egeltje Haccourt

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Caveman
Has thanked: 270 times
Been thanked: 313 times
Contacteer:
Antw: egeltje Haccourt

Bericht door Caveman » 26 okt 2008, 23:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's van een Micraster schroederi uit de Loën-Horizont van Haccourt!
De enige goede ik ik in een twintigtal jaren gevonden heb daar.
De Micrasters uit de Loën-Horizont zien er witter uit als de jouwe, de exemplaren uit de zeven-wegen member zijn donkerder grijs en meestal nog sterker verdrukt.
Ik vind jouw egel persoonlijk ook meer op een exemplaar afkomstig van de kanaalkust lijken.
Ik zou het inderdaad nog maar eens navragen aan degene waarvan je m gehad hebt!

[Bewerkt door Caveman op 26-10-2008 om 23:40 NL]

To share or not to share, that's the question!

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times

Bericht door De DinoDolsjes » 27 okt 2008, 00:29

Alvorens te gaan slapen nog een paar overdenkingen mijnerzijds:

- @ Caveman: prachtig exemplaar. Jammer dat de Loën-Horizont niet meer ontlsoten is/wordt. :(

- Het is zeker een Micraster

- Laten er eens uitgaan van het feit dat hij daadwerkelijk uit Haccourt komt.

- In zijn proefschrift "Late Cretaceous - Early Paleogene echinoderms and the K/T boundary in the southeast Netherlands and Northeast Belgium - Part 4: Echinoids" beschrijft John Jagt twee Micasters: Micaster gr. schroederi/glyphus en Micaster Stolley, beide uit het Campaniaan (Formatie van Zeven Wegen) van het (Belgisch) Limburgse Krijt.

- Het Campaniaan in Haccourt (CBR en CPL) was vroeger beter ontsloten. Tegenwoordig komt men normaal gesproken niet meer zo diep. Maar een vondst uit de tijd dat de Loën-Horizont en de Formatie van Zeven Wegen nog goed/beter ontsloten waren behoort dus tot de mogelijkheden.

- De zeeëgel is flink verdrukt, wat een éénduidige determinatie niet ten goede komt. M. stolleyi kan m.i. echter wel uitgesloten worden. Blijft M. gr. Schroederi/glyphus over.

- Zoals Mart al stelt staat of valt e.e.a. met de zekerheid dat deze zeeëgel idd. uit een ontsluiting uit het Campaniaan van Haccourt komt. Dus inderdaad ff checken bij de bron! :)

Cheers,
Paul

P.S.: Zomaar even een wilde gedachte, maar is de gulle gever soms een gepensioneerde postbode uit Lixhe? Zo ja, dan heb ik geen reden om aan de juistheid van de stratigrafische details te twijfelen.

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 27 okt 2008, 00:41

Goed zoekwerk Paul!

Had je mijn 'meel' (Brabants voor mail) nog ontvangen???

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: egeltje Haccourt

Bericht door De DinoDolsjes » 27 okt 2008, 09:48

Gerrit-Jan schreef:
Had je mijn 'meel' (Brabants voor mail) nog ontvangen???
Jawel, maar ik kon er geen brood van bakken. :D (LOL)

Ff serieus: antwoord volgt zometeen via PM.

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gesloten