Hoe maak jij je foto's

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Pedro
Antw: Antw: Hoe maak jij je foto's

Bericht door Pedro » 20 feb 2009, 09:38

Trilobite schreef:
Met een goede camera, vaste hand en ergens op leunen kom je ook al ver hoor, en dat gaat ook sneller. ^^
Sneller is niet de goede term in de macrofotografie en alleen met een vaste hand en een goede camera krijg je echt geen scherpe foto's. Het maakt trouwens niet echt veel uit hoe goed de camera is, de lenskwaliteit met eventueel bewegingsreductie, is veel belangrijker. Ook het ergens tegen aan leunen, kan helpen, maar dan nog zijn scherpe opnamen eerder uitzondering dan regel. Voor haarscherpe opnamen heb je geduld, training en een rijstzak of statief nodig.
Veel fotografen denken dat hun opnames scherp zijn, maar vaak zijn ze dat niet. Als je de "haren" kunt tellen, dan ben je op de goede weg.

[Bewerkt door Pedro op 20-02-2009 om 09:39 NL]

Pedro Janssen
Venray

Josine
Contacteer:
Antw: Hoe maak jij je foto's

Bericht door Josine » 20 feb 2009, 10:28

Ik heb nog een interessante link voor de macro liefhebbers.
http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf

Het omkeren van objectieven wordt voor mij de volgende stap naar mooiere opnamen. De tussenringen werken eigenlijk niet met mijn macrolens. Dat is een G-lens, met de G van geen diafragma ring. Nu heb ik wel begrepen dat je met speciale tussenringen en draad ontspanners alsnog je diafragma dan kunt openzetten... daar ga ik nog naar op zoek.

Groet,

Josine

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Hoe maak jij je foto's

Bericht door Frederik » 20 feb 2009, 11:19

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze al wel eens geplaatst denk ik, maar hier een voorbeeld van wat je met een omgekeerde lens OP een macro-objectief gemakkelijk bereikt:
1) gewoon macro-objectief
2) omgekeerde 50mm op het macro-objectief (detail van hetzelfde fossiel)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten