weer iets om te lezen.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Casper
Contacteer:
Antw: weer iets om te lezen.

Bericht door Casper » 28 jun 2005, 12:43

Ja idd, misschien kun je beter zeggen dat de sinas wanneer je het in één keer opdrinkt meer lichaamswarmte absorbeert in plaats van zonnewarmte.
maar nou vraag ik me af... wanneer je een fles vlak naast je zet, absorbeert deze zonnewarmte. blijft er dan niet minder zonnewarmte voor jouw over? of is dat gewoon de schaduw...

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 28 jun 2005, 20:24

Hey jongens nou niet gaan overdrijven he.
zometeen snap ik het ook niet meer ,..kom zeg.Ik zou zeggen neem een koel sinas of colaatje en zak ff onderuit haal diep adem en neem het allemaal nog een keer in je op zucht dan uit en laat het gaan en gaan en gaan en.........
Ik heb het blijkbaar weer te simpel gemaakt voor jullie.
gr dv

i just looove fossils

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 jun 2005, 21:03

Los daarvan, blijft nog de onduidelijkheid in de vraagstelling wat het doel is:
Wil je het gevoel van verfrissing maximaliseren of de rehydratatie van het lichaam?
In het tweede geval denk ik dat traag drinken beter is (bijvoorbeeld verspreid over één uur), zodat het vocht efficiënt kan worden opgenomen. Het is duidelijk dat als je TE traag drinkt (bijvoorbeeld verspreid over één jaar, elke maand een slokje), het sapje verdampt zal zijn voor je aan het tweede slokje kan beginnen. Dit is zeer inefficiënt. Het is duidelijk dat er zich ergens tussen dit extreem en de ad fundum-oplossing (alles in één keer opdrinken) een maximum bevindt. Dat zou je moeten kunnen berekenen.
Ik zal het straks eens proberen met een pintje bier. :)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 28 jun 2005, 21:07

Over een heel jaar verspreid? wel het positieve is dat je er niet dronken van zult worden...

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:
Antw: Antw: weer iets om te lezen.

Bericht door davinci » 28 jun 2005, 21:09

Frederik schreef:
Los daarvan, blijft nog de onduidelijkheid in de vraagstelling wat het doel is:
Wil je het gevoel van verfrissing maximaliseren of de rehydratatie van het lichaam?
In het tweede geval denk ik dat traag drinken beter is (bijvoorbeeld verspreid over één uur), zodat het vocht efficiënt kan worden opgenomen. Het is duidelijk dat als je TE traag drinkt (bijvoorbeeld verspreid over één jaar, elke maand een slokje), het sapje verdampt zal zijn voor je aan het tweede slokje kan beginnen. Dit is zeer inefficiënt. Het is duidelijk dat er zich ergens tussen dit extreem en de ad fundum-oplossing (alles in één keer opdrinken) een maximum bevindt. Dat zou je moeten kunnen berekenen.
Ik zal het straks eens proberen met een pintje bier. :)
Dat lijkt mij helemaal geweldig Frederik,
alleen kijk uit dat je je gedachten voor je houd he
kijk maar wat er gebeurde bij een onschuldig fantaatje.
Dit ook natuurlijk om dat het tijdens saai werk werd bedacht.
Een mens heeft soms van die rare ideen tijdens het drinken van een flesje fris.
gr dv

i just looove fossils

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 28 jun 2005, 23:42

Koen schreef:
koude energie,wat is dat?

Tis toch niet zo\'n eenvoudig raadseltje. Ik denk dat daar een hoop variabelen komen bij kijken die dan wel eens een ander antwoord op de oplossing geven. Hoe warm is het daar en als die ene het snel opdrinkt, moet hij dan niet gaan plassen, waardoor hij vocht verliest dat niet meer kan verdampen.

Ik ken nog zo\'n raadseltje waarbij het antwoord ook niet eenvoudig is:
je zet een kopje hete koffie. Op het moment dat je er koude melk wil bijvoegen wordt er gebeld aan de deur. Wanneer moet je de melk erbij gieten zodat de koffie het koudst is wanneer je de persoon hebt binnengelaten en je terug bij je kopje bent? Voor je de deur open doet of nadien?

Dan zijn er weer een hele boel antwoorden klaar maar je moet dan met heel veel rekening houden. Hoe koud is de melk? Wat is de omgevingstemperatuur? Want de koffie zal sneller afkoelen dan dat de melk opwarmt, en hoeveel melk doe je erbij? Ik ben er nog niet echt uit, denk dat er geen eensluidend antwoord is...

[Bewerkt door Koen op 28-06-2005 om 11:46 NL]
Het was warm weet je ...ik probeerde het simpel te houden.

koude energie?
elk temperatuur verschil in negatiefe richting ten opzichte van de omgevings temperatuur.

....of word het nu toch weer ingewikkeld?

Over temperatuur gesproken weet iemand toevallig waar ik aan temperatuur gevoelige cameras kan komen?
ik heb een theorietje over het vinden van grot ingangen verscholen onder struikgewas en bebosd gebied.

die stoten namelijk vaak koude lucht uit en dat zou wel eens door zon camera gezien kunnen worden.tis maar een ideetje natuurlijk.
gr dv

i just looove fossils

Koen

Bericht door Koen » 29 jun 2005, 01:17

Hey Davinci, dat is wel interessant. Doe jij ook aan speleologie?
Hetgeen wat ik mij afvraag is wel hetvolgende, dat het een fysische wet is dat warmte-energie van warm naar koud stroomt, dus in theorie komt er warmte van buiten naar binnen in de grot, dat is ook wel wat je ervaart als je uit een grot komt, het wordt gelijdelijk warmer als je de uitgang nadert. Het kan wel zijn dat er nu en dan een tocht onstaat die koude lucht uit een grot blaast. Ik denk dat er wel mogelijkheden bestaan met jou voorstel... Ben benieuwd!
Zo\'n warmtesensor (IR-sensor) is wel duur, mogelijkheid is natuurlijk om satelietbeelden met valse kleuring van IR radiatie op te vragen, maar de resolutie moet dan hoog genoeg zijn om je resultaat te verkrijgen.

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 30 jun 2005, 01:01

Hey koen,ik doe niet echt aan speleologie
maar ik ken een plaats en daar wemelt het van de grotten die door de dichte begroeing bijna niet te vinden zijn.uiteraard was dit niet altijd zo geweest en er zijn dan ook vaak veel fossielen te vinden van intresante dieren.Voorop gesteld natuurlijk dat de grot niet eerder is ontdekt.deze techniek maakt het mischien mogelijk maar is ook zeer waarschijnlijk duur.zou mijn theorie kloppen dan moet de grot als een vlek of sliert te zien zijn op de beelden.
Zeg maar een soort van koude vulkaan.
met temperatuur verschillen van mischien wel 10 a 20 graden.
even over warmte van binnen naar buiten,een grote grot heeft vaak meerdere ingangen die kilometers van elkaar verwijderd kunnen zijn hier door onstaat een soort van trek van de eene ingang naar de andere.warm er in koud eruit.ik denk dat wat erin gaat er ook weer iets uit moet.een soort van wissel werking.
waar ik het over heb is het in de zomer erg warm en droog,koude vochtige lucht is een idiale plek voor vegetatie dus een koude ingang zal in de loop der jaren ,eeuwen dicht groeien.maar temperatuurs verschillen liegen niet.

ik denk dat sateliet beelden met een resolutie zo hoog dat je op 5 m2 een plek kan bepalen moeilijk verkrijbaar zijn.ik zal het wel eens proberen op het net maar denk dat dit een moeilijke opgave word.

De locatie is in zuid frankrijk en ik heb een plekje waar ik ooit een mooie tand(fossiel) op een bergpaadje heb gevonden.
boven het pad zit nog ongeveer 50 meter berg over een lengte van 150 meter lang.
voledig dicht gegroeid met struiken en kleine eikenbossen.ergens daarboven komt die tand vandaan die te oud en te mooi is om al die tijd bloot aan de oppervlakte te hebben gelegen.
Best wel bij te komen na enig werk maar dan moet je wel exact weten waar je moet
beginnen.
Begrijp je mijn intresse?
gr dv

i just looove fossils

Gesloten