Foram
Antw: Foram¿
Hey Jeroen,
Leuke vondst! Ik ben benieuwd!
Tim
Leuke vondst! Ik ben benieuwd!
Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

Dit is dan de 2e foraminifeer. Hij is 1 mm groot.
Lenticulina¿
Gr Jeroen
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
ik heb alle drie de afgebeelde soorten ook bij de indaver gevodnen , toen daar gezocht kon worden.
in mill heb ik ze nog nooit gezien ,maar ik heb geen gruis uitgezocht en alleen op het oog gezocht.
in mill heb ik ze nog nooit gezien ,maar ik heb geen gruis uitgezocht en alleen op het oog gezocht.
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
inderdaad Nodosaria en geen Lagena johan. Waar zat m'n geheugen...
In zowat elk niet ontkalkt zand zit een schat aan rijkdom van foraminiferen. Alleen als je redelijk grof zeeft (1mm) zal je alleen enkele grote reuzen terug vinden. Het overgrootte deel zit tussen de 200 en 100µm, kleiner vind je ze ook, maar deze zijn vaak nog niet volgroeid en daarom niet echt determineerbaar op soortniveau.
Uit één gram zanden van Oorderen haal je duizenden foraminferen.
Wat literatuur over forams uit het Antwerpse betreft, moet je op zoek naar
De Meuter, F., Laga, P., 1976. Lithostratigraphy and biostratigraphy based on benthonic foraminifera of the Neogene deposits of Northern Belgium. Bulletin de la société belge de Géologie 85(4), 133-152.
maar beter nog zijn de doctoraten van beide heren
Piet Laga was trouwens tot een jaar terug afdelingshoofd van de Belgische Geologische Dienst.
Frans De Meuter overleed spijtig genoeg enkele jaren geleden al, veel te vroeg, net wanneer hij weer tijd voor onderzoek kreeg
de laatste foto toont een foram zoals er veel zijn, een erg veel voorkomend genus in het mio-plioceen is Cibicides
mvg stijn
In zowat elk niet ontkalkt zand zit een schat aan rijkdom van foraminiferen. Alleen als je redelijk grof zeeft (1mm) zal je alleen enkele grote reuzen terug vinden. Het overgrootte deel zit tussen de 200 en 100µm, kleiner vind je ze ook, maar deze zijn vaak nog niet volgroeid en daarom niet echt determineerbaar op soortniveau.
Uit één gram zanden van Oorderen haal je duizenden foraminferen.
Wat literatuur over forams uit het Antwerpse betreft, moet je op zoek naar
De Meuter, F., Laga, P., 1976. Lithostratigraphy and biostratigraphy based on benthonic foraminifera of the Neogene deposits of Northern Belgium. Bulletin de la société belge de Géologie 85(4), 133-152.
maar beter nog zijn de doctoraten van beide heren
Piet Laga was trouwens tot een jaar terug afdelingshoofd van de Belgische Geologische Dienst.
Frans De Meuter overleed spijtig genoeg enkele jaren geleden al, veel te vroeg, net wanneer hij weer tijd voor onderzoek kreeg
de laatste foto toont een foram zoals er veel zijn, een erg veel voorkomend genus in het mio-plioceen is Cibicides
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
@theo: die polymorphinidae,
vanwaar heb je ze? in situ materiaal? Ik heb er ook een aantal in situ uit de Kattendijk Fm van het Verrebroekdoek
vanwaar heb je ze? in situ materiaal? Ik heb er ook een aantal in situ uit de Kattendijk Fm van het Verrebroekdoek
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Ik heb ook van dat materiaal uit mijn Hoevenen residu gevist.
Maar op dit vlak ben ik wel een absolute leek.
1: waarschijnlijk dezelfde foram als die van Jeroen?
2: Zo heb ik er ook uit miste, misschien Sphenotrochus?
Weet eigelijk niet eens of dit Foram is.
3: geen idee
Antw: Antw: Foram¿
leuk, ik wist niet dat dat een foram wasbullet schreef:
Dit is dan de 2e foraminifeer. Hij is 1 mm groot.
Lenticulina¿
Gr Jeroen

Ik dacht dat dat een slakachtige was.
Zo heb ik er ook 2 uit mijn hoevenen residu.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
@GJ: Sphenotrochus zijn koraaltjes, zoals je foto ze toont, je vind je wel eens, ook in de top van het Antwerps Plioceen, maar bijna steeds enorm afgesleten en gerold
je derde foto toont een bryzoa
ps: als jullie nou allemaal eens wat kleiner zouden kijken dan hastalis, dan vind je die dingen heel erg algemeen
mvg stijn
je derde foto toont een bryzoa
ps: als jullie nou allemaal eens wat kleiner zouden kijken dan hastalis, dan vind je die dingen heel erg algemeen
mvg stijn
Eldredge 1996
Eldredge 1996