Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
arendsoog
Antw: Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?

Bericht door arendsoog » 02 mar 2009, 22:50

Dag Jeroen,

Het was zeker niet mijn bedoeling om Theo's woorden in twijfel te trekken. Ik vond ze alleen nogal 'kort door de bocht'. Met jouw uitleg wordt het al een stuk duidelijker: juist het ontbreken van materiaal ánders dan tanden maakt determinatie erg lastig - ik ben niet zo thuis in zeezoogdieren en hun tanden (vandaar dat ik refereer aan 'deskundigen' in mijn eerdere berichtje - dit slaat op mij, niet op Theo) , dus was er niet van op de hoogte dat er blijkbaar zoveel eenvormigheid in hun tanden zit.
Echter: deze tand lijkt me erg typisch en 'herkenbaar', vandaar mijn optimistische kijk naar aanleiding van Theo's wat 'pessimistische' mail!

Ik hou goede hoop dat er nog eens een naamkaartje aan gehangen kan worden.

Groeten, Jan

[Bewerkt door arendsoog op 02-03-2009 om 22:51 NL]

wie zoekt zal vinden

Hammerhead

Bericht door Hammerhead » 10 mar 2009, 09:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Jan,

Eindelijk de foto's van mijn aanwinst.
Ik weet niet of het wel dezelfde soort tand betreft.
Die van jou heeft meer afgeronde lobben.
Misschien moeten we de foto's eens opsturen naar de USA (Jim B.)?

Groeten,

Jan

de Brabantse bende afdeling Flevoland

Lanselot

Bericht door Lanselot » 10 mar 2009, 10:31

Hoi Jan,
Ik had je al een mail van Mark doorgestuurd, maar ik heb ook het prettige genoegen gehad om hem in Hoevenen te spreken. We hebben het een tijdje over dit tandje gehad. Volgens Mark is dit Notocetus, 100% zeker. Het tandje van Jan en Koen is waarschijnlijk een andere soort, hoogstwaarschijnlijk een voorouder van de Notocetus.

En om Mark even te quoten: "Alleszinds zeer interessant"

[Bewerkt door Lanselot op 10-03-2009 om 17:18 NL]

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: Determinatie van onbekende tand; wie weet meer?

Bericht door Hieronymus » 10 mar 2009, 17:03

arendsoog schreef:
Dag Jeroen,

Het was zeker niet mijn bedoeling om Theo's woorden in twijfel te trekken. Ik vond ze alleen nogal 'kort door de bocht'. Met jouw uitleg wordt het al een stuk duidelijker: juist het ontbreken van materiaal ánders dan tanden maakt determinatie erg lastig - ik ben niet zo thuis in zeezoogdieren en hun tanden (vandaar dat ik refereer aan 'deskundigen' in mijn eerdere berichtje - dit slaat op mij, niet op Theo) , dus was er niet van op de hoogte dat er blijkbaar zoveel eenvormigheid in hun tanden zit.
Echter: deze tand lijkt me erg typisch en 'herkenbaar', vandaar mijn optimistische kijk naar aanleiding van Theo's wat 'pessimistische' mail!

Ik hou goede hoop dat er nog eens een naamkaartje aan gehangen kan worden.

Groeten, Jan

[Bewerkt door arendsoog op 02-03-2009 om 22:51 NL]
I know, ik snapte u wel hoor. Het enige doel van mijn post was om uit te leggen hoe de situatie wat in mekaar zat (met al die dolfijntanden). Het afgebeelde exemplaar lijkt me inderdaad te opvallend om "naamloos" te zijn, ik wou gewoon iets kwijt over hoe het in het algemeen zit met alle dolfijntandjes.
En kijk, nu is de determinatie er toch!
Proficiat, het blijft een zeer mooie tand!
Jeroen

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

digging for it
Contacteer:
Antw: Determinatie van onbekende tand; wie weet meer? En deze dan

Bericht door digging for it » 10 mar 2009, 20:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al een keertje een topic gestart over dit tandje gevonden te Hoevenen. 137 keer gelezen, maar geen reacties. Misschien dat jullie me kunnen helpen. Zelf denk ik aan een squalodon gezien de structuur van de kroon, maar ik vind het maar een klein tandje (hoewel squalodon die ook wel heeft). Weten jullie iets meer?

Groeten Patrick

Lanselot

Bericht door Lanselot » 11 mar 2009, 08:53

Hoi Patrick,
Dat lijkt we heel sterk op het tandje dat ik heb gevonden waarvan Mark zei dat het een Notocetus was. Bij mij zat hij ook tussen de Squalodon tanden. Mooie vondst!

Stuur hem eens de foto's toe. Zijn mailadres vind je via zijn profiel: Markwalvis.
Groeten,
Arjen

arendsoog

Bericht door arendsoog » 11 mar 2009, 20:57

Hallo forumleden,

Toch weer een hoop - interessante - reacties. Ik heb net als Arjen het idee dat het door ons gevonden tandje anders is dan de twee andere die langskomen.
Jan: je spreekt over de foto's doormailen naar de VS (Jim B.). Dat lijkt me best een optie; ik weet niet of jij dat kan en of je de 2 foto's van mij van dit forum kunt gebruiken? Laat maar even weten; als je een mail stuurt, doe ik je de digitale plaatjes per kerende mail toekomen.

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

arendsoog

Bericht door arendsoog » 12 mar 2009, 23:56

Hallo,

Ik was toch benieuwd of er omtrent deze tand - die van ons dus - al meer duidelijk zou kunnen zijn. Jan (Hammerhead): Jim B. zegt mij dus helemaal niks en jou blijkbaar wel; geef even door of ik de foto's (en eventueel andere) naar je kan mailen zodat jij ze door kunt sturen. Je begrijpt: ik blijf benieuwd naar wat meer info omtrent deze tand.

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

Hammerhead

Bericht door Hammerhead » 13 mar 2009, 09:16

Jan,

Mail me de foto's maar voor de zekerheid.
Jim B. (Bourdon als ik het goed heb) heeft het merendeel op de site van Elasmo.com gezet.
Ik zal hem dan wel een mailtje sturen met de foto's.

Groeten,

Jan

de Brabantse bende afdeling Flevoland

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 13 mar 2009, 11:25

Heb volgens mij nooit uitgebreide walvisinfo op website Jim B. gezien. Als je al foto's naar USA wilt doorsturen ken ik nog wel iemand die walvisexpert is (Stephen G.). Heb je onze Nederlandse Klaas P. al geprobeerd?

mvg, Pepijn M.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gesloten