Apart mini tandje uit Hoevenen
Antw: Apart mini tandje uit Hoevenen
Likely en most likely zijn zowat de meest gebruikte woorden in conclusies van een wetenschappelijk artikel. Dus dat een wetenschappelijk artikelschrijver lijk Erik , zich van dergelijk jargon bedient is dan ook zeer logisch. Dat GJ een zeer erudiet iemand als Erik daarvoor hekelt is dan ook alweer zeer logisch want hij bezigt die termen nooit omdat hij het altijd zeker weet. Het is dankzij de antwoorden die GJ op zeer terechte opmerkingen gelijk deze van Erik, geeft , dat het niveau van dit forum afgedaald is tot een chatforum. Daar is niets mis mee, maar jaag dan de laatste experten die hier nog iets zinnigs willen vertellen niet meteen weg.
En ik ben inderdaad een sporadische schaduwlezer geworden want ik lig er nu echt niet wakker van wat de laatste nieuwe chat uit Hoevenen is.
En ik ben inderdaad een sporadische schaduwlezer geworden want ik lig er nu echt niet wakker van wat de laatste nieuwe chat uit Hoevenen is.
Antw: Antw: Apart mini tandje uit Hoevenen
Waarom heb je dit topic dan wel aangeklikt en gelezen?plikona schreef:
want ik lig er nu echt niet wakker van wat de laatste nieuwe chat uit Hoevenen is.
- Supergraver
@Louis en iedereen,
Het hele gebeuren rond het 'vogel, vis, schildpad- stukje schedel' uit Mill. Is zo goed en zo kwaad wel uitgesproken.
Nogmaals iedereen kan er naast zitten. Maar het is vervelend dat als je iets meerdere keren aanbied ter determinatie, en het stuk wordt op die momenten niet als een voor de wetenschap interessant fossiel erkent. Je daarna besluit om het dus 'niet zo belangrijke fossiel' met een verzamelaar uit een ander land te ruilen. Deze verzamelaar er achter komt dat het om iets bijzonders gaat (in ieder geval voor de locatie Mill). Ik dus wederom dit fossiel ter determinatie plaats met het gegeven dat deze verzamelaar er dus een schilpad in ziet. Wordt ik voor van alles uitgemaakt omdat ik een bijzonder stuk wegruil.
Ja dat steekt!
Ik ben blij dat het stuk nu in het bezit is van een buitenlandse verzamelaar (een Belg wel te verstaan).
Verder vind ik het een gezellige boel hier en ik ben zeker een voorstander van een beetje chatten op z'n tijd. Misschien een tijdje als 'proef' uitproberen op het forum
? Ik denk dat ik daar niet alleen in sta.
Groeten van de Superruiler!
Martijn
Het hele gebeuren rond het 'vogel, vis, schildpad- stukje schedel' uit Mill. Is zo goed en zo kwaad wel uitgesproken.
Nogmaals iedereen kan er naast zitten. Maar het is vervelend dat als je iets meerdere keren aanbied ter determinatie, en het stuk wordt op die momenten niet als een voor de wetenschap interessant fossiel erkent. Je daarna besluit om het dus 'niet zo belangrijke fossiel' met een verzamelaar uit een ander land te ruilen. Deze verzamelaar er achter komt dat het om iets bijzonders gaat (in ieder geval voor de locatie Mill). Ik dus wederom dit fossiel ter determinatie plaats met het gegeven dat deze verzamelaar er dus een schilpad in ziet. Wordt ik voor van alles uitgemaakt omdat ik een bijzonder stuk wegruil.
Ja dat steekt!
Ik ben blij dat het stuk nu in het bezit is van een buitenlandse verzamelaar (een Belg wel te verstaan).
Verder vind ik het een gezellige boel hier en ik ben zeker een voorstander van een beetje chatten op z'n tijd. Misschien een tijdje als 'proef' uitproberen op het forum

Groeten van de Superruiler!
Martijn
- sharkteethrene

Hallo strijdende lieden,
In het verleden heeft Guy hierover eens een determinatie vergeven.
Helaas kan ik deze niet terug vinden.
Deze soort vondsten worden ook in nederland/Mill gedaan.
Destijds zag ik enige overeenkomsten met Echinorhinus blakei dermal spine,zie foto.
Inmiddels heb ik diverse vondsen gedaan wat dit fenomeen betreft,dus een soortnaam zou zeer welkom zijn.
Groetjes,
Rene,
[Bewerkt door sharkteethrene op 31-10-2008 om 00:17 NL]
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Zullen we er dan maar een slotje op doen?
Iedereen bedankt voor de positieve bijdragen en jammer van de rest...
groet,
Iedereen bedankt voor de positieve bijdragen en jammer van de rest...
groet,
Josine
hallo Allemaal,
Ward heeft gelijk met Raja sp.
Ik wil er wel iets verder op ingaan.
Van deze stekels heb ik er 'n 4 tal gevonden in Hoevenen.(midden mioceen + plioceen.
In Liessel honderden ( laat mioceen )
In Mill "N stuk of 15 ( in hoofdzaak vroeg plioceen )
Nu zijn er enkele Raja soorten bekent uit het mioceen en plioceen.
Raja casieri en Raja cecilae komen komen voor van het oligoceen tot het vroeg plioceen.
Deze tandjes komen op alle vindplaatsen behoorlijk veel uit het zeefresidu.
Dus als ze hiertoe zouden behoren moeten er in Hoevenen en Mill veel meer van gevonden worden.
Raja clavata is alleen bekent uit het plioceen en recent en heeft grote huidknobbels met stekels.
Deze huidknobbels ben ik in Liessel nog geen een tegengekomen.
Ik denk dat ze toebehoren aan Raja oliciponensis ( synoniem Dipturis oliciponensis )
Deze is bekent uit het laat mioceen en het vroeg plioceen.
Hiervan klopt ook de verhouding tussen de gevonden tanden en stekels van de 3 vindplaatsen.
Dit alles is alleen gebaseert op persoonlijke bevindingen.
Als er iets over is gepubiceert hoor ik het graag.
Groeten Hans.
Ward heeft gelijk met Raja sp.
Ik wil er wel iets verder op ingaan.
Van deze stekels heb ik er 'n 4 tal gevonden in Hoevenen.(midden mioceen + plioceen.
In Liessel honderden ( laat mioceen )
In Mill "N stuk of 15 ( in hoofdzaak vroeg plioceen )
Nu zijn er enkele Raja soorten bekent uit het mioceen en plioceen.
Raja casieri en Raja cecilae komen komen voor van het oligoceen tot het vroeg plioceen.
Deze tandjes komen op alle vindplaatsen behoorlijk veel uit het zeefresidu.
Dus als ze hiertoe zouden behoren moeten er in Hoevenen en Mill veel meer van gevonden worden.
Raja clavata is alleen bekent uit het plioceen en recent en heeft grote huidknobbels met stekels.
Deze huidknobbels ben ik in Liessel nog geen een tegengekomen.
Ik denk dat ze toebehoren aan Raja oliciponensis ( synoniem Dipturis oliciponensis )
Deze is bekent uit het laat mioceen en het vroeg plioceen.
Hiervan klopt ook de verhouding tussen de gevonden tanden en stekels van de 3 vindplaatsen.
Dit alles is alleen gebaseert op persoonlijke bevindingen.
Als er iets over is gepubiceert hoor ik het graag.
Groeten Hans.
Hans
Hoi Hans,
In de zakken met residu die ik heb doorzocht zitten veel meer van deze tandjes. Ze zijn alleen zo klein dat je ze snel over het hoofd ziet.
groet,
In de zakken met residu die ik heb doorzocht zitten veel meer van deze tandjes. Ze zijn alleen zo klein dat je ze snel over het hoofd ziet.
groet,
Josine
Bedankt Hans voor je inhoudelijk onderbouwde uitleg dat het hier Raja betreft en niet Dasyatis (waarvan ik nu ook zo'n onderbouwing verwacht).
Haaien en ook dus roggen hebben dus een getande huid. Vroeger voordat schuurpapier werd gemaaakt van gebroken zandkorrels gelijmd op papier , werden haaienhuiden gebruikt als schuurpapier. Als we deze huid dichter bij bekijken dan is die dus bezaaid met overelkaar liggende dermale tandjes. Het is vanzelfsprekend dat zeer grote haaien (Cosmopolitodus hastalis enz) dus zeer grote (relatief) dermale tanden hadden. Deze moeten dus terug te vinden zijn.
De tanden in de bek/mond van elk dier zijn een overblijfsel van onze voorouders met dermale schubben en zijn niets meer dan een dermale plooi met extra vergrote dermale tanden.
@Supergraver,
ik kan u uren bezighouden van blunders die wetenschappers al hebben geslagen en zelfs op papier hebben gezet. Wetenschappers zijn ook mensen en zijn dus feilbaar in hun opinies. Daarom moet je je niet binden aan het gezag van één wetenschapper en is een 'second opinion' en zelfs een 'thirth' aangewezen. (Maar dat je met een Belg hebt geruild maakt mijn dag weer goed
)
@GJ daarom spreken ze zich steeds uit met 'waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk en vermoedelijk' , zijnde de procentuele kans dat er iets over het hoofd is gezien. En daarom is die procentuele kans op een fotootje beduidend hoger en daarom bewonder ik steeds de aan onfeilbaarheid grenzend zekerheid waarmee hier steeds weer met namen worden gegooid. Echt straf!
Haaien en ook dus roggen hebben dus een getande huid. Vroeger voordat schuurpapier werd gemaaakt van gebroken zandkorrels gelijmd op papier , werden haaienhuiden gebruikt als schuurpapier. Als we deze huid dichter bij bekijken dan is die dus bezaaid met overelkaar liggende dermale tandjes. Het is vanzelfsprekend dat zeer grote haaien (Cosmopolitodus hastalis enz) dus zeer grote (relatief) dermale tanden hadden. Deze moeten dus terug te vinden zijn.
De tanden in de bek/mond van elk dier zijn een overblijfsel van onze voorouders met dermale schubben en zijn niets meer dan een dermale plooi met extra vergrote dermale tanden.
@Supergraver,
ik kan u uren bezighouden van blunders die wetenschappers al hebben geslagen en zelfs op papier hebben gezet. Wetenschappers zijn ook mensen en zijn dus feilbaar in hun opinies. Daarom moet je je niet binden aan het gezag van één wetenschapper en is een 'second opinion' en zelfs een 'thirth' aangewezen. (Maar dat je met een Belg hebt geruild maakt mijn dag weer goed

@GJ daarom spreken ze zich steeds uit met 'waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk en vermoedelijk' , zijnde de procentuele kans dat er iets over het hoofd is gezien. En daarom is die procentuele kans op een fotootje beduidend hoger en daarom bewonder ik steeds de aan onfeilbaarheid grenzend zekerheid waarmee hier steeds weer met namen worden gegooid. Echt straf!
Louis,plikona schreef:
En daarom is die procentuele kans op een fotootje beduidend hoger en daarom bewonder ik steeds de aan onfeilbaarheid grenzend zekerheid waarmee hier steeds weer met namen worden gegooid. Echt straf!
Bedankt voor je reactie. Daar valt denk ik weinig tussen te krijgen. Je opmerking heeft in ieder geval bij mij hout gesneden.
Wel wil ik een kleine kantekening maken. Er zijn tanden die onmiskenbaar aan de hand van een foto aan een soort toe te wijzen zijn (bv Hemipristis, Carcharodon carcharias). Ik denk dat we daarbij toch wel stellig mogen zijn.
Misschien is de les voor ons wel dat als er twijfel bestaat over een te determineren object dat we beter niet reageren of in het geval dat we dit wel doen enige voorzichtigheid betrachten.
Nogmaals dank,
Arjen
- Supergraver
Hahaha ja Louis ik ruil graag en vooral met Belgen en af en toe een limburger of een brabanderplikona schreef:
@Supergraver,
(Maar dat je met een Belg hebt geruild maakt mijn dag weer goed)

Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 31-10-2008 om 10:22 NL]