aceton te gevaarlijk vindt, kun je het ook oplossen in alcohol. Dat duurt echter langer.

Daarbij ontgaat mij het nut om belemnieten in te smeren , er dringt toch niets in , je legt er alleen een glans op. Tevens kan het als je een klompje mergel met annex kwetsbaar zeeëgeltje een paar uurtjes in het houtlijmwater gooit dat de constructie die je eruitvist een heel ander uiterlijk heeft dan wat je erin gegooid hebt.

Zelf gebruik ik Osteofix. Reversibel, correctief, mooi glanzend , kortom alles wat een modern conservator wil. :D

mike
Antw: Antw: Fossielen uit 't Rooth

Bericht door mike » 27 aug 2008, 18:51

plikona schreef:
Zucht,

blijkbaar hebben mijn herhaalderlijke betogen over het 'reversible' conserveren van fossielen geen enkel nut gehad. Bij velpon/aceton is dit wel het geval. Niet tevreden met het resultaat, of je wil het fossiel na een tijdje wel vrijleggen nadat je het geconserveerd had in de matrix...even wat aceton eraan en je kunt je fouten herstellen. Met houtlijm/betonemulsie/voorstrijkmiddel/compaktuna kan dit echter niet meer.
Indien je de combinatie Velpon/aceton te gevaarlijk vindt, kun je het ook oplossen in alcohol. Dat duurt echter langer.

Daarbij ontgaat mij het nut om belemnieten in te smeren , er dringt toch niets in , je legt er alleen een glans op. Tevens kan het als je een klompje mergel met annex kwetsbaar zeeëgeltje een paar uurtjes in het houtlijmwater gooit dat de constructie die je eruitvist een heel ander uiterlijk heeft dan wat je erin gegooid hebt.

Zelf gebruik ik Osteofix. Reversibel, correctief, mooi glanzend , kortom alles wat een modern conservator wil. :D
.. da's duidelijk Plikona ! .. en buiten dat ze allebei op -ix eindigen hebben Asterix en Obilix totaal niets met Osteofix te maken ... dit effe ter verduidelijking voor Gerrit Jan ... :-)

grtn,mike

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 aug 2008, 09:52

Reversibel. Niet onbelangrijk. Was ik even vergeten te vermelden. Bedankt Plikona om dit nog even onder de aandacht te brengen.

Het aanbrengen met een kwast heeft nog als voordeel dat je selectief kan zijn. Enkel daar verstevigen waar het nodig is (vb. wel op de matrix, maar niet op de belemniet).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten